Recruiters zijn net mensen (56): Sollicitatieproces > Arbeidscontract

Een gemiddeld sollicitatieproces laat veel overeenkomsten zien met de economie. Tijdens een periode die gekenmerkt wordt door schaarste aan arbeid, is het proces kort. In tijden als deze, een overschot, is het een lang proces.

Bedrijven zijn in alles kritisch. Hebben we echt iemand nodig? Op welke manier gaan we deze nieuwe medewerker zoeken? Zelf doen of uitbesteden? Wat is het budget? Wat zijn de taken? Wie is  verantwoordelijk? Wie krijgt het op zijn bord als het fout gaat? Angst regeert in tijden van crisis.

Genoeg stof tot nadenken voordat een vacature wordt uitgezet. Als de beslissing eenmaal is genomen, start de werving. Mede dankzij Social Media wordt de vacature breed uitgezet. Door de grote werkloosheid is het aantal reacties overweldigend groot. Hierdoor ontstaat een nieuw probleem. Wie gaat alles doornemen en iedereen afwijzen? Sorry, vrijwel iedereen! De toppers worden natuurlijk uitgenodigd. Dat zijn kandidaten die 100% aansluiten op het profiel. Er is keus genoeg. Wensen worden eisen!

Uiteindelijk is de berg cv’s doorgenomen en worden vijf tot tien kandidaten uitgenodigd. De recruiter pakt het serieus aan. Mooie gespreksverslagen gaan richting de leidinggevende en de beste drie mogen langskomen.

De tweede ronde. Helaas liggen de verwachting en wensen niet op een lijn. Het hele proces wordt herhaald. We gaan niet over een nacht ijs en bij twijfel halen we niet in. Dat er sprake is van onderbezetting op de afdeling maakt niet uit. Wie durft er in deze tijd zijn baan op te zeggen?

Uiteindelijk is er na maanden van twijfel eindelijk een knoop doorgehakt en krijgt de nieuwe medewerker een tijdelijk contract. Met een beetje geluk heeft deze een vergelijkbare looptijd als het sollicitatieproces! Kenmerkend voor de periode waarin we zitten. Iedereen heeft daar last van. Ook recruiters, het zijn net mensen.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 145 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.