Onderzoek naar Employer Branding vanuit de UvA

Het doen en uitvoeren van een empirisch onderzoek is één van de leukste aspecten in de wetenschap. Het uitvoeren van onderzoek geeft onderzoekers de mogelijkheid een bijdrage te leveren aan de wetenschap en zodoende een gat in de wetenschappelijke kennis aan te vullen. Je staat letterlijk en figuurlijk op de schouders van reuzen. Het doen van een wetenschappelijk onderzoek is eveneens een mooie gelegenheid om jouw gevonden kennis over te dragen aan geïnteresseerden van het onderwerp en hen iets te leren over het onderwerp.

Het uitvoeren van wetenschappelijke onderzoeken is niet alleen heel erg leuk om te doen het is ook best lastig. Het uitzoeken van de theorie die je wilt gebruiken, het opzetten van het onderzoek en het verzamelen van data is een uitdagend proces. Vooral het verzamelen van data heb je zelf helaas niet altijd in de hand. Onderzoekers gaan altijd uit van een vereenvoudiging van de werkelijkheid door het gebruik van modellen en theorieën. Deze vereenvoudiging werkt misschien niet altijd in de praktijk terwijl onderzoekers dit wel verwachten. Om na te gaan of de verwachtingen van de onderzoeker wel kloppen zijn er respondenten nodig om de data te analyseren en om conclusies te trekken. Het vinden van respondenten is misschien wel de grootste uitdaging voor onderzoekers en ook voor mij is dit een hele uitdaging.

Ik ben een masterstudent Corporate Communication aan de Universiteit van Amsterdam. Een onderdeel van mijn master is het zelfstandig onderzoek doen ter voorbereiding van mijn masterscriptie in het voorjaar van 2013. Mijn onderzoek gaat over het toepassen van Employer Branding en de aantrekkelijkheid van organisaties. Employer Branding is een veel besproken onderwerp in de wetenschappelijke literatuur van Human Resource Management. Een vakgebied dat u waarschijnlijk ligt. Voorgaand onderzoek heeft geconcludeerd dat er veel organisaties zijn die weinig tot geen gebruik maakt van Employer Branding in de werving van potentiele werknemers. Echter zou het toepassen van Employer Branding een organisatie aantrekkelijker kunnen maken door het creëren van een Employer Brand. Mijn onderzoek speelt hier dan ook op in. Om na te gaan of mijn verwachtingen ook kloppen heb ik een kort experiment opgesteld met aansluitend een korte vragenlijst. De tijd dat dit onderzoek in beslag neemt is hoogstens 5 minuten.

Mijn vraag aan u is om mee te doen aan mijn onderzoek. U zou mij hier ontzettend mee helpen en u kunt door deel te nemen aan dit onderzoek een bijdrage leveren aan de wetenschap. U kunt het onderzoek vinden door deze link te volgen: https://uvacommscience.qualtrics.com/SE/?SID=SV_4PhKssZwhSmu2t7

De resultaten van het onderzoek zijn tegen het einde van het jaar bekend en u krijgt dan uiteraard de mogelijkheid om de resultaten en de conclusie in te zien. Resultaten waar u een bijdrage heeft geleverd.

Mijn dank is groot,

Merel Kuijk (bijna Msc Coporate Communications)

Gastblogger

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Recruiting Roundtable over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet (@jaccov) of mail naar Jacco Valkenburg.

Gastblogger has 51 posts and counting. See all posts by Gastblogger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.