Alles wat je wil weten over Facebook in Nederland – Feiten & Cijfers 2012

Welke trends zijn er te bespeuren afgelopen jaar bij het Facebook-gebruik in Nederland? Hoeveel leden heeft dit online sociale netwerk nu echt? En hoe gebruikt men deze site? Een jaar geleden heb ik veel feiten en cijfers over Facebook verzameld en beschreven dus het is een mooi moment om een update te geven.

Facebook sterk groeiend in Nederland

De mijlpaal van 7 miljoen Nederlandse gebruikers is inmiddels doorbroken, om precies te zijn 7.113.560 leden, en hiermee is dit online sociale platform met ruim 2,1 miljoen leden gegroeid (+42%) in een jaar tijd. Alleen al in augustus zijn er een half miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen, vermoedelijk omdat Facebook een internationaal sociaal netwerk is met 955 miljoen gebruikers en de grootste foto-sharing website ter wereld! Een Facebook profiel wordt steeds meer onmisbaar in persoonlijke communicatie.

Het is goed om te zien dat de gemiddelde interactie van Facebook pagina’s groeiende is. Kijkend naar de IPM+ cijfers blijkt dat restaurants, café’s, non-profit organisaties en plaatselijke bedrijven de meeste interactie hebben met hun doelgroep. [bron: Marketingfacts]

Populariteit van Facebook in Nederland

Als klein landje staan we op een plek 28 van landen met de meeste gebruikers (in absolute zin). Via Facebook bereik je inmiddels 42,4% (was 29,8%) van alle online Nederlanders. En 94 procent van de Nederlanders is online (bron: CBS). In juni besteedden Facebook bezoekers gemiddeld 271 minuten op het sociale netwerk.

Ter vergelijking, bij LinkedIn.com staan we op een plek 6 van ‘grootste’ landen en zijn we wereldkampioen LinkedInnen qua gebruik!

Facebook is de best bezochte website ter wereld maar in Nederland wordt één website nog vaker bezocht; Google.nl. Het verslaat wel de website Google.com en andere sociale platformen als Youtube (#4), LinkedIn (#6), Twitter (#10) en Hyves (#32). Daar komt nog eens bij dat ruim de helft van alle gebruikers, altijd of regelmatig gebruik maakt, van mobiele apps om berichten te bekijken en te versturen (en dit verkeer is niet meetbaar of te schatten door derden).

De gemiddelde leeftijd is 40,5 jaar en de man/vrouw verhouding is zeer homogeen; 49% man vs 51% vrouw. De grootste leeftijdsgroep is 25 tot 34 met een totaal van 1.778.390 gebruikers.

Activiteit van bedrijven in Nederland

Bedrijven hebben het belang van een goede aanwezigheid op Facebook echt ontdekt. Er is een duidelijke trend zichtbaar dat niet de websites van bedrijven worden gepromoot maar de Facebook pagina’s. Niet verwonderlijk want het is een perfecte manier om in contact te treden met je klanten, interactie op te zoeken en je boodschap, direct of indirect, vaker onder de aandacht te brengen. Nog even en alle aandacht gaat naar Facebook pagina’s i.p.v. websites. De consument is er al massaal aanwezig zoals we boven hebben gezien in de cijfers. De grootste Nederlandse merken op Facebook zijn (inclusief het aantal fans):

1 KLM 1974667
2 G-Star Raw 1018785
3 Greenbox Museum of Contemporary Art from Saudi Arabia 979257
4 Armada Music 690150
5 VakantieVeilingen 266508

De TOP 5 plekken in Nederland waar men incheckt met een mobiele App via Facebook Places:

1 Amsterdam Airport Schiphol
2 KLM Crown Lounge – Amsterdam Schiphol Airport
3 Efteling
4 Eindhoven Airport
5 Van Gogh Museum

 

Facebook Inc, van start tot heden

Hoe heeft Facebook zich ontwikkeld sinds 2004 wereldwijd? Hier een beknopt overzicht van de mijlpalen met aantal actieve gebruikers:

  1. 4 februari 2004: gelanceerd
  2. December 2004: 1 miljoen
  3. December 2005: 5,5 miljoen
  4. December 2006: 12 miljoen
  5. Oktober 2007: 50 miljoen
  6. Augustus 2008: 100 miljoen
  7. Januari 2009: 150 miljoen
  8. December 2010: 600 miljoen
  9. Juli 2011: 750 miljoen
  10. Februari 2012: 845 miljoen
  11. April 2012: 901 miljoen
  12. Juni 2012: 955 miljoen

Door de snelle groei van het bedrijf naar 4.000 medewerkers en de hoge jaarlijkse winst werd het bedrijf gewaardeerd op een van 100 miljard dollar ondanks de ‘slechts’ US$ 3,71 miljard omzet in 2011. Op 18 mei 2012 ging Facebook daadwerkelijk naar de beurs en was een van de grootste beursgangen ooit (6e plaats). De eerste dag sloot het aandeel iets hoger maar daarna zakte de koers fors onder de uitgifteprijs van 38 US$ en staat de waardering sterk onder druk. De meest actuele koersinformatie van het aandeel Facebook vind je hier:

Het gedetailleerde jaarverslag van Facebook Nederland openbaart onder meer dat de vestiging in Amsterdam 10 medewerkers had in 2011, goed voor 280.000 euro aan loon en 77.000 euro aan bonussen. De afdeling public relations kostte 85.000 euro. Postzegels vormen met 131 euro een heel wat kleinere kostenpost. [Bron: NUzakelijk]

© 2012 Jacco Valkenburg. Peildatum 16 september 2012. Wil je meer weten over de mogelijkheden om met Facebook effectief personeel te werven? Mis onze masterclass Recruitment via Facebook niet!

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.