Top 5 recruiting trends in Nederland van 2013

Het gebruik van sociale professionele netwerken voor het werven van talent is ten opzichte van 2012 significant gestegen in Nederland (55% in 2013 versus 33% in 2012). Dit is één van de meest opvallende resultaten uit LinkedIn’s wereldwijde onderzoek* rondom recruitment trends. Het onderzoek is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd.

Andere relevante Nederlandse uitkomsten zijn:

  • In het afgelopen jaar is het recruitmentbudget gelijk gebleven of kleiner geworden (slechts 14% van de bedrijven heeft dit jaar meer budget dan vorig jaar).
  • 38% van de Nederlandse bedrijven verwacht dit jaar meer werknemers aan te nemen. In 2012 was dit nog 33%.
  • Sociale professionele netwerken zijn de belangrijkste plek voor het vinden van talent (55%), gevolgd door werving- en selectiebureaus (47%) en recruitment binnen de eigen organisatie (35%).
  • 65% van de Nederlandse recruiters is van mening dat ‘employer branding’ van grote invloed is op het vermogen toptalent aan te nemen.
  • Online professionele netwerken zijn het snelst groeiende kanaal voor het promoten van employer brands: dit jaar gaf 63% van de respondenten aan het als meest effectieve kanaal te zien voor ‘employer branding’, in 2012 was dit nog 48%.
  • De top drie kanalen voor het promoten van een ‘employer brand’ zijn: 1. Websites van bedrijven (84%); 2. Vrienden / familie / mond-tot-mond (66%); 3. Online professionele netwerken (63%).
  • Nederlandse werkgevers hechten groot belang aan interne werving: 91% van de bedrijven investeert hier in 2013 meer of evenveel in, als in 2012.
  • 85% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat zij nog niet genoeg investeren in de mogelijkheden van mobiele werving.

[slideshare id=24116435&doc=globalrecruitingtrends2013-netherlandsfinal-130710165300-phpapp02]

Het 3e jaarlijkse Global Recruiting Trends onderzoek werd uitgevoerd door LinkedIn in 19 landen. Men ondervroeg meer dan 3300 talent acquisitie leiders, waarvan 205 in Nederland, naar hun top 5 prioriteiten, budget, beste bronnen voor kwalitatieve kandidaten, belangrijke trends en arbeidsmarktcommunicatie in 2013.

Uit dit onderzoek zijn de volgende top 5 recruiting trends gedistilleerd:

  1. Sociale professionele netwerken krijgen steeds meer invloed op de kwaliteit van de werving
  2. Employer branding is zowel een bedreiging als een concurrentievoordeel
  3. Gegevens (data) worden gebruikt om betere beslissingen te maken in de werving
  4. Bedrijven investeren in interne doorstroming om toptalent te stoppen te vertrekken
  5. Bedrijven zijn mobiel recruitment aan het ontdekken

Voor meer informatie over het onderzoek, zie pagina 22.

De top 5 recruiting trends in Nederland in een infographic

Recruiting trends Nederland 2013

Verantwoording

*Respondenten zijn talent acquisitie professionals die:

  • Werken in een corporate HR-afdeling
  • Heeft tenminste enige autoriteit in het bepalen van recruitment oplossingen budget van hun onderneming
  • Focus uitsluitend op het werven, beheren een werving team, of zijn HR generalisten die meer dan 25% van het te besteden hun tijd werven.
  • De respondenten zijn lid van LinkedIn die ervoor hebben gekozen om deel te nemen aan onderzoeken.
  • Ze werden geselecteerd op basis van informatie in hun LinkedIn-profiel en gecontacteerd via email Brazilië: 251 USA: 533 Canada: 287 UK: 340 China: 225 Zuidoost-Azië: 141 India: 274 Australië: 280 Spanje: 152 Nordics: 118 Italië: 144 Frankrijk: 235 Duitsland: 194 Nederland: 205

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.