Top 5 recruiting trends in Nederland van 2013
Het gebruik van sociale professionele netwerken voor het werven van talent is ten opzichte van 2012 significant gestegen in Nederland (55% in 2013 versus 33% in 2012). Dit is één van de meest opvallende resultaten uit LinkedIn’s wereldwijde onderzoek* rondom recruitment trends. Het onderzoek is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd.
Andere relevante Nederlandse uitkomsten zijn:
- In het afgelopen jaar is het recruitmentbudget gelijk gebleven of kleiner geworden (slechts 14% van de bedrijven heeft dit jaar meer budget dan vorig jaar).
- 38% van de Nederlandse bedrijven verwacht dit jaar meer werknemers aan te nemen. In 2012 was dit nog 33%.
- Sociale professionele netwerken zijn de belangrijkste plek voor het vinden van talent (55%), gevolgd door werving- en selectiebureaus (47%) en recruitment binnen de eigen organisatie (35%).
- 65% van de Nederlandse recruiters is van mening dat ‘employer branding’ van grote invloed is op het vermogen toptalent aan te nemen.
- Online professionele netwerken zijn het snelst groeiende kanaal voor het promoten van employer brands: dit jaar gaf 63% van de respondenten aan het als meest effectieve kanaal te zien voor ‘employer branding’, in 2012 was dit nog 48%.
- De top drie kanalen voor het promoten van een ‘employer brand’ zijn: 1. Websites van bedrijven (84%); 2. Vrienden / familie / mond-tot-mond (66%); 3. Online professionele netwerken (63%).
- Nederlandse werkgevers hechten groot belang aan interne werving: 91% van de bedrijven investeert hier in 2013 meer of evenveel in, als in 2012.
- 85% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat zij nog niet genoeg investeren in de mogelijkheden van mobiele werving.
[slideshare id=24116435&doc=globalrecruitingtrends2013-netherlandsfinal-130710165300-phpapp02]
Het 3e jaarlijkse Global Recruiting Trends onderzoek werd uitgevoerd door LinkedIn in 19 landen. Men ondervroeg meer dan 3300 talent acquisitie leiders, waarvan 205 in Nederland, naar hun top 5 prioriteiten, budget, beste bronnen voor kwalitatieve kandidaten, belangrijke trends en arbeidsmarktcommunicatie in 2013.
Uit dit onderzoek zijn de volgende top 5 recruiting trends gedistilleerd:
- Sociale professionele netwerken krijgen steeds meer invloed op de kwaliteit van de werving
- Employer branding is zowel een bedreiging als een concurrentievoordeel
- Gegevens (data) worden gebruikt om betere beslissingen te maken in de werving
- Bedrijven investeren in interne doorstroming om toptalent te stoppen te vertrekken
- Bedrijven zijn mobiel recruitment aan het ontdekken
Voor meer informatie over het onderzoek, zie pagina 22.
De top 5 recruiting trends in Nederland in een infographic
Verantwoording
*Respondenten zijn talent acquisitie professionals die:
- Werken in een corporate HR-afdeling
- Heeft tenminste enige autoriteit in het bepalen van recruitment oplossingen budget van hun onderneming
- Focus uitsluitend op het werven, beheren een werving team, of zijn HR generalisten die meer dan 25% van het te besteden hun tijd werven.
- De respondenten zijn lid van LinkedIn die ervoor hebben gekozen om deel te nemen aan onderzoeken.
- Ze werden geselecteerd op basis van informatie in hun LinkedIn-profiel en gecontacteerd via email Brazilië: 251 USA: 533 Canada: 287 UK: 340 China: 225 Zuidoost-Azië: 141 India: 274 Australië: 280 Spanje: 152 Nordics: 118 Italië: 144 Frankrijk: 235 Duitsland: 194 Nederland: 205