Recruiters zijn net mensen (96): Ontstaat door automatisering de verzuiling 2.0?

In de vorige eeuw was er in Nederland sprake van verzuiling. ‘Verzuiling’ heeft de betekenis ‘verdeling in scherp gescheiden groeperingen’ (bron: Wikipedia).

Als arbeider stemde je PvdA, zat je bij de vakbond en was je lid van de VARA. De katholiek stemde CDA, was lid van de KRO en las de Volkskrant. Ondernemers zaten bij de VVD, AVRO en lazen het NRC. De arbeider had één pak. Daarin was hij getrouwd. De katholiek had één pak. Dat trok hij zondag aan naar de kerk. De ondernemer had er ook één. Een trainingspak. Dat was de grap omdat hij iedere dag in pak liep. En de vrouw? Die stond achter het aanrecht. Verzorgde de kinderen en hield het huishoudboekje bij. Verzuiling, zeer 20e eeuw.

Nu, twee zware crisissen, meerdere oorlogen, een seksuele revolutie en een internetbubbel verder, zijn we in een totaal andere wereld beland. Een wereld die geregeerd wordt door social media, internet, data en de beschikbaarheid hiervan. Nieuws bereikt ons sneller per Twitter en Facebook dan radio en televisie ooit hebben gedaan. Voor iedereen met een smartphone is nieuws geen televisie-uitzending, maar de druk op een knop.

Zowel de arbeider, de katholiek, de ondernemer als de vrouw laten zich niet meer in een hokje duwen. We zijn ontwikkelde individuen. Met een eigen mening. Een eigen voorkeur. Een eigen politieke kleur. Maar ook met een eigen carrière?

Al deze veranderingen hebben veel nieuwe banen opgeleverd. Nieuwe kansen. Ontplooiing. Ontwikkeling. Maar zijn er nu meer en betere mogelijkheden om jouw talenten tot volwassenheid te laten komen dan, zeg 50 jaar geleden? Of komen er juist steeds meer vergelijkbare posities?

Automatisering is een feit. Robotisering staat in de kinderschoenen, maar kinderen groeien snel. Het heeft weinig voorstellingsvermogen nodig om in te zien dat het selecteren van cv’s volledig geautomatiseerd gaat worden. Niet alleen automatisering ontwikkelt zich. Social media evolueert ook. Zo geeft Facebook meer inzicht in wie jij bent dan jouw naaste weten. Misschien wel meer dan jij zelf weet. Het verzamelen van data uit social media is eenvoudig en wordt veelvuldig gedaan. Liken we niet allemaal steeds vaker dezelfde filmpjes?

Deze data leidt tot een voorspelbare voorkeur qua politiek, nieuws, krant en carrière. Bepaalt dit ook jouw kansen op een (nieuwe) baan? Moet je rekening houden met wat je liked? Ontstaat hierdoor de verzuiling 2.0? Wellicht. Ieder mens weet dat de toekomst niet te stoppen is. En recruiters? Dat zijn net mensen.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

2 gedachten over “Recruiters zijn net mensen (96): Ontstaat door automatisering de verzuiling 2.0?

  • 22/01/2015 om 12:09
    Permalink

    Recruiters zijn net mensen; mijn ervaring is dat de meeste recruiters opeens veel minder aandacht geven aan een kandidaat als je niet in aanmerking komt voor “de tweede ronde”: er wordt zelden een terugkoppeling ontvangen en al zeker niet met een motivatie.. Kort samengevat: als er niet aan je te verdienen valt besta je niet meer als kandidaat.. ja, is ook een menselijke eigenschap.

  • 22/01/2015 om 15:31
    Permalink

    @Rijk van Voorst:
    Ik herken het helemaal, zelden of nooit ontvang je een terugkoppeling van recruiters en HR-figuren binnen bedrijven. Ze zitten veelal vast aan een bepaald beeld van de ‘ideale’ kandidaat, zijn alleen gevoeig voor bepaalde kernwoorden in iemands CV en kijken niet echt verder dan dat. Wellicht dan toch een zegen dat kandidaatselectie door ‘onbevooroordeelde’ robots wordt overgenomen ? Ik ken helaas maar weinig recruiters met echt inzicht in EN de mens achter de kandidaat, EN het werk/de cultuur van hun opdrachtgevers en hoe dat op een goede manier te matchen. Ze lopen vaak alleen hun opdrachtgevers achterna.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.