Personal branding? Neen, dank u.

Als je je afvraagt, waarom schrijft die gast anoniem. Zal ik je zeggen. Personal Branding. Mijn mening is namelijk niet te koop. Niet voor geld, niet voor roem of eer. En niet vanwege mijn personal branding. Het werkt leuk hoor, personal branding. Je hoeft niet goed te schrijven. Niet eens te kunnen spellen. Want dat kunnen de anderen ook niet. Onderwerpen genoeg. Je kunt leentjebuur spelen bij onze Amerikaanse vrienden. Die bloggen veel. En wat van ver komt is lekker. Je kunt jezelf al gauw een goeroe noemen. Hoef je niet eens iets voor te kunnen. Gewoon véél schrijven. En bij voorkeur negatief kritisch.

Je kunt er ver mee komen. Eerst ga je bloggen. Ben je overal tegen. Beetje Bernstein & Woodward complex. Maar dan zonder grof schandaal. Dagelijkse schandaaltjes. Monsterboard liegt over de aantallen bezoekers. Een beetje. Niet erg, maar een beetje. Er is een nieuwe tool in Amerika. Het is toch wat. Twitter is heet. Oh ja? We weten nog steeds niet precies hoeveel échte mensen dat gebruiken. En hoe. Zouden die het leuk vinden om doodgegooid te worden met nietszeggende éénregelige vacatureadvertenties via Twitter? Maar ondertussen verstopt heel het Blogminnend Nederlands Recruitment Volk Twitter met die rotzooi. Want er zit nog geen spamfilter op. Mooi. Klagen over spam. Mag wel via e-mail. Want daar zit wel een spamfilter op. Dus ben je een spammer als je veel mailtjes stuurt. Maar tegelijkertijd vertel ik wel hoe mooi het is dat hetzelfde truukje via Twitter wél gewoon werkt. Vreemd hoor. En daar kan je dan uren over doorgaan. Gewoon de trend oppikken. Moet gezegd, incidenteel lees ik nog wel eens een orginele gedachte.

Nadat je bekend bent geworden als blogger kun je overal spreken. Personal branding werkt. Maar ja, je hebt een naam of je hebt hem niet. Vervolgens moet je natuurlijk de rest van je leven overal tegen zijn. Want daar sta je om bekend. En daar verdien je je geld mee. Omdat je bekend bent als blogger mag je ook een boek schrijven. Of beslis je zelf dat dat goed is voor je Personal Branding. En dat is het. Leuke van het boek is, het wordt netjes op spelling gecontroleerd. Dus waar je blogs nog vol spelfouten zaten, kun je het opeens in het boek een stuk beter. Grappig.

Nu wordt het lastig. Je bent beroemd. Om je kritische blik. Nu moet je elke dag opnieuw bewijzen dat je “scherp” bent. Dus zoek je naar zoveel mogelijk onderwerpen om een mening over te hebben. Je doet je best om die mening confronterend te laten zijn. Uitdagend. Net even anders dan die van een ander. Dat moet. Anders verlies je je goede naam. Zeggen mensen dat je niet meer zo lekker negatief bent als vroeger. Want mensen lezen graag negatief. Ze eten ook graag bij McDonalds, roken, drinken sterke drank en luisteren naar Frans Bauer. Nu moet je wel andere mensen gaan confronteren met je mening. Of je wilt of niet. Want je wordt ingehuurd om te spreken, omdat je zo lekker kritisch bent. Je gaat regelmatig te ver. Je krijgt hier en daar eens een juridisch getint briefje omdat je opeens wordt gezien als een bron van invloed. En mensen dan graag willen dat je hoor en wederhoor toepast. Of je niet op roddels baseert. Kan gebeuren. Maar je moet door. Jouw merk is je werk. En nu kun je niet meer terug. Je kunt niet opeens beslissen om positieve stukjes te gaan schrijven. Jouw naam is synoniem met kritiek geworden. Zoals van Nistelrooij synoniem is met goals, Donald Trump met geld en Hugh Hefner met sex.

Waarom niet gewoon anoniem? Is het niet gewoon de bedoeling je mening te geven? Is dat niet genoeg? Moeten we er geld aan verdienen? Rijk en beroemd van worden? Michael Jackson kon niet meer over straat vanwege zijn personal brand. Hij, Norma Jean Baker en Elvis Presley gingen er aan dood. Ik hoop dat het voor onze bloggers beter afloopt. En dat ze er ooit weer voor kunnen kiezen om samen iets positiefs te willen helpen bouwen. Te willen schrijven om mensen op goede ideeën te brengen. Niet om ze te vertellen hoe fout de ideeën van anderen zijn. En af en toe eens gelukkig kunnen zijn als ze opstaan. In de wetenschap dat de wereld nu even géén kritisch stukje van ze verwacht.

Gastblogger

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Eén gedachte over “Personal branding? Neen, dank u.

  • 21/08/2009 om 21:26
    Permalink

    Geweldige blog!

    Vooral de zin:
    Jouw merk is je werk.
    & je werk is weer je merk…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.