5 redenen om anticyclisch te werven

De anticyclische opvatting komt voort uit de anticyclische begrotingspolitiek van de Britse econoom Keynes. In goede tijden moet er gespaard worden, zodat er in tijden van tegenspoed juist geïnvesteerd kan worden en de economie dan impulsen krijgt. De roep om overheidsinvesteringen zijn er nu volop, alleen jammer dat het sparen nooit zo wilt lukken…

Voortbordurend op de anticyclische begrotingspolitiek, het anticyclisch investeren en het anticyclisch opleiden hebben organisaties en recruiters de keuze om anticyclisch te werven. Hieronder 5 redenen om juist tegen de stroom in te werven.

1. Betere inkoopvoorwaarden

In economisch mindere tijden zijn er vaak interessante inkoopvoordelen te behalen: advertenties (online en print), advertorials, bannering, deelname aan carrièrebeurzen etc. Maar denk ook aan lagere salariskosten doordat de vraag naar arbeid is afgenomen.

2. Return on Attention (ROA)

Probeer in de hoogtijdagen maar eens op te vallen tussen al die organisaties die om nieuwe collega’s schreeuwen. In mindere tijden, als de concurrentie stil zit, val je tenminste op en het straalt ook nog een kracht uit: ‘zij werven wel’.

3. Voorsprong in marktaandeel en rendement

Daar waar andere organisaties pas gaan werven als zij er zeker van zijn dat de vraag aantrekt, heeft de organisatie die cyclisch werft sneller rendement. Zij kunnen niet alleen snel inspelen op de feitelijke (nieuwe, veranderende) vraag, zij kunnen ook makkelijker opschalen. Oftewel, zij hebben de mogelijkheid om aan een snelgroeiende vraag te voldoen. Dat is goed voor het rendement, maar ook voor het marktaandeel. Immers, wanneer je ook in staat bent om de afnemers tevreden te stellen, zal er bij hen geen redenen zijn om naar een andere aanbieder (die nog aan het werven is) over te stappen.

4. Inwerken

Inwerken, of onboarding, is een vaak vergeten en onderschatte activiteit. Om als organisatie succesvol te zijn, is het van essentieel belang dat de organisatie op elkaar is afgestemd (alignment).  Een economisch mindere periode geeft juist een goede gelegenheid om nieuwe collega’s klaar te stomen voor de toekomst. Zij kunnen zowel bekend geraken met de geschreven en ongeschreven regels van de organisatie, als ook ten aanzien van vraag van de klanten en het aanbod van producten en diensten.

5. Opbouwen netwerk

De respons op wervingsactiviteiten is in mindere tijden vele malen hoger. Natuurlijk, zoveel nieuwe collega’s kan je nooit plaatsen. En niet iedereen zal aan je profiel voldoen. Maar het geeft je wel een ideale mogelijkheid om –tegen geringe kosten- een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Dit gaat dus verder gaan dan de sollicitant in het crm/ats systeem op te voeren. Wellicht is er juist in de economische zwakke periode ook de tijd om de arbeidsmarkt beter in kaart te brengen, contacten met opleidingsinstituten te verbeteren (dan heb je straks ook een streepje voor bij de werving van stagiaires) of interessante kandidaten uit te nodigen voor een bedrijfsbezoek, kennissessie of een management game (geeft je ook nog eens aanvullende informatie over de kandidaat). Zorg wel altijd goed voor alle sollicitanten; zij kunnen je nog prima van pas komen wanneer de arbeidsmarkt weer krap is. Wees dus eerlijk en geef duidelijk aan wat sollicitanten wel en niet van je kunnen verwachten. Oftewel, doe zoals jij ook behandeld wenst te worden.

Dit is een periode die ook mooie kansen biedt om aan onderwerpen te werken waarvoor je anders weinig tijd hebt. Zoals het werkgeversmerk versterken, betere vacatureteksten te schrijven of aan je Sourcing & Search skills te werken. Wat is jouw plan van aanpak om zichtbaar te blijven als werkgever? Of aan je eigen ontwikkeling te werken?

Max van Liemt

Meer dan 15 jaar ervaring als recruitment manager, trainingsmanager en hr manager. Verbindt HR met (bedrijfs)economie, marketing, communicatie en technologie. Auteur van HR aan Z. Winnaar NVP Future Award 2010. Kerndocent Masterclass HR Bedrijfskunde

Max van Liemt has 20 posts and counting. See all posts by Max van Liemt

Eén gedachte over “5 redenen om anticyclisch te werven

  • 13/11/2012 om 16:14
    Permalink

    In 1993 anti cyclisch geworven en de data-base gevuld. vanaf 1995-2001 hier de vruchten van geplukt. Zorg wel dat je een goede diversiteit aanlegt in je database van functiegroepen, opleidingsniveaus, ervaring etc., zodat je als de markt aantrekt, en dat is meestal in een beperkt aantal branches, je hierop direct specifiek kunt inspelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.