Recruiters zijn net mensen (51): Leidt het enorme aanbod van communicatiemiddelen tot grotere onbereikbaarheid?

LinkedIn. Facebook. Twitter. Telefoon. Sms. What’s app. Mail. Post. Ik zal er vast een aantal vergeten. Communiceren is het toverwoord van deze eeuw. Hoeveel informatie kan een mens verwerken? Belangrijker is, hoeveel communicatiemiddelen hebben we nodig om bereikbaar te zijn?

Het communiceren van nu is als met grote trek een cafetaria binnenlopen. Te veel mogelijkheden. Gevolg? Je kiest het verkeerde. Wil je dat niet? Dan kies je wat vertrouwd is!

Sugerloaf bracht in 1975 de hit Don’t call us, we call you! Uit (bron: Wikipedia). Destijds ging dat over de platenindustrie. Een remix voor de recruiter van tegenwoordig zou op zijn plaats zijn. Recruiters willen wel graag bereiken, maar niet bereikbaar zijn.

Een verklaring voor het onbereikbaar zijn van de recruiter, is het enorme aantal kandidaten dat reageert op een vacature. Laten we eerlijk zijn, het gros heeft net zo’n goede aansluiting met het functieprofiel als een Republikein bij de Kroning . Dit neemt niet weg dat een afgewezen kandidaat de ideale match van morgen kan zijn. Erger nog. De nieuwe klant van volgende week.

Een reden waarom corporate recruiters niet bereikbaar zijn, is de constante stroom telefoontjes van de bureau recruiters. Allemaal zeggen ze de perfecte kandidaat te hebben. Begrijpelijk dat de telefoon wel eens uit, of soms aan, staat.

Recruiters kijken graag naar competenties en vaardigheden van kandidaten. Een kerncompetentie van iedere recruiter zou klantgerichtheid moeten zijn. Bereikbaarheid lijkt me daarbij essentieel. Dat snapt toch ieder mens? En recruiters zijn net mensen.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 145 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

4 gedachten over “Recruiters zijn net mensen (51): Leidt het enorme aanbod van communicatiemiddelen tot grotere onbereikbaarheid?

  • 14/05/2013 om 10:09
    Permalink

    Helaas geldt voor kandidaten regelmatig “Don’t call us, we don’t call you either”! Het stellen van prioriteiten (voor een recruiter toch echt je kandidaat én je opdrachtgever) lijkt soms erg lastig te zijn. Misschien dat deze periode van veel kandidaten, weinig opdrachten/vacatures voor een shake down zorgt, waarna de kwaliteit en de prioriteiten van recruiters weer echt in zicht komen.

  • 15/05/2013 om 13:08
    Permalink

    Wim, het onbereikbaar zijn van corporate recruiters is alleen een issue als je aan de hand van een CV acquisitie probeert te plegen. Als je van toegevoegde waarde wil zijn voor de corporate recruiter dan dien je een relatie op te bouwen ook op het moment dat er even geen vacature is. Alleen dan krijg je inzicht in de bedrijfscultuur en kan je afwegen of een kandidaat past of niet. Als je die relatie niet hebt wordt het CV schuiven op basis van functionele skills, redelijk zinloos.

  • 15/05/2013 om 16:38
    Permalink

    @Oskar mee eens, maar het gaat in tal van gevallen niet alleen om recruiters die recruiters bellen. Ook voor kandidaten geldt dit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.