Hebben generieke jobboards nog toekomst?

Bij de voorbereiding van dit blog sprak ik met Jacco Valkenburg over de lange termijn effecten van generieke en spider jobboards. We vroegen ons af of generieke boards nog toekomst hebben nu Linkedin meer en meer gebruikt wordt.

Dezelfde week ontving ik een response-enquête van Jobbird.com. Blijkbaar leeft bij providers ook de vraag wat het langere termijn effect is, worden er daadwerkelijk kandidaten geplaatst direct naar aanleiding van de vacature vermelding?

Generieke jobboards

Ikzelf gebruik generieke jobboards soms als ik meerdere dezelfde vacatures heb. Of bij een hard-to-fill vacature waarbij de redenering ‘baat het niet dan schaadt het niet’ opgaat. Tegen beter weten in weliswaar. Want de responsmeting laat zien dat het zelden tot nooit direct een geschikte kandidaat oplevert.

Jobboards vergelijken

Wil je jobboards eens vergelijken? Kijk eens op JobBoardFinder.net. Deze site geeft alle resultaten weer van Google, Bing, Yahoo! en Yandex. In eerste instantie lijkt het alsof er meer generieke jobboards worden getoond. Met dit verschil dat er meer specificatie kan worden aangebracht en bijvoorbeeld gerichte jobwizards kunnen worden gebruikt. Goed voorbeeld: www.info.com/jobsearchwizard Dit maakt gericht zoeken maatwerk.

Via-via netweken

Blijft overeind dat zowel recruiter als kandidaat geprikkeld moeten worden een tweede stap te zetten. Mijn ervaring is dat kandidaten zich na een poosje nauwelijks nog herinneren waar zij jouw naam voor het eerst hebben gezien: ze dachten jouw bedrijf al te kennen of hoorden het van een vriend/familie. Blijft er meerwaarde voor jobboards vraag ik mij af en ben benieuwd hoe andere recruiters daarover denken.

Netwerken via LinkedIn naar een baan

Voor een deel van de arbeidsmarkt zullen jobboards zeker een goed middel blijven om werk te vinden bijvoorbeeld parttime banen, studentenbanen. Maar voor een veel groter deel is er verschuiving naar Linkedin.com voor mij waarneembaar. Zeker voor high-end profielen is netwerken de onbetwiste nummer 1 bij het vinden en ‘losweken’ van latente kandidaten.

Irma Kerkhof

Recruiter in hart en nieren. Mijn motto: het nieuwe werken in de Gezondheidszorg, van 'hard werken voor weinig geld' naar 'betrokken en innoverend'. Daar sta ik voor!

Irma Kerkhof has 2 posts and counting. See all posts by Irma Kerkhof

3 gedachten over “Hebben generieke jobboards nog toekomst?

  • 24/09/2014 om 11:05
    Permalink

    Hi Irma. Interessante stelling. Ik ben het met je eens dat generieke jobboards goed na moeten denken over hun toegevoegde waarde. Niet alleen bij werkgevers/recruiters neemt het vertrouwen af ook bij werkzoekenden, die er vaak na veel pijn en moeite aan het einde van een sollicitatie achter komen dat de vacature waar ze op reageren al is vervuld. Wat ik regelmatig hoor is dat de generieke jobboards vooral worden gebruikt voor linkbuilding en niet zozeer voor het vinden van de ideale kandidaat.

    Toch denk ik niet dat alleen Linkedin de toekomst heeft. Als je een kwalitatief jobboard exploiteert in een niche, meegaat in de trends van mobile/responsive & social en daadwerkelijk waarde weet toe te voegen voor zowel werkgevers als werkzoekenden, dan verwacht ik dat je nog steeds bestaansrecht hebt. Maar net als met alles wat commodity wordt, geldt dat je moet zorgen voor voldoende toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen.

  • 24/09/2014 om 11:20
    Permalink

    De vraag kun je zelfs stellen of job boards überhaupt nog toekomst hebben. Verdwijnen zullen ze niet, ze zullen alleen een andere invulling moeten krijgen.

    Voor zeer moeilijke posities zien wij zelfs dat bepaalde kandidaten niet meer op LinkedIN zijn, ze worden overwelmd door recruiters. Vooral Technische profielen.

    Dat is ook één van de redenen dat wij bijvoorbeeld gekomen zijn met OpenWeb, een social recruitment tool zoals Talentbin.

    Daarnaast zie je bijvoorbeeld dat LinkedIN zich nu ook gaat richten op het aggregeren van jobs, zoals Indeed.com dat ook al doet. Ook is er meer en meer interesse voor de Niche sites en voor een PFP (pay for performance) model. Soort van PPC.

    Langzaam aan zullen er steeds meer functionaliteiten van elkaar overgenomen worden. Vanuit een kandidaten standpunt word er nog steeds niet zo vaak gekeken. Het gaat om communiceren op het niveau van de kandidaat, dat betekend:
    – Persoonlijk aanschrijven
    – Relevant aanbod

    Ik zelf word ook nog regelmatig door recruiters aangeschreven, de standaard e-mailtjes zijn 95% van de tijd standaard, zelfs het lettertype van mijn naam en de rest van de e-mail verschilt vaak. Wat zouden recruiters toch veel meer kunnen bereiken als ze iets meer tijd namen om hun eigen kwaliteit te controleren. Ze zijn er wel -de goede-, maar niet veel.

  • 10/11/2014 om 17:25
    Permalink

    Ik ben het er inderdaad mee eens dat LinkedIn een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst voor de recruiters, maar toch is deze toekomst moeilijk te voorspellen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.