Van Candidate Experience naar Company Experience

De Candidate Experience is een hot topic in recruitmentland. Ook voor mij als Recruitment Consultant & Corporate Recruiter is het een belangrijk thema. Toch wringt er bij mij iets in de definitie van Candidate Experience. Voor mij geldt namelijk dat deze ‘’Experience’’ is toepasbaar op al onze samenwerkingen. De totale ervaring van een kandidaat, opdrachtgever of potentiële nieuwe collega is essentieel voor succes van jouw organisatie. Ik wil daarom voorstellen om de definitie te veranderen van ‘’Candidate Experience’’ naar ‘’Company Experience’’.

Waarom de definitie van Candidate Experience moet veranderen

De Candidate Experience wordt omgeschreven als: ‘’De totale ervaring die een sollicitant opdoet met jouw organisatie tijdens het sollicitatieproces‘’. Wat mij betreft een te smalle definitie. Ten eerste: Waarom zou de Candidate Experience ophouden na het sollicitatieproces? En waarom hebben we het alleen over de Experience van sollicitanten? Er zijn toch veel meer mensen die in aanraking komen met jouw organisatie?

Ook opdrachtgevers, externe bureaus en leveranciers ervaren jouw bedrijf op een bepaalde manier. Doordat zowel positieve als negatieve ervaring tegenwoordig via alle bruikbare kanalen heel snel gecommuniceerd kunnen worden, is het heel belangrijk dat wij ons als Recruiters ten alle tijden bewust zijn van de indruk die wij achterlaten bij onze samenwerkingspartners.

Ik heb het daarom liever over de Company Experience: ‘’De totale ervaring die een persoon opdoet met jouw organisatie.’’ En dat kan dus iedereen zijn. Het draait uiteindelijk allemaal om beleving.

Drie tips voor een optimale Company Experience

Over de Candidate Experience is al veel geschreven. Daarom wil ik je drie tips geven over de optimalisatie van jouw Company Experience. Bij deze een kijkje achter de schermen in mijn dagelijks werk als Recruitment Consultant:

  1. Ga een samenwerking aan

Ik zie mijn werk écht als een samenwerking. Dus geen: ‘u roept, wij leveren’, maar door een wisselwerking komen tot het beste resultaat.

Het duurt soms even voordat opdrachtgevers realiseren hoe een dergelijke samenwerking er dan uitziet. Werving- en selectie is een vak apart. Als recruitmentbureau heb je de expertise in huis om mensen op een succesvolle manier aan elkaar te verbinden. Ik maak me sterk voor mijn adviesrol als Recruitment Consultant. Ik ga in gesprek over andere functietitels, als ik denk dat we daardoor de juiste mensen kunnen vinden voor de baan. En ik bevraag opdrachtgevers op functie-inhoud, als ik hoor dat ze op zoek zijn naar het schaap met de vijf poten. Uiteindelijk zien opdrachtgevers dat dat leidt tot succesvolle plaatsingen in hun team.

Ook met kandidaten zie ik ons contact als een samenwerking. Ik zeg vaak tegen kandidaten: ‘’Recruiters zijn net mensen’’. Zo realiseren zij zich ook dat wij (Recruiters) er soms iets langer over doen om te reageren. Dat wij ook steken laten vallen. En dat kandidaten en Recruiters elkaar nodig hebben om uiteindelijk tot het gewenste resultaat te komen. Ook ik vergeet wel eens een afspraakbestigin voor een sollicitatiegesprek of vergis mij in de gesprekslocatie. Voor mij super fijn als een kandidaat mij attendeert op die vergissing. Dat houdt mij weer scherp en verstevigt wat mij betreft de samenwerking.

  1. Open communicatie

Ik geloof dat een positieve Company Experience zorgt voor een succesvolle samenwerking. Live contact met open communicatie zorgt voor een sterke beleving.

Ik bezoek daarom altijd (met een collega) onze opdrachtgevers alvorens met een rol aan de slag te gaan. In zo’n gesprek spreek ik onze verwachtingen richting hen heel duidelijk uit. Zo spreek ik af dat de opdrachtgever duidelijke feedback geeft over sollicitanten na een gesprek. Zonder open communicatie en duidelijke feedback vanuit de opdrachtgever kan ik mijn kandidaat niet op de manier terugkoppelen zoals ik dat graag doe.

Ook sollicitanten spreek ik face-to-face. Vooral voor interne sollicitaties is dat heel belangrijk. Dé manier om ons bureau te ervaren is om langs te komen bij ons op kantoor en de sfeer te proeven; en daarbij een open gesprek te voeren om te kijken of er een match is aan beide kanten. Zowel qua werkervaring, ambitie als persoonlijkheid.

  1. Relatiebeheer

Een experience stopt niet na een succesvolle plaatsing. Ik ben ervan overtuigd dat het na dit succes juist essentieel is om de beleving voort te zetten. Wij engagen onze kandidaten, opdrachtgevers en nieuwe collega’s door hen te blijven volgen. Een attentie op de nieuwe werkplek op de 1e werkdag van een kandidaat, regelmatig een telefoontje richting de opdrachtgever om feedback te vragen over de geplaatste kandidaat en een onboardingsproces dat ik afgelopen jaar heb geïmplementeerd voor onze nieuwe collega’s zorgen ervoor dat onze positieve “Company Experience” voortduurt.

Wat doe jij voor een optimale Company Experience?

Zoals je ziet: Experience is zeker ook voor mij een hot topic. Ik hoor daarom graag van jou wat jij doet voor een optimale Company Experience. Kom in contact via Esmee@weknowpeople.nl.

Esmee Ronner

Recruitment Consultant en Corporate Recruiter bij WeKnowPeople. Specialisatie: werving en selectie van Marketing en Communicatie Professionals.

Esmee Ronner has 1 posts and counting. See all posts by Esmee Ronner

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.