Verzamel feedback op je Recruitmentsite

Het is soms even slikken om kritiek te krijgen. Je hoopte toch dat je (nieuwe) recruitmentsite direct in de smaak viel. Toch is feedback zeer waardevol. Doe je voordeel er mee. Het is nog gratis ook.

Waarom zou je feedback op je recruitmentsite vragen? Er is een aantal redenen:

  • Het spoort mogelijk inhoudelijke fouten, onjuistheden en onvolledigheden op.
  • Je komt er achter of het ontwerp, de functionaliteiten, de laadtijd, de gebruiksvriendelijkheid (usabillity) etc. aan de verwachtingen voldoet;
  • Je krijgt nuttige tips, informatie, ervaringen etc.
  • Het creëert interactie en betrokkenheid met je doelgroep;
  • Je leert je doelgroep beter kennen.

En dit alles kost je niks.

Feedback knop recruitmentsiteFeedback op je (recruitment)website is tegenwoordig heel makkelijk met tools als Kampyle, Mopinion, UserVoice en Usabilla in te regelen. Veelal kun je per pagina de feedbacktool customizen. Je kunt om meer passieve (ergens een button plaatsen) of om actieve feedback vragen, bijvoorbeeld met een pop-up. Deze kun je midden in het scherm of meer subtiel aan de zijkant laten verschijnen. En dan heb je ook nog de mogelijkheid om dit gedurende het webbezoek te laten verschijnen of op het moment dat de bezoeker je recruitmentsite verlaat. Wil je de respons verhogen? Vraag dan niet verplicht om de naam en het een emailadres (maar biedt dit wel optioneel aan!).

Ik ben zelf nog even op klein onderzoek uitgegaan of feedbacktools op de recruitmentsites worden gebruikt. Ik heb de recruitmentsites van Enexis, Technische Unie (winnaar resp. genomineerde voor de Beste Digitale Sollicatie-ervaring 2012) en ABN Amro bezocht. Daar kwam ik zo snel niets van tegen. De werkenbij-site van het UMC Utrecht biedt wel de mogelijk om feedback te geven, maar dit is slechts zichtbaar in de footer. Ik ging er bewust naar zoeken, maar ik betwijfel of de bezoeker dit ook zal ook doen.

Zo bezien worden feedbacktools door recruitmentsites nog niet ingezet. En dat is naar mijn idee een gemiste kans.

Tip: heb je spontaan feedback ontvangen? Stuur dan een persoonlijk bedankje.

Ten slotte. Van mijn eigen webbouwer Newfountain leerde ik dat zij websites, zoals bijvoorbeeld van Hampshire hotels, in verschillende ontwerpen live zetten (vooraf is natuurlijk goed nagedacht over het ideale ontwerp). Aan de hand van de statistieken kunnen zij bepalen welke kleur van de button of plek van het zoekscherm de meeste respons oplevert. En vervolgens maken ze een definitieve keuze. Je kunt dit vooraf testen, maar de praktijk leert nog steeds het beste.

Max van Liemt

Meer dan 15 jaar ervaring als recruitment manager, trainingsmanager en hr manager. Verbindt HR met (bedrijfs)economie, marketing, communicatie en technologie. Auteur van HR aan Z. Winnaar NVP Future Award 2010. Kerndocent Masterclass HR Bedrijfskunde

Max van Liemt has 20 posts and counting. See all posts by Max van Liemt

2 gedachten over “Verzamel feedback op je Recruitmentsite

  • 17/05/2013 om 08:29
    Permalink

    Op werkenbijcroon.nl wordt om feedback gevraagd. Wel zeer gericht en niet zoals de algemene feedback tools. Wanneer je langer dan bepaalde tijd naar een vacature kijkt wordt het feedback scherm getriggerd waarin gevraagd wordt wat er voor jou mist in / aan de vacature om direct te solliciteren.

  • 17/05/2013 om 09:04
    Permalink

    Hoi Michel, inderdaad een andere manier van feedback, zo ben ik het ook nog niet tegengekomen. Het nodigt uit tot (inter)actie en conversie; interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.