Carrièrebeurs 2.0

Elk jaar is de nationale carrièrebeurs een grote happening in wervingsland. Honderden bedrijven dingen in een paar dagen om de aandacht van duizenden actief werkzoekenden. Omgekeerd, duizenden actief werkzoekenden dingen om de paar concrete functies die er te krijgen zijn en de aandacht van de meest populaire standhouders. Bedrijven zijn dan ook eerder aanwezig voor employer branding.

Wat als ik u zou vertellen dat daar een alternatief voor is?

Dat u niet zou hoeven te beschikken over grote budgetten om op te vallen tegenover de altijd populaire Coca Cola stand en dat er een slimmere manier zou kunnen zijn???

Graag introduceer ik u met een fenomeen dat in de Verenigde Staten al van de grond aan het komen is, de carrièrebeurs 2.0. Dit is een virtuele beurs die via de eigen computer vanuit de huiskamer kan worden bezocht. Daarbij is het mogelijk om als bedrijf lezingen te geven via live streaming, een stand te hebben waar je alle bedrijfsinformatie en vacatures aan kunt bieden en je recruiters kunnen chatten met geïnteresseerden.

Voordeel is dat een groter deel van het personeel beschikbaar zou kunnen worden gesteld om alle vragen te beantwoorden en men daardoor al beter kan voorselecteren. Ook voor de bezoeker is dit een prettige bijkomstigheid, er is meer 1-op-1 contact mogelijk. Wanneer videochat wordt ingezet is het daarbij mogelijk om een goede eerste indruk te krijgen van de kandidaat.

Ander voordeel, er kan informatie worden uitgewisseld met de bezoekers en de beurs kan internationaal worden opgezet. Je target audience zou in verhouding dus groter kunnen zijn dan alleen Nederland. Het is niet ondenkbaar dat een grote internationale organisatie als ING, dit medium zou kunnen inzetten om een doorlopende internationale ING ”beurs” te organiseren met de vertegenwoordiging van alle landen. Men gaat dan van recruimentsite naar interactief recruitmentplatform.

Bij een positieve indruk kunnen CV en eventuele andere gegevens bij de recruiter worden achtergelaten, het is zelfs mogelijk voor een recruiter om de cv tijdens het chatten te lezen. Dit alles zorgt ervoor dat er een completer beeld van de sollicitant/geïnteresseerde kan worden geschetst.

Als laatste voordeel zou ik de laagdrempeligheid willen belichten. De beurs kan vanuit elke plaats bezocht worden, dit betekent dat het makkelijker wordt voor iemand uit Groningen of Limburg om de beurs te ‘bezoeken’ ook werkenden (of latent werkzoekenden) kunnen in de pauze snel even inloggen om een organisatiestand te bezoeken.

Gaat dit de oude beurs van haar troon stoten??

Voorlopig niet. Maar wil je de nieuwe generatie aanspreken?? Dan is dit een mogelijkheid om rekening mee te houden.

Nieuwsgierig geworden? Je kunt me altijd opzoeken op LinkedIn, ik geef graag de benodigde aanvullende informatie.

Maike Van Oyen

Maike van Oyen is young professional op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Zij is voornamelijk geintereseerd in de menselijke factor binnen de maatschappij en houdt ervan de verschillende disciplines te verbinden. Maike deelt daarbij graag haar kennis en frisse kijk op het vakgebied.

Maike Van Oyen has 5 posts and counting. See all posts by Maike Van Oyen

4 gedachten over “Carrièrebeurs 2.0

  • 21/02/2011 om 11:53
    Permalink

    @Maike, als ik het goed lees heb je het over een online carrierebeurs. Dit is toch absoluut geen fenomeen dat zich tot de VS beperkt? Reeds in 2006 introduceerde (het inmiddels uit Nederland verdwenen) Totaljobs de online beurs Click! Later werd dit omgedoopt tot Clickbeurs, een beurs die verscheidene malen heeft plaatsgevonden. Sinds vorig jaar heeft ook Monsterboard haar Monster Virtual Job Fair in Nederland.

    Even los daarvan zijn de ervaringen met dergelijke online beurzen nog niet allemaal even positief. Maar wellicht dat daar verandering in komt als jet door werkgevers (nog) serieuzer wordt aangepakt en de technologische mogelijkheden toenemen.

  • 22/02/2011 om 16:05
    Permalink

    Hoi Marco,

    Allereerst, dank voor je reactie.
    Je hebt deels gelijk, het fenomeen is niet geheel nieuw.
    Al is het steeds verder ontwikkeld en zijn de mogelijkheden door virtual reality bijna grenzeloos.
    De vraag die ik mezelf stel is: wanneer is iets “nieuw”
    Voor mij is iets “nieuw” als een product of dienst nog in ontwikkeling is en als het onbekend is voor een meerderheid van het publiek. Veel mensen, waaronder professionals, kennen dit fenomeen nog niet echt.

    Ik ben het volledig eens met het feit dat er meer uitgehaald kan worden, daarom heb ik dan ook een blog geschreven over het onderwerp.Het onderwerp verdient in ieder geval de aandacht, zeker in verband met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het oog op de toekomst.

    Groetjes maike

  • 25/02/2011 om 17:03
    Permalink

    Wacht even. Ik dacht dat het bovenstaande stukje ironisch was. Uit de reacties begrijp ik dat het hier niet om een grapje gaat? Laten we in hemelsnaam de ‘online carrierebeurs’ begraven. Dit soort onzin heeft recruiters al genoeg geld gekost!

    Ik durf hier te stellen dat er geen bedrijf in NL ooit een positieve ROI gehaald heeft (behalve de organisator) van een online carrierebeurs. Ik laat me graag overtuigen door een met cijfers onderbouwd voorbeeld. Geen gemier over ‘positieve reacties van kandidaten’, maar cost per hire. Ik wacht rustig af.

  • 09/03/2011 om 20:14
    Permalink

    Hey Gijs,

    Wat leuk dat je reactie eindelijk online staat.
    Nog leuker voor mij is dat ik nu eindelijk openlijk kan reageren 🙂

    Mijn stuk is zeker niet ironisch van aard en ik sta achter hetgeen ik geschreven heb.
    Ik begrijp je reactie,er zijn weinig bedrijven die er tot op heden succesvol mee om zijn gegaan. Dit betekent echter niet dat het niet mogelijk is, in mijn ogen betekent dit dat niemand er in Nederland nog in geslaagd is om het op de juiste wijze te introduceren en te gebruiken.

    Wacht jij rustig af tot het succesvol is gebleken, dan kunnen de innovatievelingen er een succes van maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.