Professional recruiter: Welke strategie kies jij?

Het valt me op, dat er in recruitment-land nogal laatdunkend wordt gedaan over zogenaamde cv-schuivers (niet te verwarren met cv-spammers). Dit als zogenaamd minderwaardig alternatief voor kwaliteit(?)-recruitment. Ik begrijp dat niet. Kennelijk is er bij sommige opdrachtgevers behoefte aan dit type recruitment.

Wat is het probleem? Bezorgd dat jouw (?) opdrachtgevers mindere kandidaten binnenhalen? Wees gerust, die kunnen heel goed zelf bepalen of een kandidaat geschikt is of niet. En anders proberen ze het gewoon opnieuw. Of vind je dat cv-schuivers de markt verstoren, met hun doorgaans lagere tarieven?

De ervaring leert, dat een aanbieder van producten of diensten op lange termijn slechts op twee manieren winstgevend kan opereren: concurreren op prijs of op kwaliteit. Een tussenweg is er niet. De vraag is dus: wil je als professional recruiter concurreren op prijs of op kwaliteit?

Als je op prijs concurreert, zul je genoegen moeten nemen met minder marge per opdracht. Je moet dus meer volume draaien i.e. meer recruitmentopdrachten succesvol afronden dan vroeger, om dezelfde (of meer) omzet te halen. Productiviteit is hier het toverwoord: hogere effectiviteit tegen lagere kosten. Hoe bereik je die? Dat kan alleen met een hoge mate van (slimme) automatisering van je bedrijfsprocessen.

Concurreer je liever op kwaliteit, dan zul je moeten bepalen hoe je die extra kwaliteit kunt leveren en – ook niet onbelangrijk – hoe je je meerwaarde duidelijk maakt aan je (potentiële) klanten. Hoe je dat doet? Geen idee. Dat lijkt me nu net het geheim van de goede professional recruiter, die bewust voor deze strategie kiest.

Helaas heb ik het idee, dat veel professional recruiters helemaal geen strategie hanteren en maar wat proberen – afhankelijk van opdrachten die min of meer toevallig op hun weg komen. In de hoop dat het vanzelf goed komt met de tanende business. Laat me je uit de droom helpen: lange termijn succes komt niet vanzelf. Daarvoor moet je duidelijke strategische keuzes maken.

Cv-schuivers zijn er nu eenmaal. En hebben in ieder geval duidelijk gekozen. Belangrijker lijkt mij de vraag: welke strategie kies jij?

Ronny van Dooren

Ronny van Dooren. Organisatiestrateeg met een passie voor procesvernieuwing. Initiatiefnemer van 2alljobs. Ervaart dagelijks dat vernieuwing zelf heel improductief kan zijn. Schuift dat voor zijn gemoedsrust onder het kopje investeren.

Ronny van Dooren has 12 posts and counting. See all posts by Ronny van Dooren

3 gedachten over “Professional recruiter: Welke strategie kies jij?

  • 21/08/2012 om 16:30
    Permalink

    Naar mijn idee moet je je strategie aanpassen per vacature, dan ben je doelgericht aan het werk en bereik je naar mijn idee het beste resultaat.

  • 22/08/2012 om 10:30
    Permalink

    Beste Janine,

    Jij bent een van de vele professional recruiters die niet volgens een bepaald plan met recruitment bezig is, maar vanuit passie voor het vak. Niks mis mee – althans voor de kortere termijn.

    Mijn vraag aan jou is echter: hoe overtuig jij over 2 – 5 jaar jouw (potentiële) klant om met jou in zee te (blijven) gaan, terwijl volumespelers voor 3.000 euro of minder hun diensten aanbieden. Dat dit een andere type dienst is, geloof ik wel. Maar snappen je klanten dat ook? Is die bij dergelijke prijsverschillen nog steeds zo overtuigd van je meerwaarde?

    Een goede strategie i.e. een weldoordacht plan helpt je om voortdurend (!) in te spelen op steeds veranderende omstandigheden. En om concurrentie van volumespelers (en andere ontwikkelingen) niet als bedreiging, maar als kans te zien. Dat kan ook met collega-ondernemers, uit dezelfde of andere hoek.

    Mijn advies: Denk serieus na over je strategie. Misschien heb je al ideeën. Leg je strategie vast in een plan. Koppel daar concrete doelstellingen aan. Maak een actieplan om je doelstellingen te realiseren. Maak het concreet. (bijv. SMART-methode) Meet de resultaten van je acties. Pas je “strijdplan” eenmaal per jaar aan. Dat alles op maximaal 3A4. Hoeft allemaal niet hoogdravend te zijn.

    Gegarandeerd, dat je er voordeel van hebt als je af en toe de waan van de recuitment-dag links laat liggen, de afgelopen periode evalueert (liefst op basis van je plan) en concrete acties uitzet voor de komende periode. Op basis van je bijgestelde actieplan.

    Probeer het gewoon. Je zult zien dat het werkt!

    Met vriendelijke groeten,

    Ronny

  • 22/08/2012 om 10:32
    Permalink

    recruitment-dag, met r uiteraard 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.