Toelichting OPTA: regels telemarketing / recruiters

OPTAIk heb recent de OPTA gevraagd om verduidelijking omtrent de nieuwe telemarketing wetgeving die 1 oktober in werking treed. Bij deze publiceer ik de uitgebreide reactie van de OPTA telemarketing-juristen, zonder wijzigingen of commentaar:

“Het nieuwe artikel 11.7, vijfde tot en met het dertiende lid, van de Telecommunicatiewet treedt 1 oktober 2009 in werking. Vanaf dat moment geldt de wettelijke verplichting het bel-me-niet register te raadplegen vóór het ongevraagd telefonisch benaderen van consumenten.

Deze verplichting geldt altijd, ongeacht hoe de belbestanden zijn verkregen. Ook bij het gebruik van belbestanden, die zijn verkregen via enquêtes of een website waarbij consumenten door het accepteren van de algemene voorwaarden of een privacy statement toestemming geven voor het gebruik van hun contactgegevens. In dat geval is er nog steeds sprake van ongevraagde communicatie. En moeten de belbestanden dus worden opgeschoond met het register.

Slechts wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen. ‘Uitdrukkelijk’ houdt in dit verband in dat de consument zélf en op eigen initiatief aangeeft dat hij gebeld wil worden, bijvoorbeeld door daarvoor op een webformulier een kruisje te zetten of ‘ja’ in te vullen op een antwoordkaart en die terug te sturen. ‘Ondubbelzinnig’ betekent dat de consument weet waar hij ‘ja’ tegen zegt.

Dus tenminste bekend is met de naam van het bedrijf (bedrijven) of de organisatie(s) waardoor hij kan worden gebeld en het onderwerp van gesprek.

Dit sluit aan bij de regelgeving voor het verzenden van ongevraagde e-mails. Ook daar moet sprake zijn van expliciete toestemming en is toestemming via algemene voorwaarden of een privacy statement niet toereikend.

OPTA beoogt met haar voorlichtingsbrief op de website (http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?) en het beantwoorden van vragen, duidelijkheid te verschaffen over de inhoud van de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. Uiteraard is het aan marktpartijen zelf om praktische invulling te geven aan deze regels. Of in een specifieke situatie sprake is van ongevraagde communicatie, zal sterk afhangen van de omstandigheden van het geval. OPTA kan, zonder nader onderzoek te hebben verricht, dan ook niet aangegeven of een specifieke werkwijze onder het begrip ongevraagde communicatie valt. Op dit moment ziet OPTA geen aanleiding om nader onderzoek te verrichten naar deze werkwijze.

De wetgever heeft aangegeven dat deelblokkades mogelijk kunnen zijn. Het is stichting Infofilter die als beheerder van het bel-me-niet register beslist welke deelblokkades mogelijk zijn.

Voor de wijze waarop het bel-me-niet register te raadplegen is, verwijs ik u door naar de beheerder van het bel-me-niet register: Stichting Infofilter.

Voor recruiters gaat het bij de vraag of zij een sollicitant mogen bellen zonder het register te raadplegen om het volgende:

“Slechts wanneer een consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verzoekt om communicatie is het niet nodig het register te raadplegen.”

Dus, als een consument zijn cv achterlaat met het nadrukkelijke verzoek om gebeld te worden voor een eventuele baan, dan hoeft niet het bel-me-niet register te worden geraadpleegd (en vervalt dus ook de vraag over deelblokkades). Het is immers duidelijk waar de consument voor gebeld wil worden: een baan. Datzelfde geldt voor andersoortige opdrachten: als een individu zijn telefoonnummer op een website vermeldt voor freelance klussen, dan mag hij “gewoon” gebeld worden voor freelance klussen ook al staat het in het BNM-register. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat deze telefoonnummers gebruikt worden om (bijvoorbeeld) mobiele abonnementen of energiecontracten te verkopen over de telefoon.”

Bron: OPTA

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

4 gedachten over “Toelichting OPTA: regels telemarketing / recruiters

  • 16/09/2009 om 18:49
    Permalink

    Dank je voor deze verhelderende e-mail!

  • 21/09/2009 om 10:04
    Permalink

    Bij nadere overpeinzing, is het antwoord toch nog niet helemaal volledig (genoeg). Wat gebeurt er t.a.v. het benaderen van kandidaten die hun gegevens op bijvoorbeeld Monsterboard hebben geplaatst. Het antwoord van de ABU bevreemd mij, het doel van registratie van je gegevens in Monsterboard is benaderd te worden door intermediar. Dus dat is consistent met jouw antwoord hierboven.

    Maar… wat is de houding t.a.v. kandidaten die bijvoorbeeld 3 jaar geleden hun CV hebben geregistreerd? Ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij Monsterboard (die gedwongen gaat worden hun bestanden op te schonen) of bij de kandidaat die zich moet uitschrijven.

    Kort gesteld: ik mis de tijdslijn in het verhaal. Kan OPTA hier ook antwoord op geven of moet hierover jurisprudentie ontstaan?

  • 21/09/2009 om 21:01
    Permalink

    Ik heb vandaag kunnen achterhalen hoe Recruiters het Bel-me-niet register kunnen raadplegen. In 2 woorden; onbegonnen werk!

    http://www.bel-me-niet.nl/?q=node/2
    Wat moet ik doen als ik ga bellen?
    Als u consumenten telefonisch wilt benaderen moet u vanaf 1 oktober 2009 uw belbestanden schonen/ontdubbelen met het register van Bel-me-niet. Hiervoor komen de volgende mogelijkheden:
    1) ‘Markeerlicentie’ voor kleine bestanden en/of kleine gebruikers,
    2) ‘Downloadbestand’ voor middelgrote en grote bestanden en/of gebruikers.

    Bij de markeerlicentie biedt u uw bestand aan voor ‘markering’ (uploaden). Bel-me-niet gaat uw bestand automatisch markeren. Na verwerking kunt u uw bestand weer downloaden. In het bewerkte bestand is door Bel-me-niet per telefoonnummer aangegeven of een telefoonnummer wel/niet is geblokkeerd. Ook worden de verschillende deelblokkades per nummer aangegeven. Geblokkeerde telefoonnummers mogen niet worden gebeld. Bel-me-niet verwijdert de geblokkeerde telefoonnummers niet.
    U dient zelf aan de hand van de markeringen de nummers te verwijderen. Dit bestand mag tot 4 weken na levering door Bel-me-niet worden gebruikt. Na 4 weken dient opnieuw het bestand te worden geschoond/ontdubbeld.

    Kosten vanaf 550 Euro. Duidelijk een wetgeving die gericht is op call centres die werken met belbestanden.

  • 22/09/2009 om 20:26
    Permalink

    Ik wil nog graag een probleemloze en legale oplossing aandragen voor het bellen naar potentiële kandidaten. Iets wat we al gewend zijn te doen en een geringe/geen impact heeft.

    Voor het bellen naar zakelijke nummers hoef je namelijk niet eerst het Bel-me-niet register te controleren. Aangezien Headhunters/Recruiters toch al vaak eerst naar het bedrijf bellen waar deze persoon werkt, omdat dit telefoonnummer het makkelijkst is te achterhalen en hij/zij hier tijdens kantooruren op bereikbaar is, is dit een prima oplossing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.