Hoe vermijd ik het hebben van personeel?

Een oude verwensing uit het Midden-Oosten schijnt te zijn: Ik wens u veel personeel toe. Deze angst voor het hebben van personeel is ook in het hedendaagse Nederland volop aanwezig bij ondernemers en organisaties. Het zijn vooral de kosten en risico’s die verbonden zijn aan ziekte en een eventueel ontslag die menig ondernemer ’s nachts doen wakker schrikken.

En wat doet men dan? Men zoekt wegen om het in dienst hebben van personeel te vermijden en toch gebruik te kunnen maken van hun vaardigheden en capaciteiten. En kort overzicht van de meest gehanteerde tactieken:

De medewerker onderbrengen bij een uitzend- of detacheringbedrijf

De medewerker treedt in dienst bij deze organisatie. U heeft dus niet de arbeidsrechtelijke risico’s maar kunt wel rechtstreeks leiding geven aan de medewerker. Voor de medewerker betekent dit een uitzendovereenkomst en een regulier salaris, met alle voor- en nadelen hiervan. Bij de nadelen hoort zeker het feit dat het uitzend- of detacheringbureau betaald moet worden voor haar diensten. Deze kosten kunnen opwegen tegen ziektedagen en gewenst ontslag maar blijft dit uit dan bent u meestal duurder uit. En bovendien kunt u deze constructie uiteindelijk maar anderhalf jaar volhouden en dat zal de uitzend- of payrollorganisatie de medewerker een contract voor bepaalde tijd moeten aanbieden wat ze niet zomaar zullen doen.

U huurt de medewerker in als Zelfstandige

Een veel gehanteerde constructie tegenwoordig. De medewerker wordt een ondernemer die u vervolgens inhuurt. Eventueel kunnen groepen zelfstandigen zich verenigen in een maatschap of coöperatie. Voor de medewerker betekent dit de voor- en nadelen van het ondernemerschap: meer onzekerheid en administratie. Vooral bij een te laag tarief betekent dit ook te weinig geld voor pensioen- en verzekeringspremies. Het grootste nadeel is wel dat de zelfstandige echt ondernemer moet zijn en voor meerdere opdrachtgevers moet werken. Is hij of zij dit dan heeft u dus maar deels de beschikking over deze medewerker. Is dat feitelijk niet zo en werkt de medewerker alleen voor u dan zal de Belastingdienst dit alsnog beschouwen als een dienstverband met alle gevolgen van dien. Voor ondersteunende activiteiten en diensten kan dit een goede oplossing zijn. Heeft u de medewerker nodig voor uw kernproces dan wordt het lastig.

Outsourcing

Een wat grootschaliger variant van de ZZP-constructie. U besteedt de werkzaamheden uit aan een andere onderneming, die wellicht ook u medewerker(s) in dienst neemt. Dit kan op kleine schaal zoals de schoonmaker of secretaresse maar gebeurt ook grootschalig voor bijvoorbeeld onderhoud of ICT en voor delen van een productieproces. U moet dit wel goed regelen, en vergt dus behoorlijk wat inspanningen op contractueel gebied. Het is kostentechnisch alleen zinvol als de aannemende onderneming dit ook beter en/of goedkoper kan regelen dan uzelf.

Franchising

Hoewel de franchiseformule meestal wordt gepresenteerd als het ultieme ondernemerschap is dit toch ook een constructie om geen personeel in dienst te nemen. Als franchisegever laat u een ondernemer (de franchiser) een bepaalde formule of dienst uitvoeren in een deel van uw marktgebied. De franchiser betaalt u voor bepaalde diensten en u heeft in het franchisecontract invloed over hoe dit gebeurt. We zien deze constructie veel in retail, horeca en ook steeds meer in de dienstverlening zoals Werving & Selectie of Uitzenden. De franchiser is weer ondernemer, met de eerder genoemde voor- en nadelen. Als franchisegever heeft u ook hier wat minder grip en invloed en u moet ook hier contractueel een hoop zaken regelen.

Wat is wijsheid? In een hoop gevallen is het middel erger dan de kwaal. De nadelen en kosten die u zich op de hals kunt halen door allerlei constructies toe te passen wegen vaak niet op tegen het ouderwets aanbieden van een arbeidscontract, met wat aanvullende verzekeringen tegen risico’s.

Eigenlijk zijn deze constructies vooral verstandig als u hiermee nog een ander belangrijk doel wilt realiseren. Het organiseren van uw flexibiliteit bijvoorbeeld: uitzenden en zzp-ers. Of als u een bepaald specialisme niet in huis heeft: zzp-ers en outsourcing. En als u bijvoorbeeld snelle geografische groei wilt realiseren: franchising.

Angst is vaak een slechte raadgever. En bij het hebben van personeel horen nadelen en risico’s die u behoorlijk in de problemen kunnen brengen. En nog zo een: een mens lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. U doet er verstandig de voor- en nadelen eerst eens goed naast elkaar te zetten en op basis daarvan te beslissen op welke manier u medewerkers voor u kunt laten werken.

Ik wens u veel en goed personeel toe!

Alex de Klerk

Ervaren interimmanager/adviseur met een sterke passie voor alles wat er in en rondom de arbeidsmarkt gebeurt.

Alex de Klerk has 62 posts and counting. See all posts by Alex de Klerk

Eén gedachte over “Hoe vermijd ik het hebben van personeel?

  • 23/07/2014 om 10:42
    Permalink

    Waarom maakt de basis-aanname van dit artikel me zo
    kots misselijk? Ik zal het U vertellen:

    (A) Het gaat (weer) uit van redenaties gebaseerd op ANGST: Het psychologisch verdeel en heers mechanisme waarmee de mensheid sinds haar bestaan uit haar eigen natuurlijk aangeboren kracht word gehouden, onderdrukt en tegen elkaar word uitgespeeld. zodat “the ruling elite” kan doorgaan met hun zieke agenda voor deze planeet.

    (B) Met de uitspraak “Het HEBBEN van personeel” krijg ik de ziekmakende associatie van (loon)slaven, economische dwang-arbeiders, van mensen van vlees en bloed die DENKEN dat ze eigendom zijn, behoren aan een ander levens wezen, dat zich superieur waant aan zijn medemens. Niets is minder waar, we zijn in mijn ogen allemaal gelijk.

    (C) Er spreekt nog steeds een vorm van “mensenhouderij” uit en geen natuurlijk samenwerking, synergy, co-operatie. and that is so wrong anno 2014

    (D)”Wat is Wijsheid”?
    Het word tijd dat we deze zieke economische angstgedreven, afhankelijkheids relationele shit eens voorgoed gaan doorbreken. Laten we eens onze blik wenden naar Moeder Natuur naar bijv. Een MierenNest of een BijenKas. Allemaal hoog ge-evolueerde wezentjes die geheel vrijwillig en collectief hun EIGEN BIJDRAGE leven, op basis van hun natuurlijke ZIJN, geaardheid en/of lichaamsbouw of andere aangeboren talenten.

    Binnen deze groepen “denkt” geen enkel wezentje zich groter dan de rest, is van mening dat zij/hij beter is een ander wezentje in de kolonie. Ze doen allemaal, op gevoel/instinct wat nodig is om hun eigen voortbestaan veilig te stellen en daarmee, het voortbestaan van de gehele kolonie.

    Er is geen controle, overhead en bla bla extra kosten nodig om de groep bij een te houden en gemotiveerd, omdat ze allemaal doen “WHAT comes naturally, WHEN it is needed naturally”..

    (E) Denk je nu eens in, want voor een positieve impact deze MAATSCHAPPELIJKE MIND_SET zou kunnen hebben op onze laag-ontwikkelde mensen-levens en organisatie vormen 😉

    Eckart Wintszen heeft hier ooit al een begin mee gemaakt in de jaren 1980 binnen zijn bedrijf BSO. Kijken naar de natuur, en zijn bedrijf opdelen in zelf-organiserende en zelf-regulerende “cellen”:
    _ http://www.ex-tax.com/about-eckart/
    _ http://www.wired.com/2008/03/maveric-it-entr/

    Zou het niet mooi zijn als ieder mensenkind gewoon kom opgroeien in een echte samenleving die ontworpen is om het maximale te halen uit haar/zijn natuurlijk aangeboren talenten?

    Waarin ieder kind kan worden waar ie zelf van droomt (en niet stelselmatig – via “school” – verkracht word tot een flexibel bouwblok in een andermans economische arbeidskrachten circus)

    Alleen dan zullen we de angst (om wat voor bedrijfsmatige bs-kosten dan ook) kunnen verlaten en allemaal LEVEN en WERKEN in onze eigen kracht en massale OVERVLOED creëren. Leer verder te kijken dan wat er nu is, denk in Autonomie Onafhankelijkheid, Samenwerking en Eigen Kracht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.