Te weinig goede kandidaten? Verkeerde opdracht zul je bedoelen!

Een jaar of vijf geleden lukte het me maar niet om de juiste mensen aan te trekken voor mijn kleine it-detacheringsbedrijf. Ook niet met hulp van professional recruiters. Veel kandidaten wilden bij een grote detacheerder werken en carrière maken – lees manager worden (over ambities gesproken, ha). Andere gegadigden wilden vooral een veel hoger salaris en minder reistijd, maar nog wel die mooie lease-auto. Kortom: geen succes.

Na een jaar was ik het helemaal zat. In plaats van te blijven zoeken naar een speld in een hooiberg, ben ik bij mezelf te rade gegaan. De conclusie was: ik heb een onmogelijke opdracht neergelegd. Het besluit was overigens rigoreus: terugtrekking uit de detachering.

Wat heeft dit te maken met recruitment, vraag je je misschien af? Volgens mij heel veel. Ook recruiters krijgen vaak te maken met van die “leuke” opdrachten, waarbij een HR-afdeling na een half jaar doe-het-zelven de hulp inroept van een professional recruiter. Ja maar daar zijn we voor, zul je misschien zeggen. Klopt, maar ook een recruiter kan geen schaap met vijf poten uit de hoge hoed toveren. En het mooie is: dat blijkt na een goede analyse vaak ook helemaal niet nodig.

Ga eens met je opdrachtgever om tafel en bespreek de personeelsbehoefte van de organisatie in bredere zin. Beperk je daarbij vooral niet tot de afdeling HR. Op die manier krijg je meer inzicht in het personeelsvraagstuk van je opdrachtgever in de komende jaren. Tegelijkertijd creëer je een directe mogelijkheid om kandidaten te profileren die op het eerste gezicht niet de beste match lijken voor een specifieke vacature, maar wel het beste passen bij de behoefte(n) van de organisatie op de langere termijn.

Een professional recruiter met een frisse blik en een tegendraadse aanpak levert meerwaarde op voor de interne HR-organisatie. En is bovendien lastiger inwisselbaar voor een “concullega”.

Ronny van Dooren

Ronny van Dooren. Organisatiestrateeg met een passie voor procesvernieuwing. Initiatiefnemer van 2alljobs. Ervaart dagelijks dat vernieuwing zelf heel improductief kan zijn. Schuift dat voor zijn gemoedsrust onder het kopje investeren.

Ronny van Dooren has 12 posts and counting. See all posts by Ronny van Dooren

3 gedachten over “Te weinig goede kandidaten? Verkeerde opdracht zul je bedoelen!

  • 26/02/2013 om 07:43
    Permalink

    Hè, hè… een zielsgenoot, LOL!

    Ik ervaar ook (door eigen ervaringen als recruiter en als werkzoekenden) dat er in het recruitmentproces veel, heel veel te winnen valt voor bedrijven. Als detacheerder heb je helaas alleen maar te verliezen: velen kennen de onmogelijke vacature en nemen deze aan uit angst dat anders de concurrent ermee vandoor gaat. En ja… stel nu dat die wel het schaap met 5 poten weet te vinden? De discussie met je klant aangaan is voor (corporate) recruiters nog onontgonnen gebied.

    Je hebt er een lange termijn visie voor nodig, iets waarover nu gelukkig meer wordt geschreven maar wat je jammergenoeg nog te weinig in procedures tegenkomt.

  • 26/02/2013 om 08:37
    Permalink

    Dag Jeroen,

    Voor de goede orde: ik ben geen recruiter. Ik heb wel in de praktijk mogen constateren, dat veel professionele recruiters nauwelijks verder kijken dan de huidige en volgende opdracht. En dat de enige echte onderscheidende factoren het persoonlijk netwerk en de drive lijken. Volgens mij is dat te weinig voor een bestendige / strategische relatie.

    Ook of misschien juist nu is er bij opdrachtgevers of werkgevers ruimte voor en behoefte aan een onderscheidende aanpak door recruiters, daar ben ik van overtuigd. Maar ja: als er op dat gebied nauwelijks iets te kiezen valt?

  • 05/03/2013 om 20:50
    Permalink

    Ronny,

    Ik had al aan je profiel gezien dat je geen recruiter bent maar ik stap vanuit de praktijk zelf ook meer richting het proces: leuk om te lezen dat je niet de enige bent die dezelfde denkwijze heeft.

    Alleen de handelswijze… daar mankeert alles aan. Te beginnen bij bedrijven die (te) armetierige teksten opstellen (aandachtspunt voor recruiters!) waardoor er niet ‘gericht’ wordt gezocht maar op een ‘groep’ wordt gemikt. Dan krijg je inderdaad een overkill aan reacties… Zo kun je nog wel even doorgaan maar aan de andere kant zit de recruiter. Ik heb graag om de tafel gewild om te kijken of er een poot van het schaap af kon (of een mindere vijfde aan het gewilde schaap mocht zitten) maar daarmee schiet je jezelf (lees: je directeur) in de voet. Je concurrent doet dat niet, dus jij ook niet. Allemaal zonde van de zo geheten ‘commerciële’ tijd.

    Tijd voor onderscheiding is er zeker, maar de praktijk leert voorlopig nog anders. Je klant wil de vacature ingevuld hebben: is het niet via jou, dan wel via je concurrent of als ze mazzel hebben doen ze het zelf. Je concurrent zoekt, wars van onderscheidend vermogen, via allerlei kanalen in de hoop dat hij zijn concurrenten voor blijft.

    Nu spreek ik vrij generaliserend maar mijn ervaring is beperkt: zorg en techniek (olie- en gasindustrie). Van andere industrieën heb ik geen weet. Zeker de techniek staat nog bol van de ‘old-boys’ die via-via-via nog allerlei contacten hebben om cv’s onder de aandacht van managers te brengen maar daarbij HR overslaan en zich zodoende als een likdoorn gaan profileren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.