Het einde van het getuigschrift

Sinds de komst van LinkedIn lijkt het traditionele getuigschrift zijn langste tijd te hebben gehad. Nu heb ik er sowieso niet zo veel mee, simpelweg omdat ik nog nooit een negatief getuigschrift heb gelezen. Het is net als met het gezegde, “De mortuis nil nisi bene” (Van de doden niets dan goed).

Nu we met zo’n 3 miljoen Nederlanders op LinkedIn zitten, wordt het getuigschrift steeds vaker vervangen door de recommendations. Op het eerste gezicht een uitstekende ontwikkeling. Net zoals de tip van een vriend beter aankomt dan de reclame over hetzelfde artikel, zul je iemand die een goede aanbeveling krijgt, sneller uitnodigen.

Zijn recommendations wel zo eerlijk en oprecht als je zou willen? Helaas moet ik hier nee op antwoorden. LinkedIn zou veel gebruikers, of beter lezers, een plezier doen om een tijdslijn te plaatsen bij het moment van ontvangst van de aanbeveling en het moment waarop deze terug wordt geschonken. Ik ben bang dat hier geen maanden overheen gaan.

Is het daarmee een onzinnig instrument? Nee, natuurlijk niet. Er zullen altijd eerlijke recommendations zijn, net zoals er echte getuigschriften zijn. Maar net als een relschopper het verpest voor alle voetbalsupporters, zo bevuilt het gros van wederzijdse ‘veer-in-de-kont-stoppers’ het voor de enkeling die apetrots is op zijn/haar mooie getuigschrift. Ook hier is inflatie.

Stel dat je jouw mooie getuigschrift toch wilt gebruiken, hoe doe je dat dan? Simpel. Vraag de schrijver of deze als referent kan en wil optreden. Zorg ervoor dat je deze schrijver hier nog een keer aan herinnert, voordat de referentietrekker deze gaat bellen. En vergeet niet jouw getuigschrift voor de zekerheid nog een keer op te sturen, het zou eens verdwenen zijn! Misschien kun je dan ook vragen of deze op je LinkedIn profiel mag komen. Het cirkeltje is rond en het getuigschrift is in waarde toegenomen. En dat in crisistijd.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.