#jouwbaan biedt twitter-kansen voor recruitment

twitter-logo

Vooraf goed geplugd

Recruitment professionals en ook werkzoekenden hebben de #jouwbaan twitterdag op 24 februari 2015 niet kunnen missen. Mooie reuring!

Werkzoekenden zijn behoorlijk wakker geschud om deze dag via twitter te reageren en zich te profileren. Ook recruiters stonden op scherp met snelle acties en reacties.

Het initiatief voor deze dag is vooraf goed geplugd en de partijen Twitter, UWV en Monsterboard waren als organisatoren de koplopers in de communicatie. Daarnaast stonden 40 andere deelnemende partijen vooraf in de startblokken, waaronder NS, Defensie, T-Mobile, KNVB, Capgemini, ING, Deloitte en RTL Nederland.

Inspirerende case

Eergisteren sprak ik telefonisch met Sander Oord, een online marketeer die zich dankzij #jouwbaan actief heeft gepositioneerd. Ik was benieuwd hoe het nu met hem gaat, een maand na #jouwbaan twitterdag. In ons gesprek viel het me op hoe ontzettend snel hij schakelt, hoe creatief hij is en dat hij goed gefocust en lekker scherp was tijdens ons belletje. Dit klopt helemaal met mijn indruk na het lezen van zijn tweets op en na 24 februari. De onlangs gepubliceerde blog van Personal Branding specialist Fiona Stoop geeft een interessante weergave van de manier waarop hij te werk is gegaan om zich in de kijker te spelen. De kern van haar blog is dat je als werkzoekende wel gericht aan de slag moet gaan op twitter en dat je dus niet klakkeloos bedrijven moet benaderen.

Sander heeft zijn ervaring als online marketeer voor hemzelf kunnen inzetten, met mooi resultaat. Deze dag heeft voor hem in ieder geval enorm bijgedragen aan volgende stappen in zijn route naar een nieuwe job. Wat me vooral triggert is de manier waarop hij ook niet deelnemende organisaties voor zich heeft weten te winnen met sympathieke tweets. Met als gevolg meeloopdagen bij o.a. ABN AMRO en Univé. Over creativiteit gesproken.

Twitter-kansen voor recruitment

Veel corporate organisaties hebben inmiddels hun recruitment zo opgezet dat er flink gecommuniceerd kan worden met twitterend Nederland.

Voor werving/recruitment zijn prachtige twitter-accounts ingericht. Geweldig!
Ik ben ervan overtuigd dat de hopelijk positieve ervaring van recruiters met #jouwbaan hen vooral inspireert om creatief in contact te blijven met hun (toekomstige) volgers. Dat bijvoorbeeld de case met Sander uitnodigt om ludiek en toch ook geloofwaardig te communiceren. Om een organisatie als werkgever met bezieling te ‘branden’, met positieve invloed op de werving van nieuwe collega’s.

Neem Initiatief voor persoonlijk contact

Mijn oprechte wens is dat de functie van twitter vooral teasend, inspirerend en prikkelend blijft. Voor iedereen die zich bezighoudt met vacatures en projecten. Dat online communicatie het persoonlijke contact niet overschaduwt of zelfs vervangt. Want het gaat uiteindelijk om de persoon achter de tweet of het CV. Initiatief nemen is een kleine moeite. Een belletje na een DM is zo gepleegd. Toch? Kijk wat daar uit kan komen!

Erica van Ommen

Mede-eigenaar women-at-work. Gunt iedereen werkplezier. Spreekt liever over partner-bureaus dan over W&S bureaus.

Erica van Ommen has 6 posts and counting. See all posts by Erica van Ommen

Eén gedachte over “#jouwbaan biedt twitter-kansen voor recruitment

  • 29/03/2015 om 08:38
    Permalink

    Mooie blog Erica! Hopelijk hebben we de recruiters een beetje wakker geschud om proactiever hun werk te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.