Social Media Recruitment bij Deloitte (case #4)

Bij Deloitte werken wereldwijd tienduizenden toegewijde professionals in consultancy, accountancy, belastingen, ondernemingsrisico, vastgoedadvisering en financieel advies. Deloitte werft in Nederland per jaar 800 tot 1000 nieuwe medewerkers. Een interview met Lennart Sloof, Manager Online Employer Marketing Deloitte Nederland.

Waarom is Deloitte zo nadrukkelijk aanwezig op de social media? Zie voor een indruk van Deloitte de pagina op Facebook:

‘Wij willen dáár aanwezig zijn, waar ook onze potentiële medewerkers zijn. Dit zijn onze doelen:

  • We willen zichtbaar zijn als bedrijf, zodat we op in contact komen met onze doelgroep.
  • De Werkenbijdeloitte-site is de centrale plek waar alle informatie over het werken en solliciteren bij Deloitte staat. Naast vacatures, loopbaanpaden, evenementen etc, plaatsen we ook uitlatingen van medewerkers in interviews, blogs, foto’s, video en tweets.
  • Op onze Hyve-, Facebookpagina, en LinkedIn company page kunnen we “personalized” content plaatsen, afgestemd op de doelgroep. En veel van onze medewerkers zijn daar ook te vinden, zoals op Facebook. Onze recruiters zijn goed te vinden op de sociale netwerken: zij kunnen worden gevolgd op Twitter en geconnect op LinkedIn, en zij zitten er klaar voor om alle vragen te beantwoorden.

  • We kunnen hiermee laagdrempelig in contact zijn met hen die overwegen om bij Deloitte te solliciteren. Naast alle informatie die we leveren op de werkenbijdeloitte site, hebben mensen altijd persoonlijke vragen en die beantwoorden we graag. Heel graag zelfs, hoe beter geïnformeerd, hoe beter de sollicitant een afweging kan maken om wel of niet te solliciteren.

De recruiter beantwoordt de vragen over de vacature en het sollicitatieproces. Waar gewenst brengt de recruiter de vragensteller graag direct in contact met een collega die nu een zelfde soort functie uitoefent.

  • Ook zoeken wij actief naar passende profielen in de social netwerken zoals LinkedIn en Twitter, ook vanuit Google.

Door middel van trainingen en workshops stimuleren wij onze medewerkers om op de bij hen passende manier actief te zijn op social netwerken en content te delen vanuit hun dagelijkse praktijk. Onze ervaring leert dat mensen graag naar ons toe komen met vragen op de verschillende social media. Daar zijn we blij mee.

  • Onze medewerkers faciliteren wij om de vacatures in hun vakgebied op de Werkenbijdeloitte- site ‘door te plaatsen naar hun netwerken op social media’. Onze ervaring is dat recruitment via het eigen netwerk het beste werkt, en met social media kan dat nog efficiënter werken.
  • Veel vacatures worden ook op Twitter geplaatst in het @WerkenbijDeloitte-account en op LinkedIn, onder ‘Careers’ op de company page.

Als je interesse hebt om bij Deloitte te werken, onderzoek dan of je daar al mensen kent via LinkedIn en leg contact met hen, je vakcollega’s horen graag van je.’

In het boek ‘Werk vinden met Social Media’, publicatie november 2011, staan 12 cases van hoe bedrijven social media gebruiken om nieuwe collega’s te werven. Deze zullen in voorpublicatie exclusief verschijnen op het Recruiting Roundtable blog.

Bron cases: ‘Werk vinden met Social Media’, Aaltje Vincent, Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv, Houten – Antwerpen © 2011 Aaltje Vincent © 2011 Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv., Houten – Antwerpen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.