Recruitment Process Outsourcing: de toekomst voor W&S-bureaus

Recruitment is een vak apart. Organisaties, met name in het MKB, merken dat het steeds lastiger wordt om te concurreren op de arbeidsmarkt om schaars talent. De redenen hiervoor zijn divers maar het komt er meestal op neer dat men de expertise niet in huis heeft of aan recruitment te weinig tijd en aandacht geeft. Het uitbesteden van werving en selectie aan W&S-bureaus is dan een prima optie als je een ad-hoc functie hebt.

Als er echter een structurele wervingsbehoefte is kan het aantrekkelijk zijn om naar een, hybride of full-service, recruitment process outsourcing (RPO) oplossing over te stappen. In een eerder artikel over RPO heb ik al aandacht besteed aan de voordelen (en valkuilen) voor organisaties die dit overwegen.

Steeds meer W&S-bureaus bieden deze dienstverlening aan en ik ben enthousiast over de mogelijkheden en potentie die dit heeft. RPO zou wel eens de toekomst kunnen zijn voor veel W&S-bureaus die meer toegevoegde waarde willen bieden aan hun opdrachtgevers. Het aardige is dat zo’n RPO model ook waarde toevoegt aan de W&S-bureaus zelf door een langdurige en intensieve relatie met opdrachtgevers, meer specialisatie bij de individuele Recruiters waardoor de kwaliteit toeneemt, en (research) specialisten om een pijplijn van kandidaten te bouwen.

Mogelijkheden van (gedeeltelijke) Recruitment Process Outsourcing:

Recruitment en doelgroep analyse Doelstelling van een recruitment audit is te komen tot een helder beeld van de huidige situatie zodat eventuele discrepanties met de gewenste situatie inzichtelijk gemaakt worden.
Web- en vacaturemarketing De eigen vacaturesectie van een corporate of  werkenbij-site uitbesteden. Van het opzetten hiervan tot (her)schrijven van  vacatureteksten en doorplaatsen naar jobboards en social media.
CV database management Het actueel houden van een CV database of talent pool.
Search en e-recruitment Het proactief zoeken en benaderen van geschikte kandidaten voor vacatures is een vak apart. Een bureau kan in externe CV databases, online sociale netwerken en andere internetbronnen naar interessante profielen zoeken en benaderen deze rechtstreeks benaderen.
Selectie Door ook het selectieproces uit te besteden wordt tijd bespaard en verbeterd de kwaliteit van instroom door middel van (telefonische) pre-screening, het presenteren van een shortlist van kandidaten tot referenties natrekken.
Assessments Om verzekerd te zijn van instroom van kwalitatief goed personeel zijn assessments onontbeerlijk. Het uitbesteden van het testen van vaardigheden en competenties is een interessante optie.
Leveranciers management Verhoog de kwaliteit van instroom personeel en reduceer kosten van recruitment leveranciers, zoals W&S-bureaus en detacheringbureaus, met behulp van een leveranciersportaal.

Met het aanbieden van bovenstaande ‘menukaart’ aan opties voor uitbesteden kunnen W&S-bureaus de knelpunten optimaliseren van opdrachtgevers. W&S-bureaus kunnen op deze manier een volwaardige business partner worden van organisaties en die expertise aanbieden waaraan echt behoefte is. Van CV-schuiver tot een full-service dienstverlener.

Bron: Otys

Recruitment Process Outsourcing: de toekomst voor W&S-bureaus

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 gedachten over “Recruitment Process Outsourcing: de toekomst voor W&S-bureaus

  • 03/12/2009 om 16:19
    Permalink

    Zeer zeker een toekomst!

    Wij werken reeds 5 jaar op dergelijke manier met een grote ISP samen. Een abonnee constructie verdeeld over 3 gebieden:
    – Recruiter a.i.
    – Commitment fee
    – Agency fee

    Hier zit een plaatsingsverplichting in. Voordeel van het bedrijf is dat men nooit meer een recruitmentprobleem heeft. Afhankelijke van drukte en noodzaak wordt er dan meer en/of minder werk verricht. Vanwege de plaatsingsverplichting houdt men ook het lijnmanagement structureel tevreden. Dit in elk segment.

  • 03/12/2009 om 16:30
    Permalink

    Dat is inderdaad een fraaie succesvolle casus. In dit geval heeft men alles uitbesteed behalve de eigen carrièresite en assessments?

  • 03/12/2009 om 18:27
    Permalink

    Inderdaad bewerkt men de eigen carrièresite. Expertise etc laat je hier natuurlijk wel gelden en vanuit de a.i. rol draai je hier volledig mee.

    Assessments doet men deels zelf (PAPI) en besteedt men deels uit. Ook hier is de mogelijkheid te worden ingezet. Hier goede aspraken over maken. Elke schijn tegen vermijden, dus geen eigen kandidaten in het assessment plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.