Gmail-update: bereik meer mensen die je (niet) kent

“Heb je ooit een e-mail willen sturen naar iemand die je kent, maar waarvan je het e-mailadres niet hebt? Vanaf deze week worden je Google+ contacten bij het opstellen van een nieuwe e-mail in Gmail voorgesteld als mogelijke ontvangers, zelfs als jullie nog geen e-mailadressen hebben uitgewisseld.”

Zo start het nieuwsbericht dat ik zojuist ontving in mijn Gmail-inbox. Dat is fantastisch nieuws voor sourcers en recruiters want het betekent zo’n 500 miljoen gebruikers die op deze nieuwe manier te bereiken zijn. Het versturen van een Gmail naar iemand die je (niet) kent is zo simpel als iemand eerst toevoegen aan je Google+ contacten. Een handeling die even simpel is als het volgen van iemand op Twitter. Met een nieuwe instelling in Gmail kun je overigens zelf bepalen of mensen contact met je kunnen opnemen. Dit is echter een opt-out functie.

En dat op dezelfde dag dat het nieuws uitlekt dat LinkedIn het versturen van berichten via groepen, een veelgebruikte optie door recruiters, niet meer gratis zal toestaan vanaf 14 januari 2014 met een professioneel Recruiter account (wel voor andere leden). De reden hiervoor:

“Based on a recent analysis, we have noticed that this feature is being used in ways we hadn’t anticipated, often creating negative experiences for both members and recruiters.”

Ongewild pusht LinkedIn hiermee recruiters naar Google+ … Een interessante ontwikkeling!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.