TikTok voor (social media) recruitment en arbeidsmarktcommunicatie

Met al meer dan een half miljard gebruikers is TikTok is het snelst groeiende sociale medium ooit. Maar wat kunnen we er als recruiters mee? Best wel wat, betoogt Wouter Hylarides.

In de huidige krappe arbeidsmarkt worden steeds actiever sociale media ingezet om de latente groep kandidaten te bereiken en te verleiden. TikTok is op dit moment hot als snelst groeiend social media platform ooit. Maar welke kansen liggen er op dit platform voor recruitment?

Wat is TikTok?

TikTok is een app waarmee je korte filmpjes van 15 seconden maakt, van jezelf of van anderen. Ze zijn makkelijk te editen met toffe effecten, filters en muziekjes eronder. De app is vooral populair onder jongeren, generatie Z. Gebruikers kunnen elkaar volgen, comments geven op de video’s en deze (zeer) makkelijk delen naar andere social platformen. TikTok is eigendom van het Chinese ByteDance, dat in 2016 de playback-muziekapp Musical.ly kocht voor 1 miljard dollar, en deze app in 2017 integreerde met TikTok. Voor China hebben ze een aparte app gemaakt, Douyin, in verband met de Chinese censuur. Die app telt inmiddels zo’n 150 miljoen gebruikers.

De feiten

Enkele feiten rondom de app op een rijtje:

  • Tiktok is het snelst groeiende sociale medium ooit.
  • De app is 1,5 miljard keer gedownload.
  • TikTok telt 760 miljoen gebruikers wereldwijd.
  • De app is actief in 150 landen.
  • 30% van de doelgroep is onder de 30 jaar.
  • Na Instagram en Snapchat is TikTok het derde sociale medium in de VS in de doelgroep tot 16 jaar.
  • In Nederland zijn er zo’n 1 miljoen gebruikers, van wie 830.000 tussen de 6 en 18 jaar.
  • De gebruiksduur per dag is gemiddeld 52 minuten, in Nederland 31 minuten.

Waarom is TikTok zo succesvol en verslavend?

TikTok investeerde afgelopen jaar 300 miljoen dollar in de VS aan reclame en influencers. Zo kwam de app snel aan bekendheid en de benodigde gebruikers. De app heeft verder ook heel veel wat een app succesvol maakt:

  • Veel features

TikTok biedt makkelijke editing, mooie visuele effecten, korte muziekfragmenten, livestream-opties, augmented reality en bijvoorbeeld duetten maken op andere video’s. TikTok maakt het makkelijk om zelf hoogwaardige video’s te kunnen maken.

  • Kicks en Fun-content

De jongere doelgroep bestaat uit thrill seekers op zoek naar grenzen en uitdagingen. De app vervult deze behoefte via grappige dansjes, duetten en challenges. ‘Durf ik dit en zien anderen mij?’Het vormt de bevestiging waarnaar zij op zoek zijn. De video’s krijgen hierdoor automatisch een hoog viraal karakter.

  • Verslavend

De app is heel verslavend opgezet. De video’s gaan meteen spelen, duren maar 15 seconden en als je ze niet leuk vindt dan swipe je gewoon door naar de volgende video. Voor je het weet zit je een hele tijd video’s te kijken.

  • ‘Tijdloos’

Je ziet niet hoelang een video duurt, of wanneer deze is geüpload. In de eerste versies van de app werd zelfs de tijd van je smartphone verborgen. Dit alles om er maar voor te zorgen dat de gebruiker ‘hooked’ blijft.

  • Shareable

In tegenstelling tot andere socialmedia-apps kun je vanuit TikTok moeiteloos video’s delen naar andere sociale netwerken. Hierin schuilt ook de kracht van de app; het heeft de adoptie van de app gigantisch versneld. Andere sociale netwerken werken elkaar juist tegen omdat ze graag de mensen binnen hun platform willen houden.  Een Instagram-link werkt bijvoorbeeld niet op Twitter en een TikTok-link werkt niet op LinkedIn. TikTok heeft het daarom extreem makkelijk gemaakt om video’s van haar platform te downloaden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube). Zo kunnen ze makkelijk verspreid worden op andere platformen. Een mooie growth hack. En uiteraard blijven de video’s ook dan nog gelabeld als TikTok-video’s…

Maar is TikTok ook een kanaal voor recruitment?

Maar dan de hamvraag: wat kunnen we hier als recruiters mee? Persoonlijk denk ik dat TikTok zeker opties hiervoor biedt. Al is natuurlijk wel een vereiste dat jouw doelgroep wel op TikTok zit. De huidige gebruikersgroep is nu nog aan de jonge kant. Veruit het merendeel is nog geen 20 jaar. Maar de adoptie gaat razendsnel. En dan is TikTok een mooi middel om je cultuur als werkgever te laten zien; video’s met echte medewerkers. Potentiële kandidaten kunnen zich hierin herkennen en kunnen zich aangesproken voelen door jouw werkgeversmerk. Naast versterking van je employer brand kan het trouwens ook een positief intern effect hebben.

3 voorbeelden

Wie goed zoekt, kan best al wat voorbeelden vinden van organisaties die TikTok al voor recruitment inzetten. Zo gebruikt een regionaal ziekenhuis in Duitsland, Klinikum Dortmund, de app al succesvol voor haar employer branding.

Ook de Duitse zorg kampt met een grote schaarste aan gespecialiseerd personeel. Veel grote zorgpartijen bieden hoge eenmalige bonussen om je als werknemer te verleiden om over te stappen. Klinikum Dortmunt doet dit juist niet. Ze gebruiken louter sociale media zoals Instagram, Twitter, Facebook en zelfs ‘Whatsapp Studygroups‘ voor hun recruitment, waardoor kandidaten zichzelf aanmelden. Deze aanpak verhoogt ook de interne trots. De video’s opnemen is intern inmiddels een hele happening en medewerkers bekijken en delen de video’s bij thuiskomst.

https://www.tiktok.com/@klinikumdo/video/6740256151671196934

Ook het Amerikaanse leger gebruikte TikTok een tijdje in hun zoektocht naar jong talent. Al moesten de recruiters dit in november wel staken, vanwege mogelijke security-risico’s met de Chinese overheid.

https://www.tiktok.com/@23tyler_m/video/6633440563884461317

Verder is het gebruik van TikTok voor recruitment vooralsnog toch wel zeer beperkt. Het komt vaak niet veel verder dan een ludieke vorm van vacatures posten of tips geven aan sollicitanten. Zoals in dit voorbeeld van een recruiter:

https://www.tiktok.com/@recruiterjoey/video/6781497300205276421

Of dit filmpje voor een voorbeeld van advies aan sollicitanten:

Gouden kans voor recruitment op (korte?) termijn

Als je de bovenstaande voorbeelden ziet, kun je gerust stellen dat de relatie tussen TikTok en recruitment (nog niet eens) in de kinderschoenen staat. En juist dat biedt natuurlijk mogelijkheden om je te onderscheiden. Je kunt er je doelgroep vinden, binden en boeien. En met een businessaccount kun je zowel betaald als organisch je doelgroep bereiken. Bijkomend voordeel: de kosten van dit jonge kanaal zijn nog relatief laag in vergelijking met andere sociale media. Je kunt TikTok gebruiken om employer brand te versterken en daarmee je sourcing te vergemakkelijken. Daarnaast kan het een kijkje geven in de creatieve psyche van je potentiële kandidaat. Of je kunt het gebruiken om bijvoorbeeld een challenge onder potentiële kandidaten uit te zetten.

Moet ik dus ook met TikTok starten?

Veel recruiters zagen in 2010 Facebook ook niet meteen zitten als recruitmentkanaal. Ze beschouwden het als een privékanaal: wie wil daar nou met vacatures worden lastiggevallen? Nu zijn we 10 jaar verder en zijn de sociale media niet meer uit de recruitmentmarketingmix weg te denken. Voor TikTok geldt dat het nog (relatief) onbekend is. Velen denken dat het alleen iets is voor kinderen. Bovendien bestaat er mogelijk schaamte; wat zouden anderen wel van jou kunnen denken? Dit is een drempel die veel jongeren niet kennen, zodat de pioniers onder hen inmiddels een miljoenenpubliek hebben. Kortom, ik zou zeggen: een platform om volop mee te gaan experimenteren!

Over de auteur

Wouter Hylarides is Recruitment & Employer Branding-strateeg bij Recruitment Builders, waar hij bedrijven helpt met hun Employer Value Proposition en Employer Branding om een optimale candidate journey en experience te creëren.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.