Maken Recruiters fouten?

Fouten maken is menselijk. Aangezien recruiters mensen zijn, mag je daar ook fouten verwachten. De vraag is, waar betreft het een fout en wanneer is het desinteresse of erger een stommiteit. De verhalen dat cv’s doorgestuurd worden zonder de persoon in kwestie ooit gezien of gesproken te hebben, is van het kaliber zeer agressieve verkoop. Maar de echte vraag hierachter is natuurlijk wie dit veroorzaakt? Net zoals ik me niet voor kan stellen dat kinderen als crimineel worden geboren, zorgen randzaken als opleiding, opvoeding, begeleiding en management voor dit gedrag. Wie is nu veroorzaker van het probleem cv-schuiven? En vraag twee, is dit erg?

Het antwoord op vraag een lijkt natuurlijk de eigenaar (aandeelhouder). Deze heeft maar één doel en dat is winst maken. Als dit het enige doel is, dan is vanuit dit startpunt elk gedrag veroorloofd. Vanzelfsprekend is in geen enkel bedrijf winst maken het enige uitgangspunt, maar waarom wordt er dan met cv’s geschoven? Zijn er managers die het vak niet begrijpen en daarom zo veel mogelijk cv’s doorpompen om succes te boeken? Lijkt me wat kort door de bocht. Ligt het probleem niet bij de ontvanger, de klant? Als er vraag is naar een product, waarom zou je het dan niet aanbieden? En wat was er eerst, de cv-schuiver of de vragende klant?

De vraag stellen is hem vaak beantwoorden. Het antwoord op vraag twee is, Nee. Natuurlijk is het niet erg. Zo lang er een markt is voor een product heeft het bestaansrecht. Wie ben ik om te oordelen over wat iemand anders mag aanbieden? Wie ben jij om te bepalen wat kwaliteit is? Wie bepaalt wat überhaupt kwaliteit is? Is Edwin van de Sar een mindere keeper in zijn tijd bij Juventus  dan bij Manchester United toen hij de beslissende penalty pakte in de Champions League finale? Nee. Alles is afhankelijk van plaats, tijd en locatie. Op het juiste moment op de juiste plaats zijn, dat is een kwaliteit. Al vergt het soms heel veel pogingen om uiteindelijk daar te zijn waar het succes verdeeld wordt. Daar is niets fouts aan, het vergt alleen een dikke huid en veel doorzettingsvermogen.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 146 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

3 gedachten over “Maken Recruiters fouten?

  • 10/09/2011 om 20:26
    Permalink

    Ik vind het in ieder geval respectloos naar je klanten (kandidaten en opdrachtgevers) om te schuiven. Je bent toch een dienstverlener die zich echt wil onderscheiden! Schuiven vind ik niet echt onderscheiden, ook al is er een markt voor.

  • 11/09/2011 om 08:47
    Permalink

    Rolf, maar is dat niet aan de klant om te bepalen of het onderscheidend is dan wel of er markt voor is? Waarom koopt de een bij Zeeman en de andere bij Gucci?

  • 13/09/2011 om 09:41
    Permalink

    CV schuivers zullen er altijd zijn. Op zich geen probleem, als men maar eerlijk is over (het ontbreken van) de dienstverlening. Vraag blijft wel waarom je als klant met een dergelijke leverancier in zee gaat, aangezien de kans groot is dat het meer werk dan succes oplevert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.