Tikkie Takkie Recruitment

Ken je dat? Op vrijdag ga je met een top gevoel het weekend in, ow ow ow wat ben je lekker bezig geweest: je hebt de hele week hard gewerkt, dagelijks een emmer koffie weggewerkt, honderd taken tegelijkertijd uitgevoerd, mensen overtuigd van je nut en uiteindelijk staat je hele bord vol met kandidaten die op gesprek gaan bij je (interne) opdrachtgever!!! YES! Je gooit nog een paar vrolijke ###’s op LinkedIn, trekt een biertje open en gaat naar huis als een gelukkig mens!

En dan is het maandag…. Je opent je mailbox en terwijl je de ene afwijzing na de ander leest gaat je telefoon; kandidaten die zich terugtrekken…. Gadverdamme wat een baggerzooi. Vervolgens moet je tijdens het maandagochtend weekoverleg met de billen bloot en verkondigen dat je met vrijwel lege handen staat. Echt een TOP begin van de week, we hebben er weer zin in..!

Heb jij je weleens afgevraagd waarom jij denkt dat je vol in de kruising schiet terwijl het daadwerkelijke schot op de paal beland?

Trek je broek omhoog, neem een stap terug en zorg voor een betere aanloop

Bovenstaand scenario is mij natuurlijk nog nooit overkomen maar ik zou me kunnen voorstellen dat het in een dergelijk geval kan helpen om een stap terug te nemen, even te zorgen voor overzicht en een goede aanloop. Je kunt immers niet zien waar de kruising is als je te dicht op de muur staat!!

Overzicht lijkt dus de sleutel tot succes, zowel op het veld als in recruitmentland. Wanneer je een week vol gas aan het “kappen draaien” en voor iedereen aanspeelbaar bent geweest kun je de bal óf dat overzicht weleens kwijt raken!
Het hoort bij ons werk om in een beetje georganiseerde chaos te leven en hier een duidelijke weg in te vinden. Maar hoe doe je dat?

Geen passklaar antwoord

De hoeveelheid mensen die iemand voorbij kan spelen is niet voor alle spelers hetzelfde. Niet iedereen heeft die techniek in de benen. Ook is zulks niet altijd aan te leren, het houden van overzicht is typisch zoiets iets waarmee je wel of niet wordt geboren. Geen zorgen, je hebt zeker andere talenten! En we kunnen allemaal dingen doen om meer overzicht te creëren:

  • Zorg voor ruimte op je speelveld; je bureau netjes houden is erg belangrijk als je veel verschillende taken moet uitvoeren. Sluit documenten af als je ze niet gebruikt en laat niet teveel papier achter op je bureau;
  • Plan blokken met taken in je agenda én hou jezelf hieraan. Om te voorkomen dat collega’s of opdrachtgevers je toch gaan overladen met spoedklussen (over het algemeen valt alles dat een opdrachtgever vraagt hieronder….) kun je van tevoren op je werk aangeven wanneer je wel en niet beschikbaar bent;
  • Ga niet met z’n allen voorin rondrennen, geen kluitjesvoetbal! Een goede tactiek is belangrijk en door vacatures en werkzaamheden te verdelen kun je jezelf en elkaar specialiseren in onderdelen van je werk of in functiegroepen;
  • Werk je proces uit en volg dit nauwgezet. Schrijf je belangrijke vacatures onder elkaar op een whiteboard met horizontaal naast elkaar alle stappen die je kunt doorlopen, van vacature intake tot aan de plaatsing. Dan is het alleen nog een kwestie van afvinken en je weet altijd waar je gebleven bent;
  • Probeer niet actief te zoeken naar meerdere vacatures tegelijk. Ik begrijp natuurlijk dat dit misschien gek klinkt want de meeste van ons hebben zo’n 300 vacatures om in te vullen maar focus je met actief zoeken op 1 vacature tegelijk en bijt je 2 of 3 dagen vast in deze tegenstander.
    Uiteraard heb je wel meerdere of zelfs vele vacatures in behandeling in verschillende stadia van het proces maar als je naar 8 verschillende typen professionals zoekt wordt het erg lastig de tijd te vinden om ook echt iets te vinden (behalve als je de 3e tip goed toepast).

Zodra je die ene hebt ingevuld kun je verder naar de volgende:
verdeel en heers!

Als je moet sprinten ben je te laat vertrokken

Het is natuurlijk allemaal geen Champions League voetbal wat ik hier probeer uit te leggen maar als je jezelf voorbij loopt mis je gegarandeerd een paar stappen! Het is af en toe simpelweg goed om even de tijd te nemen om naar dit gehele proces, en de stappen daarin te kijken. Een meer gestructureerde manier van werken scheelt gewoon veel sprinten en stress. En juist doordat je minder sprint kom je uiteindelijk verder en ga je zeker meer vacatures invullen!

Als je er zelf niet uitkomt help ik je graag met het maken van de juiste opstelling of een stukje coaching.

“Je gaat het pas zien als je het door heb maar dat is logisch”

Michael Pel

Recruitment specialist technische detachering bij Esler.

Michael Pel has 4 posts and counting. See all posts by Michael Pel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.