Onderzoek: De beste mobiele sollicitatie-ervaring van 2011!

Het idee is ontstaan, met dank aan Daphne van Lit-Kempers, om een onderzoek en verkiezing te starten voor de ‘Beste Mobiele Sollicitatie-Ervaring‘ van 2011. Waarom? Omdat het mobiele bezoek op websites anno 2011 al vaak rond 10% ligt en met enige inspanning 20+% kan zijn. Dit bezoek zal de komen maanden/jaren verder exploderen en kan anno nu niet meer genegeerd worden. In 2013 zal naar verwachting mobiel internet zelfs groter zijn internet via desktop PCs. Maar belangrijker nog is dat het er om gaat om de sollicitant keuzes te bieden over de manieren om met je organisatie te interageren en te zorgen voor een positieve ervaring en dienstverlening.

Het onderzoek is bedoeld voor ALLE wervingssites van bedrijven en websites van uitzendbureaus of werving- en selectie bureaus. Toegankelijkheid, gebruikersgemak, online sollicitatieproces en innovatie zijn de belangrijkste criteria waar op beoordeeld zal worden. Bonuspunten zijn er te verdienen voor de organisaties die ook mobiele apps aanbieden ter versterking van hun arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Op basis van deze beoordeling zal de organisatie bekend gemaakt worden voor ‘de beste mobiele sollicitatie-ervaring van Nederland‘.

De prijs bestaat uit een officiele award en, indien nog niet aanwezig, een eigen mobiele recruitment App voor iPhone en Android. Nomineren kan tot 21 oktober en de winnaar zal bekend gemaakt worden op 25 oktober 2011! Mijn Recruit2 en aanverwante websites zijn uitgesloten van deelname.

Welke recruitmentsite moet zeker genomineerd worden volgens jou?

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

16 gedachten over “Onderzoek: De beste mobiele sollicitatie-ervaring van 2011!

  • 06/10/2011 om 09:01
    Permalink

    Je biedt bonuspunten aan voor organisaties die apps bieden? Die de kandidaat niet centraal zetten omdat ze willen dat je eerst iets download? Ha, grappig. Nou, één van mijn klanten heeft best een aardige mobiele site gebouwd voor recruitment, maar bonuspunten voor apps geeft aan dat het geen kandidaat centraal onderzoek zal zijn.

  • 06/10/2011 om 09:50
    Permalink

    Ja hoor, ik kan je gerust stellen. De kandidaat staat centraal in dit onderzoek. Een mobiele app is een uitstekende manier om kandidaten, die al bekend zijn met de organisatie, van alle informatie te voorzien als werkgever. Van recente vacatures tot de laatste tweets, foto/video’s en nieuwsberichten met slechts een druk op de knop.

  • 06/10/2011 om 10:02
    Permalink

    Haha, een app van een individueel bedrijf is bedrijfscentraal denken, niet kandidaat centraal.

  • 06/10/2011 om 10:51
    Permalink

    ja

  • 06/10/2011 om 23:58
    Permalink

    Ja, maar dat heb ik al zo vaak gedaan en je vraagt het nu weer, dus blijkbaar dringt het toch niet tot je door of wil je het niet begrijpen. Dus ik doe geen moeite meer.

  • Pingback:Personeelslog » Blog Archive » Online recruitment: weinig nieuws, wel prijzen

  • 18/10/2011 om 14:29
    Permalink

    Waarom zou ik mobiel willen solliciteren?

  • 18/10/2011 om 16:04
    Permalink

    Omdat je al met je smartphone op de recruitmentsite of vacaturepagina bent beland. Waarom zou je dan nog een PC moeten opstarten om te kunnen solliciteren?

    Het is te vergelijken met een website inrichten en vragen om te reageren per post… Je bied dan toch ook direct de mogelijkheid aan om per email of webformulier te reageren?

  • Pingback:Werken bij de Top 100 Nederlandse bedrijven – overzicht 2011 « Recruiting Roundtable Nederland

  • 19/10/2011 om 09:40
    Permalink

    Maar ik bekijk op m’n smartphone helemaal geen vacaturesites? Het is nogal een aanname die je daar maakt, zeker omdat je zelf met de cijfers komt dat maar 10% van de website bezoeken mobiel is (zijn dit algemene cijfers of specifiek voor carrièresites?)

    Ik snap je gedachtegang, maar persoonlijk heb ik helemaal geen behoefte om mobiel te solliciteren. Als ik solliciteer loopt dit of via mijn netwerk of ik ga er voor zitten om een brief te schrijven. En ja, ik ben van generatie Y.

  • 19/10/2011 om 10:38
    Permalink

    @Dirk Dus we kunnen concluderen dat jij geen behoefte hebt om mobiel te solliciteren maar je dat wel wilt kunnen solliciteren. 🙂

    Nou heb ik niet de indruk dat ik je kan overtuigen maar laat ik nog een case beschrijven waarin zelfs jij een klein beetje moet toegeven dat het wel makkelijk zou zijn als je direct kon solliciteren met je mobiel.

    Neem even van mij aan dat sociale netwerken als Facebook of Twitter massaal worden bekeken via een smartphone (40-50% van het verkeer). Nu kom je daar een vacature tegen die interessant lijkt dus je klikt even door naar de (Werken bij) site of vacaturepagina. Dan zou het toch wel prettig zijn als je A) de vacature kan lezen, en B) de mogelijkheid hebt om direct te reageren door bijvoorbeeld je LinkedIn profiel met contactgegevens door te sturen (lees hier hoe dat werkt)?

    Misschien dat de actief werkzoekende (jij?) nog even de extra moeite wil nemen om de link door te sturen en achter een PC te kruipen om te solliciteren maar grote kans dat de passieve bezoeker hier afhaakt. Als Recruiter voel ik me in ieder geval niet comfortabel bij zo’n situatie omdat ik potentiële interessante kandidaten ga missen.

  • Pingback:Nominaties bekend voor de ‘Beste mobiele sollicitatie-ervaring van 2011’ « Recruiting Roundtable Nederland

  • Pingback:Onderzoeksrapport ‘Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring 2011’ « Recruiting Roundtable Nederland

  • Pingback:USG Capacity wint eerste ‘Beste mobiele sollicitatie-ervaring’ Award « Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.