Startups en scale-ups zijn al ‘Lean’ en ‘Agile’!

Ik kom tegenwoordig veel mensen uit grote organisaties tegen die voor een startup en scale-up willen gaan werken. Los van het profiel, de mindset en de soft skills, speelt daarbij ook nog iets anders een rol en dat zijn de gevolgde opleidingen en de gebruikte methoden en hulpmiddelen. Veel mensen realiseren zich niet dat bepaalde strategiemodellen als van Porter & BGC en ‘Lean’ en ‘Agile’ allemaal modellen en methoden zijn die zijn gemaakt voor en door grote organisaties. Die organisaties zijn ‘dik’ en moeten afslanken. Dat probleem hebben startups en scale-ups helemaal niet. Die willen juist voorkomen dat ze ‘dik’ worden!

Introductie.

In het voorwoord van ‘De scale-up blueprint’ heb ik bovenstaande plaatje opgenomen.

Hieruit kun je opmaken dat er een aantal werelden naaste elkaar bestaat. Al die organisaties en al die  verschillende mensen hebben andere uitdagingen en andere problemen. Als je de hulpmiddelen, methoden en opleidingen en trainingen die daarbij horen uit de wereld van de grote organisaties toe wilt passen op die andere groepen, dan werkt dat dus niet.

Dat betekent tegelijkertijd ook dat de ervaringen, modellen en hulpmiddelen als je b.v. lang in de wereld van de grote traditionele profit- en non-profit organisaties hebt gewerkt, tegenwoordig weinig tot geen waarde hebben als je de overstap naar die andere werelden wilt maken. B.v. naar startups en scale-ups. En datzelfde geldt dus ook voor HR-professionals in de toekomst, voor de opleidingen en trainingen en ‘outplacement 2.0’ trajecten zoals ik het noem.

De grootste uitdaging voor succesvolle startups en scale-ups: niet te dik worden.

Startups en scale-ups zijn daar een mooi voorbeeld van. Startups beginnen meestal vanaf de grond met een of meerdere oprichters. Het ontwerpen en opzetten van hun oprichtersteam is dus niet zo moeilijk. Ze moeten wel de juiste partners en leveranciers kiezen, de juiste mensen in hun Raad van Advies en hun financierders. Als ze hun eerste klanten binnen hebben en ze moeten de organisatie dus opnieuw gaan ontwerpen en opbouwen, aan ‘scale-up organisatieontwerp’ doen, dan is de grootste uitdaging: ‘hoe kunnen we groeien zonder dat we organisatorisch dik en log worden’? In termen van de levenscyclus van ondernemingen ‘Hoe voorkom je dat je een machine-bureaucratie wordt of een ‘Koninkrijk’ (verwijzing blz 26-28, ‘De scale-up blueprint’’ ).

Vragen die daarbij aan de orde komen zijn:

  1. Wat doen we zelf en wat besteden we uit?
  2. Wat kunnen we automatiseren?
  3. Hoe ontwerpen we de beste ‘to-be’ scale-up organisatie?
  4. Hoe blijven we plat en ondernemend, maar organiseren we ons slim?
  5. Hoe plannen we de transitie?
  6. Hoe voeren we de transitie uit?

En

7. Welke hulpmiddelen en modellen gaan we hiervoor gebruiken?

De toekomst van HR en startups en scale-ups.

Wat betekent dit allemaal voor de HR-functie, de kennis en de ervaring van HR-professionals, de opleidingen en de methoden en andere hulpmiddelen? Het antwoord daarop is heel simpel: je hebt dus kennis, ervaring en speciale startup en scale-up hulpmiddelen nodig die je kunt toepassen op de organisatorische context en de problemen en uitdagingen van die specifieke doelgroepen: van succesvolle startups en van snel groeiende en (internationaal) schalende scale-ups. Op de terreinen van o.a.:

  • Je huiswerk doen extern
  • Doelgroep analyse
  • Strategie mapping
  • Organisatieanalyse
  • Organisatieontwerp
  • Kern competenties
  • Kern capabillities
  • Integraal scale-up change management
  • Opbouwen en onderhouden van onderscheidende ecosystemen.

Waarbij de kernvraag dus niet is zoals bij veel grote traditionele organisaties ‘hoe krijg ik het intern voor elkaar?’ maar ‘hoe ga ik op een correcte manier met welke klanten geld verdienen en hoe organiseer ik dat slim met behulp van nieuwe technologie?’.

Tony de Bree

Tony de Bree heeft een ruime ervaring transformatie en verandermanagement in verschillende rollen bij corporates, startups, scale-ups en het MKB binnen en buiten de bancaire sector (1985-2011). In zijn nieuwste boek, ‘De scale-up blueprint’, een boek over integraal startup- en scale-up verandermanagement, nemen de verschillende HR-functies om succesvol te groeien en te schalen een belangrijke rol in.

Tony de Bree has 5 posts and counting. See all posts by Tony de Bree

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.