Visie op mobiel recruitment van award-winnaar Enexis

Recent heeft Enexis de ‘Mobiele Recruitment Award 2013‘ gewonnen dankzij een nieuwe responsive recruitmentsite met meerdere reactie- en sollicitatieopties. Een mooie gelegenheid om hen te vragen naar hun visie op mobiel recruitment, de leerpunten en tips voor andere bedrijven en organisaties.

Een interview tussen Jacco Valkenburg, initiatiefnemer van het onderzoek en de award-verkiezing, en Annelien Jordense van Enexis.

Jacco: Annelien, ten eerste gefeliciteerd met het winnen van de ‘Mobiele Recruitment Award 2013’! Voor diegene die jou nog niet kennen, kun je jezelf kort introduceren?

Annelien: ik ben werkzaam als Manager Resources bij Enexis en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor w&s, loopbaanadvies en het boventalligheidsbeleid. Ook zit arbeidsmarktcommunicatie in mijn portefeuille. In totaal stuur ik 12 medewerkers aan, verdeeld over heel nederland.

Wanneer is de mobiele site gelanceerd?

Annelien: we hebben dit pas in mei 2013 gerealiseerd. Dus eigenlijk nog maar heel erg kort!

De recruitmentsite van Enexis was al meerdere bekroond door andere vakjury’s, maar tot dit jaar was deze nog niet geoptimaliseerd voor de mobiele bezoeker. Waarom hebben jullie een mobiele website gelanceerd? Wat is jullie visie hierop?

Annelien: we merkten dat steeds meer sollicitanten en geïnteresseerden via mobile devices onze site bezochten. Dan kun je gewoonweg niet achterblijven als het gaat om responsive design. Tevens konden we dit voor een relatief klein bedrag gerealiseerd krijgen omdat de werkenbij site nog zo vers was (deze is opnieuw gelanceerd in 2012).

Wat zijn de belangrijkste leerpunten geweest tijdens de ontwikkeling van een mobiele site?

Annelien: bij een mobiele site ontstaat er een soort kunst van het weglaten. Hoe krijg je de informatie zo duidelijk mogelijk over de bühne ook bij kleinere schermen.

Toen ik op de mobiele site kwam was ik positief verbaasd over alle functionaliteiten die er in verwerkt waren en het gemak ervan. Ik ben benieuwd wat het effect van deze optimalisatie voor de mobiele (banen)zoeker is geweest. Wat zijn de resultaten tot nu toe?

Annelien: we hebben maar liefst al 10% aan mobiele sollicitanten. En we zien dit percentage alleen nog maar groeien.  Ook zien we een toename in het aantal te bezoeken pagina’s. Ook krijgen wij veel meer open sollicitaties dan voorheen en zien we de kwaliteit van de gerichte sollicitaties enorm toenemen. Ook krijgen we complimenten vanuit de sollicitanten en daar is het ons nu precies om te doen. Als we deze site met de vorige vergelijken dan is het echt een wereld van verschil en levert het ons heel veel op.

Welke ontwikkelingen verwacht je in de nabije toekomst?

Annelien: we zijn nu aan het kijken in hoeverre we de iconen kunnen gaan uitbreiden. We merken dat dit positief ontvangen wordt en veel overzicht biedt. Ook willen we wat meer gaan werken met foto’s en korte filmpjes waardoor een ieder nog meer een gevoel krijgt bij onze cultuur en core business. Want ook dit helpt in selectie!

Jullie zijn er in ieder geval klaar voor deze verschuiving in zoekgedrag van werkzoekenden! Heb je nog tips voor organisaties die hier mee aan de slag willen gaan?

Annelien: mocht je een nieuwe site willen gaan ontwikkelen of ben je bezig met een upgrade; probeer hoe dan ook de site om te bouwen naar responsive. In verhouding is dit niet een dure exercitie en het levert echt heel veel op.

Aan welke eisen dient een mobiele website of app volgens jou te voldoen?

Annelien:  zorg ervoor dat je site helder blijft en de huisstijl blijft houden. Tevens moet deze snel zijn en uiteraard gebruiksvriendelijk met mobiel-vriendelijke buttons waarbij je niet eindeloos hoeft te scrollen. Al met al moet het voldoen aan meer dan een gebruiker verwacht!

Jacco: Dank voor het delen van deze tips en nogmaals gefeliciteerd met het winnen van deze award!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.