GSK en Universiteit Namen zijn de meest aantrekkelijke werkgevers in België

GlaxoSmithKline(GSK) en de Universiteit Namen zijn de meest aantrekkelijke werkgevers in België. Voor GSK is het de derde keer dat het bedrijf op de eerste plaats eindigt na overwinningen in 2004 en 2008. Bij de Social Profit is het de Universiteit Namen die het nipt haalt.

Farmabedrijf GSK en Universiteit Namen zijn op basis van een onderzoek bij 15.000 respondenten uitgeroepen tot de meest aantrekkelijke werkgever van België 2014. Maar liefst 58% van de respondenten die GSK kennen zouden graag tot heel graag bij het bedrijf werken. Daarmee haalt het bedrijf de hoogste score ooit in de Randstad Award. GSK won ook al de Award in 2004 en 2008. 

GSK haalt het voor Pfizer, Jan De Nul, Janssen Pharmaceutica (allemaal ex-winnaars) en Coca Cola, de enige nieuwkomer in de top 5. Een opmerkelijke nieuwkomer in de top tien is RTBF. Ook Solvay keert na jaren afwezigheid opnieuw terug in de top 10.

Top 10 relatieve aantrekkelijkheid privéwerkgevers van België

  1. GSK
  2. Pfizer
  3. Jan De Nul
  4. Janssen Pharmaceutica
  5. Coca Cola
  6. Baxter
  7. VRT
  8. Solvay
  9. Bayer
  10. RTBF

Social profit sector is grote concurrent voor privésector op de arbeidsmarkt

Voor het eerst werden ook 36 bedrijven uit de social profit sector meegenomen in het onderzoek. Het gaat daarbij vooral om universiteiten, universitaire ziekenhuizen, mutualiteiten en vakbonden. In deze sector is het de Universiteit Namen die het nipt haalt met 52 % voor Universitair Ziekenhuis Saint Luc (50), Universiteit Luik (50) en Universiteit Saint Louis Brussel (49). In de top tien staan alleen universiteiten en universitaire ziekenhuizen. Hun aantrekkelijkheid varieert onderling zeer weinig. Tussen de nummer 1 en 10 liggen nauwelijks 6 procentpunten verschil. In de privésector is dit het dubbele. Mutualiteiten en vakbonden zijn binnen de social profitsector minder aantrekkelijk als werkgever. Mutualiteiten hebben gemiddeld een aantrekkelijkheidsscore van 34%, vakbonden 25%.

Speciale Randstad awards

Voor deze editie kregen nog 2 andere bedrijven aan speciale Award. Colruyt kreeg de Outperformer Award. Deze Award wordt uitgereikt aan het bedrijf dat het grootste positieve verschil laat optekenen inzake aantrekkelijkheid in vergelijking met de gemiddelde sectorscore. Colruyt haalt het voor Thomas Cook, Solvay, G4S en Bayer.

Audi Brussels kreeg dan weer de Challenger Award omdat het bedrijf zijn aantrekkelijkheidsscore sinds 2008 spectaculair wist op te trekken met maar liefst 23,5 procentpunten. Audi haalt het voor D’ieteren, Brussels Airlines, Center Parcs en opnieuw Colruyt. De betrokken bedrijven zijn een bewijs  dat Employer Brands niet noodzakelijk statisch zijn en in de tijd heel sterk kunnen evolueren.

War for talent

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) steunt sinds meerdere jaren de Randstad Award, omdat zij het belang van een sterke employer brand volledig onderschrijft. Het belang van een sterke employer brand wordt in de nabije toekomst des te belangrijker daar uit een recente VBO-bevraging bij ruim 560 werkgevers is gebleken dat er een bijzonder harde ‘war for talent’ aankomt:

  1. 1 op 4 bedrijven heeft in het afgelopen jaar vacatures moeten stopzetten bij een gebrek aan kandidaten.
  2. 4 op 10 bedrijven hebben momenteel vacatures langer dan 3 maanden openstaan
  3. 5,8% van het personeelsbestand gaat de komende jaren met pensioen en zal wellicht vervangen moeten worden.

Pieter Timmermans, directeur-generaal van het VBO: “Dat bedrijven creatief zijn in het aantrekken van talent, blijkt uit de enquête. Ze profileren zich met een ruim spectrum aan ‘financiële’ incentives zoals 2de pijler en een hospitalisatieverzekering, maar ook met ‘kwalitatieve’ incentives zoals glijdende werkuren en telewerk. Ook naar 50-plussers gaat bijzondere aandacht. 6 op 10 bedrijven trachten ze langer in dienst te houden via deeltijdse arbeid, een aangepaste jobinhoud en gewijzigde arbeidsomstandigheden.

Bron: 15.000 respondenten uitgevoerd door ICMA International in opdracht van Randstad. Afbeelding: VRT

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 626 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.