Recruitment en de Tour de France

Vanuit recruitment ben je dagelijks bezig met het vinden van de juiste mensen voor een organisatie. Of dit nu een kleine of grote club is, er is altijd een team waarin deze nieuwe medewerker moet gaan functioneren. Dat er dan een juiste klik moet zijn, is logisch, maar ook niet meer dan dat. Je kunt je afvragen of hier niet heel veel, lees te veel, aandacht aan besteed wordt. Waarom eigenlijk? Is dit om een kwalitatief minder goede kandidaat te rechtvaardigen? Willen we niet allemaal een A-speler als collega die de taken exact uitvoert zoals beschreven? Beter dan afgesproken, zelfs? Is die collega die het zo goed doet, maar niet helemaal top in de groep ligt, niet jouw beste medewerker? Zou je eerlijk gezegd niet allemaal A-spelers willen hebben die hun taken 100% uitvoeren? Ga je die dan niet vanzelf leuk vinden en waarderen?

Afgelopen weekend is de Tour de France begonnen. 22 teams van 9 renners strijden om 1 gele trui in Parijs. Worden deze 9 ook geselecteerd op basis van een gevoel, een klik? Gisteren was er een Team Tijdrit over 23 kilometer. Als je wel eens fietst, wie doet dit nu niet in Nederland, dan weet je ongeveer hoe hard 20 kilometer per uur is. De winnaars knalde met ruim 55 km/uur over de finishlijn! Dat doe je met 9 renners die elkaar constant aflossen en zodra je aan kop komt, geef je enkele honderden meters alles wat je in je hebt. Hoe belangrijk elke renner in dit geheel is, bewees de Cofidis ploeg. Direct bij de start bleef 1 renner achter, die vervolgens zijn ploeg niet meer in heeft kunnen halen en deze als een van de laatste zag finishen. Vinden ze vast niet erg, hij ligt erg goed in de groep.

 

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

2 gedachten over “Recruitment en de Tour de France

  • 04/07/2011 om 16:36
    Permalink

    Mooi werk hebben we toch. ‘De klik’ is onderdeel van de juiste match en oog hiervoor hebben is maken dat je juist profileert ten opzichte van een andere recruiter. Sec iemand op kwaliteiten werven zonder oog te hebben voor persoonlijkheid, is naar mijn idee, niet de manier. Een persoonlijkheid kan zo goed matchen dat je het niveau van het gehele team naar boven kan halen en dus …naar beneden…

  • 06/07/2011 om 23:35
    Permalink

    Volgens mij is het onmogelijk om altijd de perfecte persoon bij elke werkgever af te leveren. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen. Een tourploeg of een voetbalploeg heeft ook niet alleen vedetten. Veel komt aan op het aanpassingsvermogen van de kandidaat. Maar zeker ook hoe goed de consultant de organisatie kent waar de kandidaat aan gekopppeld moet worden. Een goede recruiter zal veel tijd moeten investeren in kandidaten en opdrachtgevers. Uiteindelijk komt het veel meer aan op gevoel dan op mathematisch functietitels matchen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.