Verzamel feedback op je Recruitmentsite
Het is soms even slikken om kritiek te krijgen. Je hoopte toch dat je (nieuwe) recruitmentsite direct in de smaak viel. Toch is feedback zeer waardevol. Doe je voordeel er mee. Het is nog gratis ook.
Waarom zou je feedback op je recruitmentsite vragen? Er is een aantal redenen:
- Het spoort mogelijk inhoudelijke fouten, onjuistheden en onvolledigheden op.
- Je komt er achter of het ontwerp, de functionaliteiten, de laadtijd, de gebruiksvriendelijkheid (usabillity) etc. aan de verwachtingen voldoet;
- Je krijgt nuttige tips, informatie, ervaringen etc.
- Het creëert interactie en betrokkenheid met je doelgroep;
- Je leert je doelgroep beter kennen.
En dit alles kost je niks.
Feedback op je (recruitment)website is tegenwoordig heel makkelijk met tools als Kampyle, Mopinion, UserVoice en Usabilla in te regelen. Veelal kun je per pagina de feedbacktool customizen. Je kunt om meer passieve (ergens een button plaatsen) of om actieve feedback vragen, bijvoorbeeld met een pop-up. Deze kun je midden in het scherm of meer subtiel aan de zijkant laten verschijnen. En dan heb je ook nog de mogelijkheid om dit gedurende het webbezoek te laten verschijnen of op het moment dat de bezoeker je recruitmentsite verlaat. Wil je de respons verhogen? Vraag dan niet verplicht om de naam en het een emailadres (maar biedt dit wel optioneel aan!).
Ik ben zelf nog even op klein onderzoek uitgegaan of feedbacktools op de recruitmentsites worden gebruikt. Ik heb de recruitmentsites van Enexis, Technische Unie (winnaar resp. genomineerde voor de Beste Digitale Sollicatie-ervaring 2012) en ABN Amro bezocht. Daar kwam ik zo snel niets van tegen. De werkenbij-site van het UMC Utrecht biedt wel de mogelijk om feedback te geven, maar dit is slechts zichtbaar in de footer. Ik ging er bewust naar zoeken, maar ik betwijfel of de bezoeker dit ook zal ook doen.
Zo bezien worden feedbacktools door recruitmentsites nog niet ingezet. En dat is naar mijn idee een gemiste kans.
Tip: heb je spontaan feedback ontvangen? Stuur dan een persoonlijk bedankje.
Ten slotte. Van mijn eigen webbouwer Newfountain leerde ik dat zij websites, zoals bijvoorbeeld van Hampshire hotels, in verschillende ontwerpen live zetten (vooraf is natuurlijk goed nagedacht over het ideale ontwerp). Aan de hand van de statistieken kunnen zij bepalen welke kleur van de button of plek van het zoekscherm de meeste respons oplevert. En vervolgens maken ze een definitieve keuze. Je kunt dit vooraf testen, maar de praktijk leert nog steeds het beste.
Op werkenbijcroon.nl wordt om feedback gevraagd. Wel zeer gericht en niet zoals de algemene feedback tools. Wanneer je langer dan bepaalde tijd naar een vacature kijkt wordt het feedback scherm getriggerd waarin gevraagd wordt wat er voor jou mist in / aan de vacature om direct te solliciteren.
Hoi Michel, inderdaad een andere manier van feedback, zo ben ik het ook nog niet tegengekomen. Het nodigt uit tot (inter)actie en conversie; interessant!