Social media steeds belangrijker voor Werving & Selectie

Waren het de afgelopen jaren de vacaturesites die steeds belangrijker werden voor werving & Selectie. Tegenwoordig bevinden de recruiters zich en masse op social media. Vooral LinkedIn is hierbij erg populair, maar ook Twitter en Facebook worden regelmatig gebruikt. Geen vreemde ontwikkeling natuurlijk, aangezien ook het leven van de doelgroep zich steeds meer online op social media bevindt. Natuurlijk blijven ook uitzendbureaus hun nut behouden, zij zullen zich echter ook online moeten aanpassen aan een veranderende wereld.

Beoordelen

Het beoordelen van geschikte kandidaten gebeurd ook steeds vaker aan de hand van de social media profielen van deze kandidaat. Een eenvoudige manier voor de recruiter om te zien ‘wat voor vlees zij in de kuip hebben’. Een social media profiel zegt veel over de kandidaat, dit kan ook zowel voor als tegen hen gebruikt worden. Een voordeel hiervan is het verkorte van de lijntjes. Het wervings en selectieproces kan zo veel persoonlijker benaderd worden, waardoor er ook gerichter geschakeld kan worden. Dit kan het proces versnellen. Toch zitten er ook nadelen aan voor beide partijen. Indien een kandidaat een foto tentoonstelt, waarin hij of zij net iets te diep in het glaasje heeft gekeken. Dit kan reden zijn om deze kandidaat af te wijzen of niet te benaderen. Terwijl de persoon 99,9999% van de tijd gewoon een heel geschikte kandidaat is en alle kwaliteiten heeft waar je naar op zoek bent.

Code of conduct

Uit onderzoek blijkt dat inmiddels ruim 90% van de recruiters de informatie die de kandidaat tentoonstelt op sociale media bekijkt. De ene organisatie vindt hierbij andere elementen belangrijk dan de andere, maar over het algemeen staan drugsgebruik, spelfouten en alcoholgebruik hier bovenaan als ware no-no’s. Toch is er in Nederland inmiddels een code op gesteld om de kandidaten (tegen zichzelf) te beschermen en ook de organisaties te beschermen. Het gaat om de  NVP solliciatiecode .

Deze code stelt dat indien een recruiter de social media van een kandidaat wil checken, hij of zij dit van te voren moet aangeven. Er moet dus eerst toestemming gevraagd worden aan de kandidaat. Dit alles om ‘fair play’ in het sollicitatieproces te bevorderen. Dit kan voor beide partijen, zowel kandidaat  als organisatie, erg belangrijk zijn.

Solliciteren is steeds meer een online ervaring geworden. Gelukkig gaat de regelgeving daar in mee. Van belang om zowel de organisatie als de sollicitant te beschermen. Toch gaan helaas nog niet alle grotere uitzendbureaus en werving & selectie organisaties hierin mee. Dit moet nog veranderen willen ook zij de vruchten plukken van deze intelligente online generatie.

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

2 gedachten over “Social media steeds belangrijker voor Werving & Selectie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.