De 3 talent archetypes: het onbeschreven blad, dobber en go-getter

Wanneer is een junior of trainee de tijd, aandacht en moeite waard? Dat is een vraag die ik als talent recruiter continu moet blijven stellen.  Een trainee of junior is namelijk een flinke investering voor iedere organisatie. Dit zorgt ervoor dat ik op zoek ga naar verbanden en archetypes (dit ligt ongetwijfeld in mijn aard als toegepast psycholoog). Want wat zijn nu kenmerken van een goed talent? Hieronder neem ik je graag mee in de drie archetypes zoals ik ze nu ben tegen gekomen.

Het onbeschreven blad (Tabula Rasa)

Deze kom ik als talent recruiter graag tegen. Dit zijn namelijk de talenten die een brede interesse hebben en die graag veel uiteenlopende ervaring op wil doen. Je merkt dat ze avontuurlijk en leergierig zijn. Dit zijn talenten die flexibel en zelfredzaam zijn. Als achtergrond vaak zaken naast hun studie gedaan. Dit zijn ook types die iets zeggen als ‘ik heb veel geleerd, en wil het geleerde graag toepassen’.

Indicatoren: avontuurlijk, zelfredzaam, flexibel, leer- & nieuwsgierig, enthousiast, onverschrokken, optimistisch, stelt veel vragen over ontwikkeling en groei, hecht over het algemeen minder belang aan salaris, reistijd, secundaire arbeidsvoorwaarden.

Wat vinden zij belangrijk: ruimte om te ervaren en (begeleid) experimenteren, de ontwikkelmogelijkheden binnen de functie en organisatie, de verschillende werkzaamheden, dynamiek, afwisseling en uitdaging.

De dobber

Dit zijn talenten die vergelijkbaar zijn aan type 1. Ze hebben niet één doel en weten niet goed wat ze willen. Maar er is één fundamenteel verschil. Dat is iets wat je merkt in hun gedrag, hun uitingen. Er ontbreekt passie, drive. Dit zijn mensen die op veel verschillende plekken solliciteren en hopen iets leuks te vinden. Dit merk je aan tafel. Dit is het beste duidelijk te maken met een voorbeeld: type 1 is iemand die veel hobby’s  heeft en niet goed weet waar hij het meest gepassioneerd over is. Type 2 is iemand die veel verschillende dingen doet in de hoop een hobby te vinden.

Indicatoren: Passief, gematigd, onzeker, doelloos, minder inhoudelijke vragen, meer vragen over arbeidsomstandigheden zoals reistijd en salaris,

Wat vinden zij belangrijk: leggen veel nadruk op arbeidsvoorwaarden, vaak veel begeleiding en ondersteuning, stabiliteit en duidelijkheid.

De go-getter

Dit zijn talenten die een doel hebben, de “hoogvliegers”. Deze talenten hebben al een beeld van wat zij willen gaan doen en willen erachter komen of de plek waar zij solliciteren bijdraagt aan het bereiken van hun doel. Dit is iemand die gedreven is, die goed weet wat hij wil en wat hij daarvoor nodig heeft. Naast type 1 wil je graag deze types aan tafel hebben, echter moet je wel een ander gesprek voeren. Een gesprek gericht op hun ambities en doelen en hoe je daar als organisatie aan bij kan dragen. Als je goed weet aan te sluiten bij zijn doelen gaat dit talent er voor de volle 200% voor.  

Indicatoren: Doelgericht, ambitieus, gedreven, analytisch, straalt volwassenheid of senioriteit uit, het gesprek zal wat sneller gaan over de inhoud van de functie.

Wat vinden zij belangrijk: De persoonlijke begeleiding, ontwikkel- en opleidingsmogelijkheden in de organisatie, dat de organisatie goed aansluit bij hun doel en plan.

Weet wat je nodig hebt!

Als organisatie en recruiter is het cruciaal om het onderscheid te kunnen maken tussen een onbeschreven blad en een dobber. De één gaat als een speer en de ander zal blijven hangen. Daarnaast moet je goed kunnen herkennen wanneer je een go-getter aan tafel hebt en je gesprek daarop aanpassen. Vraag jezelf ook af heb ik nu meer een go-getter of een ongeschreven blad nodig, dan kan je gericht op zoek naar talent wat echt een bijdrage levert aan jouw organisatie!

Ben jij het (on)eens met de archetypes, laat het mij weten! Ik ga graag in gesprek over jouw kijk op talenten en recruitment daarvan!

Giovanni Korsten

Giovanni Korsten is een ervaren (young talent) recruiter met interesse in en expertise over young talent acquisition, talent development en arbeidsmarktcommunicatie.

Giovanni Korsten has 1 posts and counting. See all posts by Giovanni Korsten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.