Social Media Recruitment bij Detailresult (case #5)

Detailresult Groep bestaat uit 285 winkels, o.a. Dirk van den Broek-supermarkten, die per jaar 9.000 nieuwe medewerkers werft voor de winkels, logistiek en de staf. Ik spreek Jeroen Kneppers, voormalig Manager Recruitment & Arbeidsmarktcommunicatie bij Detailresult Groep, over de aanpak voor de verschillende doelgroepen, waarvan die voor logistiek zeer illustratief is voor werven via social media.

In 2009 werd nieuw personeel voor het distributiecentrum met name geworven via advertenties in huis-aan-huis bladen en via uitzendbureaus. Dit was erg kostbaar en het verloop in de nieuwe medewerkers was hoog, wat de methode nog duurder maakte. Er werd gekozen om de recruitmentstrategie volledig online in te steken, met een focus op de inzet van social media.

De beoogde – vaak jonge – doelgroep voor de logistieke tak van Detailresult Groep was dominant aanwezig op Hyves. Tevens bleek dat het personeel van de distributiecentra op alle locaties al zelf een Hyve had opgericht en deze actief onderhield.

Medewerkers die op Hyves actief waren werd gevraagd om aan vijf vrienden die in de buurt woonden te vragen of zij hun collega wilden worden. Dit leidde in één maand tot 1500 leden van de Hyve, er werden 200 vragen gesteld en 85 mensen werden aangenomen. Vrijwel kosteloos.

Het bleek dat het contact met mensen die er nu al werken als heel authentiek en geloofwaardig werd ervaren (peer-to-peer-communication, in recruitersjargon), en doordat men vooraf goed geïnformeerd was bleek het verloop bovendien lager.

Ook werd er op Hyves gericht geadverteerd op de profielen van 15- tot 20-jarigen, in de relevante postcodegebieden, specifiek gericht op bepaalde studies en ‘houden van voetbal ‘ over het werken in het distributiecentrum.

In 2010 is dit zeer succesvolle experiment uitgerold met een ‘branded Hyve’ (tegen betaling) over alle distributiecentra en vanaf 2011 wordt Facebook ook ingezet.

Er werden bovendien filmpjes gemaakt waarin medewerkers zelf vertellen over hoe het is om in het distributiecentrum te werken. Deze filmpjes zijn op YouTube meer dan 150.000 keer bekeken, om twee redenen. Ten eerste zijn ze massaal door de medewerkers verspreid in hun eigen netwerk. En ten tweede worden ze slim geplaatst op YouTube: als jonge mensen naar hotels op Ibiza kijken in de zomer of naar vuurwerkfilmpjes in december worden deze filmpjes daarnaast geplaatst met daarbij de slogan: ‘Bij ons kun je geld verdienen in je (bij)baan!’

En dan Twitter! Sinds programma’s als The Voice op televisie wordt Twitter door de doelgroep actief gebruikt. Ze volgen ze The Voice op Twitter door #tvoh te volgen. Daarmee is het voor Detailresult ook mogelijk geworden om twitter in te zetten bij de werving van bijvoorbeeld vakantiewerk. Op tweets met de trefwoorden ‘bijbaan’, ‘vakantiewerk’ wordt gereageerd met een persoonlijke vraag door recruitment. Dit kost nauwelijks tijd, en genereert veel zichtbaarheid en goede nieuwe medewerkers.

Bij de Detailresult Groep wordt via-via-recruitment beloond. Nauwgezet wordt gemeten, tot in de vierde lijn, via welke collega een sollicitant is binnengekomen.

De kracht van social media toont zich dus met name door betrokken collega’s en beduidend lagere werving- en verloopkosten.

Een merk wordt gemaakt door wat er (online) over het merk wordt geschreven en niet meer door de kracht van de herhaling van een merk zelf.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze verschijnen exclusief op het Recruiting Roundtable blog.

Bron cases: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.