Interview LinkedIn: ‘Mobile is onmisbaar voor recruitment markt’

Op vrijdag 13 december vindt voor het tweede jaar op rij 123mobile, het vakevenement over mobile in recruitment, plaats. Thema is dit jaar ‘Mobile First’. Lena Olivier van Linkedin is spreker tijdens het event.

1. Ik zie op je LinkedIn profiel dat je Business Leader Talent Solutions bent?
‘Talent solutions staat voor social recruitment. Het is een van de business lines van LinkedIn, naast marketing solutions en onze abonnementsdiensten (subscriptions). Waarbij ik deze tak van sport mag runnen in de Benelux.’

2. Hoe belangrijk is mobile voor de recruitment markt?
‘Onmisbaar. Het vakgebied recruitment heeft een enorme vlucht genomen. Vijftien jaar geleden solliciteerde je op een advertentie in de krant. Daarna kwamen de job boards, die stap van print naar online was al een heel grote. En nu hebben we de stap gemaakt van online naar social recruitment. Een onderdeel van social is mobile. Ieder sociaal netwerk moet een mobile bereikbaarheid hebben. We moeten zorgen dat recruiters altijd toegang hebben tot de juiste mensen. En omgekeerd dat mensen die passief of actief een baan zoeken toegang hebben tot de mooiste vacatures.’

3. Eind 2012 was 27% van de unieke bezoekers afkomstig van mobile, een jaar daarvoor 15%. We leven nu eind 2013, heb je de nieuwe stand inmiddels paraat?
‘38%.’

4. De groei zet dus gestaag door. Zie jij ergens in de toekomst een niveau waarop het aandeel mobile gaat uitkomen?
‘Nee. Het enige wat ik zeker weet, is dat mobile een alsmaar groter deel zal uitmaken van het werkende leven van mensen. Vanwege het gemak waarmee ik op mijn ipad of iphone de vacatures krijg die voor mij relevant zijn.’

5. LinkedIn doet z’n best om het solliciteren met de mobiel te faciliteren. Een half jaar geleden lanceerden jullie de Mobile Apply knop, waarmee je mobiel kunt solliciteren op vacatures op LinkedIn en geen cv meer hoeft te sturen. Hoe loopt dat?
‘Dat we met die oplossing zijn gekomen, is een direct gevolg van het toenemende belang van mobile bezoekers. Het scherm van ipad en iphone; het is allemaal wat kleiner. We zijn daarom op zoek gegaan naar oplossingen, want het is essentieel; dat de gebruikerservaring excellent is. Wij hebben toen gemeend dat je moet kunnen solliciteren met je profiel, waarbij je nog wel kleine aanpassingen kunt doen. De ervaringen hiermee zijn goed.’

6. Wat kun je zeggen over het gebruik?
‘38% van het bezoek op LinkedIn komt binnen via mobiel. Ook wordt 30% van de banen op Linkedin bekeken via mobiel en heeft de helft van de leden die via mobiel hebben gesolliciteerd op een baan op LinkedIn dit nog nooit gedaan vanaf de desktop.’

7. Recent is Mobile Recruiter uitgebracht. Dat is een app voor het doorzoeken van Linkedin op relevante kandidaten. Eigenlijk dus een recruiter tool waarmee bedrijven hun eigen recruitment behoeften kunnen invullen.
‘Met Mobile Recruiter bieden we recruiters toegang tot de 259 miljoen profielen op LinkedIn. Klanten die gebruik maken van Linkedin recruiter, een van de Talent Solutions tools, hebben sinds kort dus ook automatisch toegang tot de mobile recruiter app. Dat betekent dat iedere recruiter die toegang heeft tot deze dienst direct met potentiële kandidaten in contact kan komen via zijn mobiele apparaat. De recruiter hoeft dus niet meer achter zijn pc te kruipen.’

8. Linkedin maakt het bedrijven zo wel heel erg makkelijk om zelf talent te zoeken. Wat is straks nog de rol van de gespecialiseerde recruitment bureaus. In feite halen jullie voor hen het gras voor de voeten weg?
‘Ik betwijfel dat ze het met je eens zijn. Door de Recruiter tool te gebruiken, hebben deze bureaus toegang tot een netwerk van passieve kandidaten die ze eerder nog nooit in kaart hebben kunnen brengen. Het is een absolute aanvulling voor ze.’

9. Uit de financiële resultaten van LinkedIn blijkt dat de omzet en het aantal gebruikers hard groeit, maar dat de winstgroei achter blijft. Lukt het voldoende om dat groeiendemobiele verkeer te monetisen?
‘Onze missie is professionals te verbinden en daarmee succesvoller in hun werk te maken. Mobile recruiter is gratis beschikbaar voor bedrijven die de Recruiter tool, een van de Talent Solutions tools, bij ons afnemen. Onlangs hebben we ook Pulse, onze nieuwsfunctie geïntroduceerd. Deze app is gratis beschikbaar. Wij zetten deze diensten op dit moment gratis in de markt, omdat we zeker willen zijn van de gebruikerservaring van onze leden. Inkomsten halen we overigens wel degelijk uit mobiel, bijvoorbeeld uit gesponsorde updates.’

10. Facebook wil wat zakelijker worden. Sinds enige tijd vragen ze ook naar je werk en werkverleden. Ziet LinkedIn Facebook als potentiële concurrent?
‘LinkedIn is een professioneel netwerk. Wij richten ons echt op de professional. Dat is een volledig ander benadering dan Facebook heeft. Alles is gericht op de vraag: hoe kunnen we de professionals met elkaar in contact brengen om ze succesvoller en productiever te laten zijn. Dus het bijt elkaar totaal niet.’

11. Als Facebook meer opschuift in de richting van zakelijk, zou LinkedIn dan niet meer de privé sfeer kunnen opzoeken?
‘Leuk dat je dat aanhaalt, maar nee, dat zie ik niet gebeuren. We zullen absoluut een professioneel netwerk blijven.’

12. Ondertussen ziet Twitter ook wel brood in de recruitmentmarkt. Ik las dat in de VS inmiddels vijftien vacatures per minuut bij Twitter verschijnen.
‘Dat aantal ken ik nog niet, interessant. Twitter is een snel medium. Voor jobs die snel moeten worden ingevuld, kan ik me voorstellen dat je Twitter gebruikt. Maar wat je daarmee niet afdekt, is de passieve recruiment. Van de werkende populatie is 80% passief zoekend. Als wij gevraagd worden om een vacature te plaatsen,  zullen wij zorgen dat die bij de juiste personen terecht komt. Waarmee niet gezegd is dat die mensen ook daadwerkelijk solliciteren. Dat is een volledig andere benadering dan een sociaal netwerk als job board. gebruiken.’

Bron: Adformatie, Rob Beemster

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.