Bereiken, Boeien en Bewegen met social media, deel 4

Deze serie van 4 artikelen geeft een overzicht over het inzetten van social media voor het bereiken, boeien en bewegen van medewerkers en kandidaten. Deel 4 gaat over het sturen van gedrag.

Voor het beïnvloeden of sturen van gedrag heeft BJ Frogg een model ontwikkeld dat goed toepasbaar is op zowel het bereiken,  boeien en bewegen van medewerkers als ook van kandidaten.

BJ Frogg’s Behavior Model

In het behavior model beschrijft BJ Frogg hoe je je doelgroep uiteindelijk aanzet tot actie met als doel een zo hoog mogelijke conversie. De trigger of call-to-action die nodig is om iemand in beweging te krijgen is afhankelijk van het gemak waarmee de actie kan worden uitgevoerd en de motivatie van de betrokkene. Is de actie eenvoudig en de motivatie hoog dan is een signaaltje voldoende, is de motivatie lager dan zal je een extra trigger nodig hebben.

Bewegen van medewerkers

Met een tool als Recruitr is het zeer eenvoudig om een vacature (of AMC bericht) de verspreiden. Omdat de motivatie hiervoor bij een deel van de medewerkers niet heel hoog zal zijn, wordt als extra triggers een spelelement toegevoegd waarbij medewerkers ook kunnen ‘sparen’ voor een concrete beloning (iPAD, extra opleiding, exclusief seminar).

Bewegen van kandidaten

Bij het inzetten van sociale netwerken voor recruitment wil je graag dat kandidaten klikken op de link in het bericht (bijvoorbeeld op de Facebook Wall of in de tweet). Voor de tekst is het van belang om onderscheid te maken tussen een bericht voor actief werkzoekenden (hoge motivatie om verder te kijken) en latent werkzoekende (lage motivatie). De tekst die je gebruikt is de trigger waarbij in het eerste geval een signaal voldoende is maar in het tweede geval een extra ‘spark’ nodig is.

 

De volledige whitepaper is ook te vinden op: www.recruitr.nl/dewereldwerft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.