Verlaat de gewilde IT-specialist massaal LinkedIn.com?

Ik hoor al een tijdje de opvatting dat schaarse profielen, zoals IT specialisten, LinkedIn verlaten omdat ze teveel berichten zouden ontvangen van recruiters. Ze zouden steeds vaker hun LinkedIn profiel compleet verwijderen.

Het klinkt logisch dat iemand actie onderneemt als men teveel last ervaart van een profiel op LinkedIn doordat je constant benaderd wordt. Persoonlijk ken ik niemand die zijn LinkedIn profiel heeft verwijderd en kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand zijn/haar LinkedIn profiel verwijdert. Daarvoor is het online visitekaartje en netwerk (!) op LinkedIn te waardevol denk ik.

Maar wat laten de cijfers zien? Welke trends kunnen we met data onderbouwen? Is die schaarse IT’er echt niet meer te vinden op LinkedIn? Of is er iets anders aan de hand?

Meer of minder JAVA specialisten?

Laat ik dit onderzoekje beginnen met wat zoekresultaten die ik een tijdje geleden kreeg voor JAVA specialisten op LinkedIn. JAVA specialisten behoren al jaren tot de meeste gewilde vaardigheden van de ICT-doelgroep (feit 1). De zoekresultaten van een LinkedIn search naar JAVA in Nederland leverde in mei 2013 exact 28.768 profielen op (feit 2).

Deze search heb ik op 16 april 2015 14:00 uur herhaald. Het resultaat? 44.399 JAVA profielen (feit 3). Een stijging van meer dan 50% in bijna 2 jaar tijd!!

Nu komen er dagelijks profielen erbij en verdwijnen er ook. Als je deze search nu weer doet dan stuit je gegarandeerd op MEER profielen dan 44.406 (16 april 18:00 uur). In een periode van slechts 4 uur zijn er zeven nieuwe profielen erbij gekomen met deze schaarse IT-skill benoemd op het profiel (feit 4).

Kortom, van deze zeer gewilde doelgroep zijn er elk jaar en dag MEER nieuwe LinkedIn profielen te vinden. Meer dan ooit tevoren. Niet minder.

Meer of minder ICT-medewerkers op LinkedIn?

Nog niet overtuigd? Niet representatief? Ok, laten we eens kijken naar IT-bedrijven. Verwijderen de medewerkers hiervan massaal hun profiel omdat ze eenvoudig online vindbaar zijn geworden door recruiters?

Voor dit onderzoek heb ik een aantal grote ICT-dienstverleners bekeken op LinkedIn en nagegaan hoeveel medewerkers ze zeggen te hebben – volgens openbare informatie – versus het aantal vindbare online profielen.

Bedrijf Aantal medewerkers/FTE
Aantal LI profielen
Percentage
Accenture NL 2.500 +/- 2.976 119%
Ordina Benelux 2.907 FTE’s incl flex 3.246 112%
KPN 18.471 FTE’s incl flex 19.754 107%

Opmerking: dat er meer profielen zijn te vinden dan er FTE’s bestaan kan te maken hebben met er redelijk wat medewerkers parttime werken of niet in dienst zijn bij het bedrijf zelf (flex). Ook vervuiling op LinkedIn met oude en dubbele profielen kan een verklaring zijn voor een licht hoger percentage.

Met deze data kan ik geen enkel bewijs vinden dat gewilde medewerkers bij deze consultancy en IT organisaties hun LinkedIn profiel hebben verwijderd. Sterker nog, bijna iedere Nederlandse medewerker heeft een LinkedIn profiel!

Wat is er wel aan de hand?

Volgens mij heb ik zojuist aannemelijk kunnen maken dat de bewering dat schaarse IT’ers niet op LinkedIn meer zijn te “vinden” flauwekul is. Wat is er wel aan de hand dat deze perceptie leeft bij sommige recruiters?

Mijn mening en inzichten;

  1. N=1.

Omdat 1 persoon beweert zijn profiel te hebben verwijderd betekent nog niet dat een aanzienlijk percentage van de populatie dit doet.

  1. Belanghebbenden

Er zijn veel partijen – zoals kranten/dagbladen, jobboards, mediabureaus, arbeidsmarktcommunicatie-specialisten – die er groot belang bij hebben om de effectiviteit van LinkedIn in twijfel te trekken. Twijfel zaaien is dan een beproefd middel om hun diensten onder de aandacht te brengen want natuurlijk hebben zij een oplossing klaar liggen voor dit probleem. N=1 of de mening dat LinkedIn niet (meer) effectief is wordt natuurlijk extra groot uitgelicht door deze partijen (voorbeeld).

  1. Vinden is het issue niet, een reactie krijgen wel.

Mijn ervaring is dat recruiters nog steeds oude werkwijzen hanteren en standaardberichten versturen naar slecht passende kandidaten waarop, nu vaker dan vroeger, geen enkele reactie meer volgt. Het spel wordt tegenwoordig op het vlak van beïnvloeden gespeeld (convince ipv search). Een goed verhaal op basis van persoonlijke communicatie. Dat heeft niet iedereen nog door. De betere searchers die ik gesproken heb rapporteren nog steeds een reactie-ratio van 65% tot wel 80% of meer op berichten naar schaarse IT’ers. Als je minder dan 30% scoort doe je gewoon iets niet goed.

Waarom IT’ers hun LinkedIn profiel NIET verwijderen

Vergeet niet dat LinkedIn een netwerk is met vakgenoten. LinkedIn is een sterk carrièregericht platform waarop men informatie deelt, vragen stelt en netwerkt. Dat is echt onmisbaar in je carrière dus de beslissing om je profiel te verwijderen is een grote stap.

Bovendien zijn er eenvoudige andere, minder ingrijpende, manieren om het aantal berichten van recruiters te verminderen via LinkedIn:

  1. Als jij die gewilde JAVA specialist bent kun je beginnen met het woord JAVA geheel van je profiel te verwijderen.
  2. Een apart email-adres of email-filter op LinkedIn-berichten is voor een IT’er een peuleschil om in te stellen. Zo kan het profiel actief blijven zonder dat de mailbox vervuilt.
  3. Ook kan men in de samenvatting duidelijk vermeld worden dat men niet open staat voor nieuw werk en berichten niet op prijs stellen. Ik zie dit echter nooit en heb er vertrouwen in dat 100% van de professionele recruiters dit zal respecteren.
  4. Via LinkedIn Settings kun je simpelweg instellen welke berichten je wel of niet wil ontvangen via email.

Zal het ooit zover komen dat zeer gewilde medewerkers hun LinkedIn profielen gaan verwijderen? Misschien. Maar zover is het nu nog lang niet.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

4 gedachten over “Verlaat de gewilde IT-specialist massaal LinkedIn.com?

  • 19/04/2015 om 22:51
    Permalink

    Maar 1 antwoord mogelijk op de vraag in de titel, tenminste, volgens Betteridge’s law of headlines: Nee.

    Zelf geloof ik ook niet dat het zo is. Wat ik wel gemerkt heb is dat men blijkbaar niet meer bereid is om een IT-specialist te betalen naar waarde. Ik krijg al langere tijd geen zinnig aanbod meer. Alles wat me geboden is, ligt 3 tot 4 procent lager dan mijn salaris 4 jaren geleden, en bijna 20 procent lager dan mijn huidige salaris. Ik zit niet te wachten op zoiets. En dan ben ik nog erg kieskeurig bij het benaderen van bedrijven.

    Recruiters heb ik ook weinig last van. Misschien is dat wel omdat ze mijn “Advise for contacting” ter harte nemen. Misschien ook wel omdat ze me niet kunnen herkennen als de IT- specialist die ik ben, terwijl ik al wel bijna 24 jaren in het vak zit. Wie zal het zeggen. Ik ga zelf op zoek naar bedrijven waar ik zou willen werken, en dan is het dus niet echt belangrijk of ze mij wel (zoeken en) vinden.

  • 23/08/2015 om 08:51
    Permalink

    Hoi Jacco,

    Ik vind het leuk dat je deze stelling op deze manier hebt opgepakt. Over de onderzoeksmanier kunnen we een discussie voeren, maar dat neemt niet weg dat er meer JAVA op LinkedIn staat en niet minder. 1 aspect mis je…. het aantal Nederlandse Java-specialisten is tussen 2013-2015 met 92% gegroeid (bron: AGO). Dat betekent er in absolute zin meer op LinkedIn staan, maar relatief gezien minder….
    Overigens… het was LinkedIn zelf dat in Las Vegas een aantal jaar geleden vermelde dat o.a. IT doelgroepen het platform aan het verlaten waren…..

  • 23/08/2015 om 12:02
    Permalink

    @Geert-Jan Dank voor je reactie. Dat is een interessant feitje dat de groei in absolute zin verklaart.

    Ben nog wel benieuwd wat je verklaring is voor de LinkedIn data dat bijna elke werknemer van een IT-bedrijf een LinkedIn profiel heeft?

    Ik denk dat wanneer we rekening houden met de groei/krimp van een bepaalde doelgroep het mogelijk moet zijn om relatief eenvoudig te onderzoeken of deze populatie LinkedIn verlaat of niet. Welke IT-doelgroep zou jij hiervoor kiezen?

  • 13/09/2015 om 19:34
    Permalink

    Hoi Jacco,

    laten we niet naar alle IT’ers of naar alle werknemers van IT bedrijven kijken. Kan me voorstellen dat je dan op >95% met een profiel zit. Laten we kijken naar actieve LinkedIn gebruikers (dus geen dood profiel, maar een actief profiel) van JAVA developers.
    Overigens gelezen dat in Sillicon Valley, werkgevers software developers betalen om hun profiel van LinkedIn te halen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.