HR en Recruitment: verander eens van strategie

Zit u ook zo te genieten van de Olympische spelen? Wat mij dan opvalt is hoe klein de verschillen zijn tussen de nummers 1 en 2. Honderdsten van seconden soms. En natuurlijk is het verschil tussen nummer 1 en nummer 20 ook heel klein. Eigenlijk verrichten alle deelnemers een topprestatie die u en ik niet na kunnen doen. Alle aandacht en roem gaat echter alleen naar de nr.1, en nog een beetje naar de winnaars van goud en brons.

Dat is bij HR en Recruitment ook zo. Van alle kandidaten, intern of extern, maken we lijstjes. En de top drie zijn natuurlijk de beste, die willen we hebben. Ook hier zijn de onderlinge verschillen soms klein. Maar u bent niet de enige. Andere bedrijven of afdelingen hebben ook dit soort lijstjes met kandidaten. En gewilde kandidaten solliciteren niet alleen bij u. In de voetbalwereld betekent een top drie kandidaat vaak miljoenen, zolang er clubs zijn die dit willen en kunnen betalen. En in het bedrijfsleven zal uiteindelijk ook de organisatie die het beste te bieden heeft er met de beste kandidaat van doorgaan. Of u dat bent hangt af van uw arbeidsmarktpositie: hoe aantrekkelijk is uw aanbod in vergelijking met anderen?

Helaas voor u bent u niet altijd de winnaar. Sommige organisatie zullen zelfs steeds vaker zien dat de top drie voor hen onbereikbaar is. En dus genoegen moeten nemen met nummer tien of twintig: maar net als bij de Olympische spelen zijn de verschillen vaak klein.

Het zou voor een hoop organisaties verstandig zijn van strategie te veranderen. In een voetbalelftal is het vaak helemaal niet zo slim om 11 topspelers in één team te stoppen: teveel ego’s en te weinig samenwerking. Kent u wellicht de film Moneyball met Brad Pitt? Een honkbalteam ontbreekt het aan geld om de topspelers te kopen die iedereen wil hebben en de resultaten van team zijn dus niet goed. Men besluit van strategie te veranderen en koopt veel goedkopere en veel minder gewilde spelers aan. Op basis van een uitgebreide analyse zijn dit wel net die spelers die het team als geheel veel sterker maken.

En dat zou u ook eens moeten doen. Niet kijken naar de individuele prestaties of trackrecords. Maar welke kandidaat maakt uw team en organisatie sterker en beter. U als HR en recruitment bent immers de coach en de scouts van uw elftal. U boft nog dat u niet zo makkelijk aan de kant wordt gezet als een voetbalcoach  zodra de prestaties achterblijven…

Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

Alex de Klerk has 62 posts and counting. See all posts by Alex de Klerk

Eén gedachte over “HR en Recruitment: verander eens van strategie

  • 15/02/2014 om 18:44
    Permalink

    kleine update voor verzoek van Koen Verweij: soms zelfs duizendste seconden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.