De 5 meest creatieve en effectieve arbeidsmarktcommunicatie-campagnes 2012

Donderdag 8 november werden tijdens de Employer Branding Experience 2012 (#EB2012) in het Circustheater te Scheveningen de Magneten uitgereikt. De Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie beloont jaarlijks creativiteit in arbeidsmarktcommunicatie.

SJP-voorzitter Hans Kroonen:  “De SJP ziet creativiteit als strategisch HR instrument binnen het spectrum van Employer Branding. Het bouwen aan een sterk werkgeversmerk, relaties aangaan met je belangrijkste doelgroepen, interne communicatie, het recruiten van talent. Talent dat past bij het DNA van je organisatie en daar iets aan toevoegt. Het vinden van dat DNA legt de basis voor je onderscheidend vermogen, maar gaat pas werken als je het relevant en creatief kunt vertalen.”

De lat ligt hoog en dat maakt de Magneet tot meest begeerde prijs in arbeidsmarktcommunicatie. Ook dit jaar was de jury van creatieven, strategen en opdrachtgevers kritisch. Van de 54 inzendingen werden er 14 genomineerd en 5 bekroond.

De Magneten gingen naar:

Creativiteitsjury

In totaal zijn er vier Magneten uitgereikt in de categorie creativiteit.

  • Achmea – De PersoneelZaak, online
    Onder het mom van ‘kunnen wij jou onze klanten toevertrouwen?’ namen klanten selectiegesprekken af bij managementtrainees.
  • Albert Heijn – Young Works, categorie print
    Advertentie om hoofddoek die medewerkers en klanten dragen in een positief daglicht te stellen.
  • Ministerie van Defensie – Steam/Maximum, online
    Campagne om 300 (v)mbo technici te werven voor de 4 verschillende defensie-onderdelen. Op Marktplaats werden onderdelen geplaatst en wanneer men op de pagina kwamen begon een wervingsfilm te spelen.
  • Koninklijke Luchtmacht – Ara M/V, online
    Tweede deel van virtuele luchtmachtbasis Base-x.nl waarin o.a. de minder voor de hand liggende vacatures naar voren komen.

De spectaculaire uitreiking van de SJP Online Magneet aan de De Koninklijke Luchtmacht:

Effectiviteitsjury

  • PostNL; Postbezorger, deel van je leven – Publicis Personeel
    Deze campagne moest zorgen voor werving van parttime postbezorgers. De jury was te spreken over het resultaat en het feit dat er een nulmeting is gedaan en getest met neuromarketing breinscan.

Jong Talent

De SJP schrijft ieder jaar een wedstrijd uit onder studenten. Met het doel jonge creatieven kennis te laten maken met arbeidsmarktcommunicatie. Dit jaar was de opdracht jongeren te interesseren voor het vak kapper. Een van de ambachtelijke beroepen waar, met name in de provincie, grote tekorten worden verwacht. De winnaars waren Alvin de Groot en Joris van der Vorst van de Junior Academie voor Art Direction met de campagne ‘Welke geschiedenis ga jij knippen?’

De uitreiking had dit jaar een ander karakter. De winnaars gaven een korte presentatie over de achtergronden van de winnende case. En de juryvoorzitter deed voor iedere winnaar verslag van het juryproces. Hiermee voldeden we aan de wens van het publiek, dat zich vaak afvroeg hoe en waarom een campagne een Magneet wint.

56 inzendingen

De Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie had dit jaar 56 inzendingen ontvangen. “In deze markt, op dit moment, ben ik blij met dit aantal.” aldus SJP-voorzitter Hans Kroonen. We konden op onze klompen aanvoelen dat we onder het aantal van vorig seizoen zouden duiken.”

Het soort inzendingen was zeer divers met adverteerders zoals PostNL, Randstad, Defensie, Achmea, Albert Heijn, Ordina, Sogeti, Yacht, NS, Eneco, Bol.com, Luchtverkeersleiding Nederland, De Brauw Blackstone Westbroek, Allen & Overy en Flora Holland.

Nominaties en Magneten zijn te zien op www.sjp.nl en in het SJP Jaarboek.

Bron: sjp.nl

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 107 posts and counting. See all posts by Persbericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.