70% van de vrouwen ziet succes als het vinden van de juiste work/life balance

Bijna negen op de tien Nederlandse vrouwen (87%) beschouwen hun carrière als succesvol. Nederland staat hiermee in de top drie samen met India en Brazilië. In Europa staan de Nederlandse vrouwen zelfs aan kop en zijn ze het meest tevreden met hun carrière. Daarnaast voelen zij zich zelfverzekerd en optimistisch over het kunnen combineren van carrière en gezinsleven. Dat blijkt uit onderzoek van What Women Want @ Work*  dat door LinkedIn is bekendgemaakt.

LinkedIn ondervroeg ruim 5.300 werkende vrouwen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Australië, Singapore, India, Zweden, Italië, Spanje, Brazilië en Canada. Het onderzoek is gedaan ter ere van de Internationale Vrouwendag op 8 maart.

De evolutie van succes

Uit het onderzoek blijkt dat de betekenis van professioneel succes de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd. Voornamelijk in Nederland zien we een transformatie. Vijf tot tien jaar geleden werden een verantwoordelijke functie (16%), het vinden van de juiste work/life balance (16%) en het hebben van een interessante baan (16%) als gelijke factoren voor succes beschouwd. Vandaag de dag is het vinden van de juiste work/life balance en het hebben van interessante baan aanzienlijk belangrijker geworden (respectievelijk 70% en 61%). Het belang van een verantwoordelijke functie (41%) is ook gestegen, maar blijft alsnog achter op de eerdergenoemde factoren.

Opvallend is te zien dat wereldwijd het belang van een hoog salaris is gedaald van 56% naar 45%, maar niet in Nederland. Voor Nederlandse vrouwen groeide deze factor voor succes juist van 14% naar 24%, maar haalt het nog niet bij het belang van een goede work/life balance.

[slideshare id=16846968&doc=linkedinwhatwomenwantwork-130228191854-phpapp01]

‘Het kan allemaal’

Meer dan driekwart (78%) van de Nederlandse werkende vrouwen is van mening dat ‘het allemaal kan’: een succesvolle carrière, een relatie en kinderen. Hierin zijn we optimistischer dan vrouwen in Duitsland (68%), het Verenigd Koninkrijk (66%) en Italië (57%). Bijna de helft van de Nederlandse werkende moeders (49%) geeft daarbij wel aan dat een flexibele werkomgeving bijdraagt aan het kunnen combineren van hun carrière en gezinsleven. Ook de respondenten zonder kinderen zijn het hiermee eens; een derde van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden om die flexibiliteit op het werk te hebben, als ze wel kinderen zouden hebben.

Het is dan ook geen verrassing dat 58% van de respondenten zonder kinderen niet van plan is hun carrière op een lager pitje te zetten als zij moeder zouden worden. Dit percentage is vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde van 57%. Slechts 20% van de moeders zou graag een huisvrouw willen worden als ze de keuze had, zelfs al hebben zij plezier in hun werk.

Een grote meerderheid (83%) vindt dat ook voor de volgende generatie een flexibele werkomgeving dé belangrijkste factor is voor een succesvolle carrière. Ze achten dit belangrijker dan een ‘grotere vertegenwoordiging van vrouwen op hoge posities’ (71%).

Carrière-uitdagingen

Voor de Nederlandse carrièrevrouwen zijn de drie belangrijkste drempels voor een succesvolle carrière: het ontbreken van een duidelijk carrièrepad (61%), het gebrek aan investeringen in professionele ontwikkeling (47%) en ongelijkheid in salaris (45%). Dit zijn ook wereldwijd de grootste uitdagingen voor werkende vrouwen.

Het ‘glazen plafond’ werd hierbij niet zo hoog gekwalificeerd als aanvankelijk werd verwacht; slechts 23% van de vrouwen in Nederland geeft aan dat dit een drempel vormt in hun carrière. Dit geldt overigens niet voor alle landen; 45% van de respondenten in Duitsland en 39% in Spanje zien het ‘glazen plafond’ wel als een grote uitdaging in hun carrière.

Vrouwen hebben over het algemeen niet het gevoel dat hun uiterlijk een belangrijke rol speelt in hun carrière; 77% zegt dat het niet relevant is of geen grote invloed heeft op hun loopbaan. Er zijn een aantal landen waar vrouwen wél beweren dat het nog steeds een grote invloed heeft op hun carrière, waaronder de Verenigde Staten (21%), Duitsland (26%) en Singapore (20%).

“De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederland een no-nonsense cultuur heeft. Voor Nederlandse werkende vrouwen is een solide basis het belangrijkst: het hebben van een goede work/life balance en een interessante baan is belangrijker dan een hoog salaris of het hebben van een topfunctie”, zegt Petra van der Vet, Senior Marketing Manager bij LinkedIn Benelux.

Persbericht

Nieuws of een vacature te melden? Berichten met eventuele bijlagen kunnen gemaild worden naar web @ recruit2.com. Ook berichten onder embargo kunnen langs deze weg worden doorgeven, geef daarbij duidelijk de duur van het embargo aan.

Persbericht has 110 posts and counting. See all posts by Persbericht

Eén gedachte over “70% van de vrouwen ziet succes als het vinden van de juiste work/life balance

  • 27/06/2013 om 14:48
    Permalink

    Jongere generatie kan werk en privé beter gescheiden houden
    Ten opzichte van vorig jaar is de balans tussen werk en vrije tijd in Nederland met twee punten gedaald, aldus de Regus Work-Life Balance Index, die vandaag is gepubliceerd.
    Jongere generaties en ondernemers kunnen werk en privé echter beter gescheiden houden, vinden hun werk leuker en werken productiever.
    Het onderzoek is voor het tweede jaar op een rij gepubliceerd door Regus, de internationale aanbieder van werkplekken, en is gebaseerd op de meningen van 26.000 professionals in ruim negentig landen. Met een score van 118 zit Nederland net onder het wereldwijde gemiddelde van 120. Ook zijn Nederlanders minder tevreden over de balans tussen werk en privé. Werknemers die bij een klein bedrijf werken en leidinggevenden zijn overigens vaker tevreden. Ondernemers zijn het tevredenst: 77 procent van hen geeft aan meer te genieten van hun werk ten opzichte van vorig jaar.
    In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, lijkt de oudere generatie minder makkelijk de balans te vinden tussen werk en privéleven. Generatie X en Y zijn opgegroeid met het principe van flexibel werken en lijken meer controle te hebben over wanneer en hoeveel ze werken. Daarbij genieten jongere werknemers 40 procent meer van hun werk dan babyboomers en zijn zij vaker tevreden over hun productiviteit (81 procent tegenover 70 procent).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.