Wow! Nu al 1 op 5 bezoekers via een mobiel apparaat

Zou het kunnen dat recruiters voorop lopen op het gebied van het gebruik van smartphones? Misschien wel. De iPhone is een populair apparaat bij deze groep. Wat ik in ieder geval zeker weet is dat 1 op de 5 artikelen van dit blog, 19% om precies te zijn, op deze manier worden gelezen. En dat is enkel het gebruik wat ik kan meten op deze website!

Want de artikelen op dit blog worden tevens, via 2 verschillende Apps op Android en iPhone, verspreid en bekeken. Bij elkaar goed voor zo’n 200 actieve Android Apps plus ruim 1.000 iPhone Apps die de laatste 6 maanden zijn gedownload. Jammer genoeg is het niet mogelijk om de activiteit van deze mobiele App gebruikers te meten.

Uit het recente Next Web onderzoek blijkt dat het mobiel internetgebruik vooral via apps komt en niet van website bezoek. Iets wat ik zeker herken als ik naar mijn eigen gebruik kijk. De gemiddelde Nederlander heeft ongeveer 24 van die applicaties op zijn smartphone geïnstalleerd. De populairste applicaties zijn Facebook, Twitter, WhatsApp, Nu.nl en LinkedIn. Het is dus aannemelijk dat artikelen nog vaker via een app worden gelezen.

Zou het kunnen dat dit relatief hoge mobiel internetbezoek te maken heeft met het feit dat dit blog is geoptimaliseerd voor bezoekers met mobiele devices zoals de iPad? Aanbod creëert vraag? Of juist een resultaat is van de App gebruiker die doorklikt? Laat het even weten in een reactie hieronder of in de App.

Ondanks de enorme stijging mobiel internetgebruik, het laatste jaar met 300%, blijft het me verbazen dat recruiters en arbeidsmarktcommunicatie-specialisten er zo weinig aan doen om vacatures overal en altijd vindbaar en zichtbaar te maken en daarmee de kracht en toegevoegde waarde van mobiel onbenut laten. Veel websites zijn nog altijd ongeschikt voor kandidaten om te solliciteren (zie bijvoorbeeld Capgemini).

Ik vermoed dat dit te maken heeft met een aantal factoren:

  1. Gebrek aan kennis en ervaring op dit gebied. Of in recruitment termen te blijven; onbewust incompetent.
  2. Slecht testen van de vacaturesite op gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid (tip: hier is een checklist)
  3. Niet structureel meten van websitebezoek.
  4. Meetgegevens verkeerd interpreteren. Als je website maar 2% mobiel bezoek trekt hoeft dat niet te betekenen dat jouw doelgroep nauwelijks een mobiel apparaat gebruikt maar mogelijk wel dat je website ongeschikt is! Zie punt 2.

Wat ook niet meehelpt is dat er weer onervaringsdeskundigen zijn, net als bij de opkomst van sociale media, die van mening zijn dat mobiel internet geen enkel impact heeft op recruitment. Nou, ik geef ze gelijk als het gaat om het recruitmentPROCES (social media heeft daar wel invloed op gehad!). Maar de feiten laten zien dat organisaties op dit moment eigenlijk al niet meer de mobiele internetgebruiker kunnen negeren. Net zoals ze nu sociale media niet meer kunnen negeren.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Wow! Nu al 1 op 5 bezoekers via een mobiel apparaat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.