Social Media Recruitment door recruiter Floor Nobels (case #6)

Een interview met Floor Nobels, online en social media recruiter bij Worklife Recruitment, bureau voor het invullen van klantgerichte vacatures in (online) marketing, communicatie, sales en service.

‘Zoals in mijn LinkedIn-profiel staat profileer ik mij nadrukkelijk als social media recruiter: inzet van het social media netwerk (linkedin > 1500 contacten en Twitter 4.000 contacten) is inbegrepen in de dienstverlening. Worklife Recruitment is vrijwel continue online. Regelmatig worden vacatures van opdrachtgevers getweet of gepost. Het snel en proactief reageren op potentiële kandidaten binnen en buiten social media maakt dat ik goede kandidaten direct spot en bindt. Het feit dat passende en niet-passende kandidaten snel terugkoppeling krijgen wordt door hen gewaardeerd.

Op het moment dat ik een opdracht verwerf maak ik een wervingsplan, met daarin een aantal stappen, zoals: een spic en span functieprofiel, de basis van goede werving. En er zijn meteen duidelijke afspraken over hoe de procedure gaat lopen. Met wie is het eerste gesprek en met wie het tweede gesprek? Wie neemt de uiteindelijke beslissing? Daar zit de grote toegevoegde waarde van mijzelf. Ik help een organisatie door het werving en selectieproces heen.

De vacature maak ik als volgt bekend:

  • Adverteren op niche vacaturebanken, zoals bijvoorbeeld jobsinfood.nl.
  • Adverteren op LinkedIn. Ik bepaal dan met trefwoord wie deze vacature te zien krijgen in de ‘Jobs You May Like’ bij hun profiel.
  • Ik plaats de vacature in mijn update op LinkedIn, Google+, de Facebook-fanpage van Worklife Recruitment en in een tweet @floornobels

Bij het verkrijgen van reacties van sollicitanten werk ik crossmediaal: van e-mail ga ik naar Twitter, naar LinkedIn en Facebook en weer terug. Ik bekijk ieders profiel en activiteit op de social media. Voor de vacatures waarvoor ik werf is het belangrijk dat ik daar een positieve indruk van krijg. Het zijn functies waar klantgerichtheid vooropstaat, en een goed profiel en in dialoog zijn getuigen hiervan.

Ik doe ook graag verslag van hoe een vacature uiteindelijk is vervuld. Ik merk dat deze transparantie, bijvoorbeeld het aantal reacties, door mijn sollicitanten erg op prijs wordt gesteld.

Als recruiter maak ik aan den lijve mee hoe men anno 2011 solliciteert. Ik geef dan ook regelmatig sollicitatietips op mijn Facebook pagina en reageer daar ook graag op sollicitatievragen.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze verschijnen exclusief op het Recruiting Roundtable blog.

Bron cases: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen

Eén gedachte over “Social Media Recruitment door recruiter Floor Nobels (case #6)

  • 31/01/2012 om 16:00
    Permalink

    Ik vind het dan toch jammer dat er een tautologie in dit artikel staat voor iemand die een spic en span functieprofiel maakt. ‘Zoals bijvoorbeeld’ kan echt niet! Iemand beoordelen op zijn facebook vind ik persoonlijk niet oke gezien dit een privé domein is en dit niet altijd iets zegt over hoe iemand professioneel functioneert. Dit is een grijs gebied en iemand daar keihard op beoordelen vind ik niet kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.