Het Mobile Recruitment-onderzoek! Ontvang een gratis benchmarkrapport.

Doe mee! Deelnemers ontvangen een onderzoeksrapport, met eigen gegevens m.b.t. het verkeer op haar website. Daarnaast ontvangen deelnemers een benchmarkrapport op het gebied van mobiel verkeer op haar website.

Mobiel internetverkeer maakt de laatste jaren een ongekend snelle ontwikkeling door. Ook in de zoektocht naar een baan worden mobiele apparaten steeds meer gebruikt. Uit onderzoek van Google blijkt bijvoorbeeld dat één op de vijf zoekopdrachten naar vacatures afkomstig is van een smartphone of tablet (oktober 2012). Om verder inzicht te krijgen in de mate waarin mobiel internetverkeer in het oriëntatie- en sollicitatieproces is geïntegreerd, hebben wij ons tot doel gesteld om het mobiel internetverkeer bij de online zoektocht naar een baan in kaart te brengen. Kortom, zien we op recruitmentsites ook een opkomst van het gebruik van mobiele apparaten?

Hierbij kijken we of doelgroepen van elkaar verschillen in het gebruik van mobiele apparaten. De doelgroepen definiëren we aan de hand van opleidings- en ervaringsniveau. Daarnaast onderzoeken we of organisaties die een mobile strategie aanhangen verschillen van organisaties die dat niet doen in de mate van mobiel verkeer op hun website.

Doelstelling onderzoek recruitmentsites

Een aantal vragen die we met dit onderzoek willen beantwoorden zijn:

  • In welke fase van het online sollicitatieproces wordt welk (mobiel) apparaat gebruikt?
  • Is er een verschil te zien in het gebruik van mobiele apparaten op recruitmentsites in verschillende tijdsintervallen? Bijvoorbeeld worden tablets meer ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds gebruikt?
  • Hoe verschillen doelgroepen (laag, midden en hoog opgeleiden/starters versus professionals) van elkaar in hun zoekgedrag als het gaat om het gebruik van bepaalde apparaten?
  • Welke verschillen zien we tussen organisaties die in meer of mindere mate inzetten op een ‘mobile strategie’?

Welke organisaties kunnen aan het onderzoek meedoen

Om een betrouwbaar onderzoek te kunnen en ervoor te zorgen dat we de verschillende doelgroepen kunnen definiëren zijn we op zoek naar minimaal 20 deelnemende organisaties die ons toegang geven tot hun webdata.

  • De organisatie heeft Google Analytics achter zijn website/recruitmentsite hangen.
  • De organisatie telt minimaal 100 bezoekers per dag die vacatures op haar website/recruitmentsite bekijken.
  • We hebben besloten om geen werving- en selectiebureaus en jobboards mee te nemen in het onderzoek.
  • Organisaties met en zonder een mobile strategie kunnen meedoen.

Wat wordt verwacht?

Wij vragen 6 tot 8 weken toegang tot het Google Analytics-account van de deelnemer, haar beheerder kan ons hieraan toevoegen. Wij vragen slechts om rechten om de data te lezen en te analyseren, wij hoeven dus geen admin-rechten te krijgen. Om een en ander zo snel mogelijk in gang te zetten zou het fijn zijn om half september/begin oktober toegang te hebben. Wij zullen de deelnemers een brief sturen waarin wordt beschreven hoe zij ons toegang kunnen geven. De data zal worden gebruikt om de onderzoeksvragen te beantwoorden maar de naam van de deelnemende organisatie zal niet in het onderzoek terugkomen.

Wat krijgen de deelnemers hiervoor terug?

Ten eerste is het belangrijk om te vermelden dat het onderzoek de deelnemers niets kost en dat de data van de deelnemers anoniem blijft. Het enige dat wij vragen is toegang tot de data. Als tegenprestatie ontvangen de deelnemers uiteraard het onderzoeksrapport, maar ook haar eigen gegevens m.b.t. het verkeer op haar website. Daarnaast ontvangt de deelnemer een benchmarkrapport waarin zij gebenchmarkt wordt op het gebied van mobiel verkeer op haar website ten opzichte van de overige deelnemers (die anoniem blijven).

Wie voeren het onderzoek uit?

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intelligence Group. Intelligence Group is hét onderzoeks-  en adviesbureau dat volledig gespecialiseerd is in arbeidsmarktcommunicatie en (internationale) recruitment. Intelligence Group wordt in de uitvoering van het onderzoek technisch ondersteund door Maxlead. Maxlead is een toonaangevend zoekmachinemarketing bureau dat zorgt dat investeringen in online marketing ook daadwerkelijk worden terugverdiend en maximaal rendement opleveren.

Reageer snel

Organisatienaam (verplicht)

Voornaam + Achternaam (verplicht)

Telefoonnummer

e-mailadres (verplicht)

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.