Het liefst willen mensen…

Reizen. Echt waar. Google zegt het. En je kan het gewoon zelf nazoeken. Wat echt leuk is om te zien, en oh-zo-motiverend voor de recruiters onder ons, op de tweede plaats staat werken. Je zou denken dat mensen liever rijk worden dan werken, maar dat is dus niet zo. Je zou ook denken dat ze liever de liefde bedreven dan te werken. Maar nee hoor (ik laat het invoeren van échte zoekwoord aan je eigen fantasie over), het werkwoord daarvoor staat niet in de top 3.

Mensen willen liever roken, dan stoppen met roken. Aanzienlijk meer zelfs. Dat verklaart natuurlijk het grote succes van de tabaksindustrie. Mensen willen liever lenen dan aflossen. En ze willen liever genezen dan ziek worden. Dood gaan benadert overigens rijk worden. Apart. Nou ja, er gaan natuurlijk per dag met afstand meer mensen dood dan dat er rijk worden. Een kleine correctie is van toepassing. Ziehier de zoektocht van een Adsense verkenner. Wonen. Dat is de nummer 3 op de lijst. Ongeveer 3 keer meer mensen willen bij Shell werken dan er mensen bij Philips willen werken. Nuon doet het beter dan Essent, terwijl Eneco nog een lange weg te gaan heeft (geen zoekvolume).  Werken bij de tv is 2x populairder dan bij de radio. Van de grote vacaturebanken heeft alleen Monsterboard iets van een zoekvolume (22 per maand). Niet best in employer branding zullen we maar zeggen.

De grap is eigenlijk dat je wel een behoorlijk merk moet hebben om op basis van adwords enig zoekvolume op je zorgvuldig opgebouwde employer brand te krijgen. Dat valt nog lang niet mee. Reed en Sanoma mogen zich nog op iets van een volume beroepen, met VNU, Wolters-Kluwer en Ilse is het huilen met de pet op. Niemand tikt kennelijk die namen in om er te werken (werken bij…).  Dan is het relatief goed om te zien dat 1000 mensen per maand willen werken bij Albert Heijn.  Wat meer is dan er mensen bij C1000 en Jumbo bij elkaar willen werken. Mooi pech voor die laatsten. Hoewel ze natuurlijk relatief nieuwe brands hebben en dus minder tijd hebben gehad om bekend te worden. Mensen werken liever bij Mediamarkt dan bij BCC. Vier keer zoveel. Liever ook bij de Rabobank of ING, dan bij ABN en (niet vreemd denk ik) DSB. Maar dat van die ING, dat zou ik toch mooi in mijn zak steken als ik die bank was. Gezien de publiciteit die ze het afgelopen jaar gehad hebben, lijkt het me pure winst dat mensen net zo vaak zoeken naar een baan bij ING dan naar een baan bij de Rabobank, die toch uit de krisis zijn gekomen als de betrouwbaarste bank van Nederland.

Ik dacht, in het kader van non-personal-branding (zie een van mijn vorige artikeltjes), laat ik eens een stukje puur cijfermatigheid publiceren. Da’s weer eens wat anders.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.