Recruitment en fatsoen geworstel!

ROLO reclame olifantRecruitment begint steeds meer te lijken op de reclame van Rolo met het olifantje en het jongetje. Nanananana…..

Jij bent het lekker niet geworden…nanananana
Andere profielen waren een betere match…nanananana
Doe maar niet bellen, wij weten ook niet wat we doen…nanananana
En we hebben toch geen tijd voor je…nanananana
Wij werken lekker nog…nanananana…
Maar niet lang meer…nana…huhhhh?

Recruitmentland is namelijk hard bezig zichzelf weg te irriteren.
Daarbij maken ze het de organisaties welke hen in dienst hebben genomen, bijna onmogelijk om een fatsoenlijk employer branding en imago verbetering te ontwikkelen, laat staan om over de lange termijn visie na te kunnen denken, want met de huidige werkwijze van menig recruitment afdeling blijft er voor weinig organisaties ruimte om überhaupt over een toekomst na te denken. Deze organisaties blijven dan ook voorlopig nog wel even in de reorganisatie modes hangen.

Iedere onpersoonlijke en vooral onfatsoenlijke afwijzing die ze per mail versturen, staat voor de eeuwigheid bij de sollicitant geregistreerd en beste organisatie, niet in de meest positieve zin. Eenmaal geschoffeerd door een anonieme recruitment afdeling, die overigens uw grootste kostenpost ooit is verworden, wenst geen enkele kandidaat ooit nog voor een dergelijke organisatie te willen werken. Uw lieftallige recruiter (die niemand ooit gezien heeft) is namelijk equivalent voor hoe er over uw organisatie wordt gedacht. Wist u niet hè? In ieder geval realiseert u zich dit niet helemaal of helemaal niet…Of het interesseert u niet, dat kan natuurlijk ook.

Stelt u zich nu eens voor dat met die ondertussen mega, big data database, gevuld met enorme aantallen, over het algemeen goede cv’s (want slechte worden niet opgeslagen), uw recruitment afdeling deze eerst eens ging benutten. U heeft er tenslotte onnoemelijk veel geld voor betaald en het enige hoe deze over het algemeen gebruikt wordt, is door het eindeloos te voeden, maar er komt nooit meer iets uit. Dan was u met een Excel sheet een stuk goedkoper uit geweest…
En stelt u nu eens voor, uw recruitment afdeling gaat zelf kandidaten benaderen. “U is weliswaar de vorige keer afgewezen, omdat heel veel mensen hebben gereageerd, maar nu hebben we een vacature waarop uw profiel wel heel goed past en we willen u graag uitnodigen om te solliciteren!” Hoe klinkt dat?

Uiteraard vraagt dit enige professionaliteit van uw recruitment afdeling.
U kunt het ook bij een bureau neerleggen voor nog meer geld (uw eigen recruitment afdeling moet u ondertussen ook nog steeds betalen hè) en voordat ik iedereen op zijn/haar smoezelige teentjes trap. Ik bedoel hiermee niet…NIET! de gespecialiseerde bureaus, de niche ondernemers met verstand van zaken, met passie voor hun vak en daadwerkelijk een toegevoegde waarde voor uw organisatie, maar de blingbling meisjes en jongens van de grote bureaus, die nog steeds een verouderd (economie voor 2008) verdien model hanteren en zichzelf interessanter vinden dan u, beste organisatie. Zij zijn alleen geïnteresseerd in hun bonus en zijn bereid u alles te verkopen om die te behalen.

Maar… voor u het weet organisatie, worden kleine olifantjes groot en daar staat u dan met een enorme tekort aan goede medewerkers, waardoor uw groei, doelstellingen en resultaat stagneert en andere, veel verstandiger organisaties er met de winst vandoor gaan, omdat zij wel hebben nagedacht over hun strategische personeelsplanning, in-, door- en uitstroom en de waarde van een goede medewerker!

Nanananana……

 

Caroline Smid

Human Capital expert (strategisch recruitment management, communicatie, advies). Als 45 jarige X generatie, zweef ik tussen senior jongere en junior oudere. "De mens is altijd bepalend in ieder proces, in iedere organisatie", daar dien je dus zorgvuldig en met respect mee om te gaan".

Caroline Smid has 19 posts and counting. See all posts by Caroline Smid

2 gedachten over “Recruitment en fatsoen geworstel!

  • 30/07/2013 om 14:50
    Permalink

    Beste Caroline,
    Deze tekst is mij uit het hart gegrepen. Het getuigt ook van lef om collega’s aan te spreken op hun handelswijze en bovendien geef je ze ook nog eens waardevol advies.
    Laten we hopen dat tenminste enkelen zich aangesproken voelen en zich gaan realiseren dat sollicitanten vaak heel veel tijd en moeite in hun motivatie en CV steken. Een gemotiveerde afwijzing en het werkelijk gebruiken van opgeslagen kandidaat gegevens zou al heel veel helpen!

    Vriendelijke groet,
    Dorien Wolfs

  • 01/08/2013 om 15:28
    Permalink

    Hoe herkenbaar! Betekent dus ook dat je tegen vooroordelen moet opboksen die aan onze branche zijn gaan kleven. Alles draait om respect en integriteit, van zowel bureau, opdrachtgever als kandidaat. Helaas maken we te vaak mee dat deze basiswaarden zijn verworden tot oud gedachtengoed en opportunisme, schoffering en vluchtigheid daarvoor in de plaats zijn gekomen. En hoe waar ik je gedachte ook zou willen vinden, ook in de tijd van krapte zal opportunisme blijvn bestaan als het om geld, functie en status gaat.

    Manuel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.