De Tien geboden voor recruiters (gebod 7): Pleeg geen overspel

In mijn eerste werkervaring als recruiter heb ik de beginselen van hunting and sellingground geleerd. Commercieel als ik was, zag ik allerlei mogelijkheden om aan klanten te komen. Van het benaderen van (zwaardere) kandidaten om vervolgens te vragen of ze ook zelf iemand zoeken, tot het nagaan van referenties en proberen zo een voet tussen de deur te krijgen.

Terugkijkend is dat best agressief te noemen. Destijds was ik me van geen kwaad bewust.Tot het misgaat natuurlijk. Een klant was ter ore gekomen dat een van zijn medewerkers door mij was gehunt. Zijn opmerking:’Jij brengt ze bij de voordeur naar binnen, maar aan de achterdeur haal je ze weg’, is me altijd bijgebleven. Het begrip hunting and sellingground kreeg betekenis. Als recruiter werf je kandidaten bij bedrijf A om ze bij bedrijf B onder te brengen. Als dan iemand van bedrijf B bij jou solliciteert, kan dat dus een lastig verhaal worden. Maar is dat echt zo lastig?
Dit is afhankelijk hoe je hier mee omgaat. Als de solliciterende medewerker van bedrijf B (jouw klant) te horen krijgt dat zijn manager bericht krijgt dat een collega heeft gesolliciteerd, voorkom je problemen. Tot op heden heb ik altijd akkoord gekregen om voor deze persoon te mogen bemiddelen. Simpelweg omdat één, jouw eerlijkheid op prijs wordt gesteld en twee, als jij niet bemiddelt, iemand anders dat doet.

Deze medewerker wil blijkbaar weg en het werving & selectiebureau die de bemiddeling doet, is daar niet de oorzaak van. De betreffende manager heeft hier over het algemeen weinig moeite mee. Dit ligt nog wel eens anders bij de sollicitant. Hoewel de terugkoppeling vanzelfsprekend anoniem gaat, is de kans op herkenning aanwezig. Zeker bij een kleinere organisatie is de kans op ontdekking groot. Kandidaten zijn dus niet altijd positief over deze werkwijze. En de klant die mij deze les heeft geleerd? Die is nog altijd tevreden.

Volg de Tien geboden voor Recruiters ook via #tiengebodenvoorrecruiters

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.