Wat maakt LinkedIn populair bij werkzoekenden?

“LinkedIn isn’t everything, but it is at the core of today’s recruiting function”, aldus Mary Truslow, een gepensioneerde recruiter van het bedrijf Pile & Company in een interview met U.S. News and World Report (6 Ways Recruiters Use LinkedIn to Headhunt, Juli 2013).

Ook ‘gelinked’ aan LinkedIn?!

LinkedIn is een online sociaal zakelijk netwerk, dat gericht is op vakmensen. Sinds begin 2015 zijn er wereldwijd 347 miljoen geregistreerden. Het NRC (2013) concludeert dat er per seconde twee nieuwe profielen worden aangemaakt. Dit kan verklaard worden door de theorie van beredeneerd gedrag. Deze theorie gaat uit van de aanname dat gedrag bepaald wordt door gedragsintenties. Dit wordt weer beïnvloed door twee factoren; de attitude jegens het uitvoeren van het gewenst gedrag en de subjectieve norm omtrent het gedrag.

Attitude is een opvatting over een bepaald gedrag gewogen door evaluaties van het gewenst gedrag (Fishbein & Yzer, 2003). Doordat mensen vaker werk vinden via social mediakanalen, waaronder LinkedIn (2014) evalueren werkzoekenden de toegang tot LinkedIn positief. De aanname die er wordt gemaakt is dat LinkedIn de kans op het vinden van een baan vergroot, waardoor werkzoekenden ervan overtuigd zijn dat LinkedIn positief bijdraagt aan het vinden van een baan. Door deze uitkomst hebben werkzoekenden een positieve attitude ten opzichte van LinkedIn en maken ze eerder een account aan.

“Mensen die nieuwe collega’s nodig hebben, zoeken allemaal op LinkedIn”. “Als je er niet op staat, word je niet gevonden. Bovendien wordt het niet-hebben van een profiel ouderwets gevonden. “Dan ben je niet meer aangesloten op de nieuwe tijd, op hoe de arbeidsmarkt nu werkt.”, Aaltje Vincent

Bij de factor ‘subjectieve norm’ past men het gedrag aan en conformeert zich aan de verwachtingen van anderen (Aronson, Wilson & Akert, 2004). Niet-leden passen hun gedrag aan door zich aan te melden bij LinkedIn om in de wervingsprocedure meegenomen te worden. De reden hierachter is dat 94% van de recruiters op LinkedIn aan het werven van geschikt personeel zijn. Door geavanceerde tools (zoals zoeken op kopregels) te gebruiken wordt er onder alle leden van LinkedIn een selectie gemaakt. Om in de selectie meegenomen te worden moeten niet-leden zich bij LinkedIn aanmelden.

Naast dat LinkedIn ervoor zorgt dat werkzoekenden actiever op zoek gaan naar een nieuwe baan is het ook een handige tool om actief te communiceren met vakgenoten. De sociale interdepentie theorie stelt dat een groep gemeenschappelijke doelen opstelt en dat de groepsleden gemotiveerd worden om naar de gemeenschappelijke doelen toe te werken (Pearson, 2008). LinkedIn biedt de mogelijk om samen met vakgenoten deel uit te maken van een groep met als doel het delen van vakgerelateerde informatie. Een voorbeeld van een dergelijke groep is Loopbaan Professionals. Deze groep is er voor HR en loopbaan professionals om kennis uit te wisselen en elkaar te helpen met hulpvragen.

LinkedIn heeft talloze voordelen. Gebruik dit in jouw voordeel en get yourself ‘linked’ with LinkedIn.

Literatuurlijst

  • 6 Ways Recruiters Use LinkedIn to Headhunt, Opgehaald op 18 februari 2015
  • Wout, C. (2013) Headhunten op LinkedIn is doodnormaal. NRC
  • Akert, R., Aronson, E., Wilson, W. (2011). Sociale Psychologie. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
  • Fishbein, M., & Yzer, M. C. (2003). Using Theory to Design Effective Health Behavior Interventions.
  • Johnson, D.W. & Johnson, F. P. (2008)Amsterdam: Pearson Education Benelux.
  • Awadd, T. (2014) Je hebt LinkedIn altijd nog nodig. NU.nl

Dit is een gastblog van Chaya Ratan, Student Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

3 gedachten over “Wat maakt LinkedIn populair bij werkzoekenden?

  • 02/03/2015 om 22:13
    Permalink

    Vind het een leuke slogan die blijft hangen. Daarnaast past de slogan erg goed bij de inhoud van de tekst. LinkedIn is heel erg arbeid & organisatie gericht vooral de twee theorieën die erbij beschreven staan laten dit zien. Het is een interessant artikel voor TP’ers en psychologen.
    Leuk artikel.

  • 05/03/2015 om 17:24
    Permalink

    Hoi Chaya,

    Pakkende quote om mee te beginnen.
    De maatschappij wordt steeds meer afhankelijk van ICT en computerprogramma’s. Dus ook interessant dat ook steeds meer mensen werk vinden via socialmedia netwerken, zoals LinkedIn.
    Ook die laatste vind ik interessant over de verschillende vakgerelateerde groepen. Dat door het gezamenlijke doel zij elkaar motiveren en uitdagen.

    Met vriendelijke groet,

    Yoeri
    Student toegepaste psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam

  • 06/03/2015 om 16:48
    Permalink

    Chaya,

    Ik vind dat je heel duidelijk de doelgroep hebt aangesproken. Ik vind de quotes heel passend en sleept je mij mee het verhaal in. Ik vind dat je het goed hebt verwoord hoe de theorieën passen bij deze online tool. Je hebt goed onderzoek gedaan naar wat de achtergrond van LinkedIn is en geef je de relevantie hiervan duidelijk aan. Ik zou het als recruiter na dit verhaal vaker willen gebruiken!

    Tessa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.