De toekomst van mobiel recruitment: implicaties (deel 2)

In vier delen beschrijf ik de ontwikkelingen op het gebied van mobiel recruitment. In deel 1 beschreef ik de explosie van mobiel internet de komende jaren en de evolutie van online naar mobile recruitment. De implicaties van mobiele devices en de vereiste acties voor HRM/Recruitment managers worden in dit deel behandeld.

Een mobiel device, zoals smartphone of tablet, beschikt typisch over:

1.     Mobiel internet

2.     Klein scherm

3.     Locatiebepaling (GPS)

4.     Camera

Wat zijn de kansen en uitdagingen op het gebied van recruitment hiervan? Laten we het eens kort bespreken.

1.    Mobiel internet; men is massaal altijd online

Impact: ACTIE VEREIST!

Informatie moet geschikt gemaakt worden voor mobiele devices om de doelgroep te kunnen blijven bedienen. Steeds meer gebruikers zullen gewend raken aan het bestellen van producten via hun smartphone (nu al 10%) en de recruitment branche kan hierbij niet achterblijven. Je moet daar zijn waar je (potentiele) kandidaten zich bevinden.

Tip: onderzoek eens de trends in sitebezoek naar je carrieresite om beter inzicht te krijgen in het gebruik.

2.    Klein scherm

Impact: ACTIE VEREIST!

Mobiele devices hebben gemeen dat ze een klein(er) scherm, lage internet snelheid, geen multitasking, interoperabiliteit problemen en beperkte navigatiemogelijkheden (geen muis) hebben. Om al deze redenen voldoet een ‘gewone’ website niet.

Mobiele applicaties of mobiele websites (m.bedrijfsnaam.nl) zijn noodzakelijk om de informatie zo goed mogelijk aan te passen aan de noden en omstandigheden. Online zijn de meningen sterk verdeeld over de te kiezen strategie. Kies je voor een of meer mobiele applicaties of een mobiele website. Omdat beide oplossingen specifieke nadelen en voordelen hebben, ben ik van mening dat het zeer onverstandig is om voor slechts een oplossing te kiezen.

Voor- en nadelen van een mobiele website:

VOORDEEL: Biedt een groter bereik dan de downloadbare applicaties. Een mobiele-geoptimaliseerde site heeft geen hinder van de versnippering van de verschillende App Stores en mobiele besturingssystemen en is beter vindbaar via zoekmachines (Mobile search). Je bent ook onafhankelijk van de grillen van de app-store eigenaren die kunnen besluiten om een App te weigeren of te verwijderen.

NADEEL: Functionaliteit is beperkt en men dient nog goed rekening te houden met de extreem uiteenlopende schermresoluties.

Voor- en nadelen van mobiele applicaties (App):

VOORDEEL: Deze toepassingen zijn erg populair en bieden een rijkere apparaat-specifieke ervaring die rekening houdt met het specifieke karakter van de mobiele device, de unieke interface of de wijze waarop gebruikers met deze apparaten omgaan. De snelheid is hoger omdat alleen de content geladen hoeft te worden. De grafische elementen zijn al geïnstalleerd in de app. Belangrijk voor arbeidsmarktcommunicatie: je verovert een plekje in de broekzak van je doelgroep en bent maar één vingerbeweging verwijderd van directe interactie.

NADEEL: Elke besturingssysteem kent zijn eigen App store (iPhone, Android, Blackberry, Windows Mobile 7, Nokia Ovi). De ontwikkelingen gaan zeer snel en die zullen de smartphone markt alleen nog maar meer diffuser maken.

Nou is dit allemaal theorie. Belangrijker is hoe dit in de praktijk uitpakt. Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur om nieuws te lezen via een App en bezoek ik zelden een (mobiele) website. Of dat nu met mijn iPhone toestel is of mijn iPad maakt geen verschil. Het nieuws van Telegraaf of Mashable bijvoorbeeld is vele malen sneller, gebruiksvriendelijker en leesbaarder in een App dan op de site. De Telegraaf lijkt een voorkeur te hebben voor Apps omdat “Vanwege de grotere snelheid en het gemak blijken bezoekers via een app relatief veel meer nieuwsartikelen te lezen dan op een mobiele site“. Zij bieden inmiddels voor vrijwel elk type smartphone een App aan hun lezers.

Een ander voorbeeld. Kijk eens naar de (Werkenbij) App van OTYS in de iTunes Store of Android Market. Alle informatie staat overzichtelijk in 5 tabs, van de laatste vacatures, events, video’s tot berichten over OTYS op Twitter en Facebook. In plaats van 4 verschillende websites te moeten bezoeken kan ik alle informatie met een druk op de knop lezen. Dat is wat een murfer wil. Althans, ik wel![1]

De voor- en nadelen tussen deze twee verschillende oplossingen zullen in de toekomst mogelijk langzaam verdwijnen met HTML5 en andere technieken. Echter, deze technologie is zo sterk in ontwikkeling dat er elke 6 maanden een nieuwe werkelijkheid is en voorspellen ondoenlijk is. Wat in ieder geval zeker is dat je tenminste een mobiele oplossing nodig hebt. Afwachten is geen optie omdat je hopeloos achter gaat lopen op alle interessante nieuwe ontwikkelingen.

3.    Locatiebepaling (GPS)

Impact: Geen/Minimaal.

Behalve wat handige zoekmogelijkheid naar banen en geo-targeting van kandidaten verwacht ik voor recruitment geen impact. Marketeers kijken met belangstelling naar Location based services omdat het voor bepaalde diensten zeker waarde kan toevoegen. Zoals huizen zoeken in een bepaalde buurt (met een Funda AR Layer) of aanbiedingen van een winkel als je in de buurt bent. Maar het is niet de killer applicatie waar werkzoekenden of recruiters op zitten te wachten.

Slimme sourcers zullen wellicht handig gebruik gaan maken van openbare informatie, met applicaties als Foursquare, waar bepaalde medewerkers zich bevinden of inchecken.

4.    Camera’s, voor en achter

Impact: Gering.

Video solliciteren of interviewen met een webcamera heeft in het desktop PC tijdperk nooit een hoge vlucht genomen en daarom is het niet realistisch dat mobiele devices hier iets aan gaan veranderen. Wel zul je als recruiter niet meer afhankelijk zijn van de IT organisatie om dit te faciliteren want de mogelijkheden hiervoor zijn al ruim aanwezig in de nieuwe generatie smartphones en tablets (iPad 2, Samsung Galaxy).

QR-codes en nieuwere vergelijkbare technieken zullen langzaam ingeburgerd raken en meer gebruikt worden maar wie adverteert er nou nog in print? Verder dan een leuke toevoeging aan je visitekaartje of recruitmentbrochure zal het niet komen. Augmented Reality dan? Idem dito, hoewel je er wel fantastische reclamecampagnes mee kunt maken.

In deel 1 de explosie van mobiel internet de komende jaren en de evolutie van online naar mobile recruitment.

Volgende week in deel 3 vind je een checklist om de eigen recruitmentsite te onderzoeken op de (on)mogelijheden om mobiel te solliciteren.

In deel 4 een overzicht van 11 mobiele toepassingen die het werving- en selectieproces kunnen ondersteunen.

© 2011 Jacco Valkenburg


[1] Disclaimer: ik ben de ontwikkelaar van de OTYS App.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

9 gedachten over “De toekomst van mobiel recruitment: implicaties (deel 2)

  • 13/01/2011 om 22:28
    Permalink

    Interessante post. Ik denk net daar een grote toekomst zit in location based services voor rekrutering. Niet alleen voor het feit om te kijken waar collega’s zitten, maar ook voor echte service. Alleen moet het hele Foursquare verhaal nog ingeburgerd geraken, want nu is het maar een beperkte groep early adopters.

  • 13/01/2011 om 22:55
    Permalink

    Het wordt wel vaker geroepen dat location based services voor rekrutering een grote toekomst hebben. Maar waarom?

    Stel je weet waar iedereen zich bevind op een bepaald moment. Wat zou je met die informatie doen (mbt rekrutering)?

  • 16/01/2011 om 22:09
    Permalink

    Sorry voor de late reactie, maar beter laat dan nooit 🙂

    Ik ga niet zeggen dan het hele location based verhaal ‘de’ toekomst gaat zijn voor rekrutering, maar ik zie er zeker potentieel.

    Het zou leuk zijn als je zou kunnen zien waar bepaalde medewerkers zich bevinden van een bedrijf waar jij interesse voor hebt, en dat zij zich openstellen voor vragen. Hierdoor kan je met hun afspreken als ze in de buurt zijn. Dit is natuurlijk ook een kwestie van privacy, maar als je niet gevonden wilt worden dan moet je ook niet op bijvoorbeeld Foursquare zitten 🙂

    Of dat we het gaan zoeken in de richting van Stella Artois Le Bar Guide http://www.youtube.com/watch?v=sTERI1s-UyA waar je ook bent kunnen zien waar er jobs zijn in de buurt van jouw locatie, zien welke jobs er zijn in het gebouw waar je momenteel voorstaat (zie een beetje de adecco app). Kunnen zien of je medewerkers van het bedrijf kan volgen en kan zien waar hun meest favoriete plekken zijn, bijvoorbeeld de bar op de hoek voor de vrijdagavond-drink. Ga er naartoe en probeer met hun kennis te maken. Of neem het nog een stap verder, waarom de applicatie voor Street Museum in London niet omzetten naar een voor rekrutering. http://www.youtube.com/watch?v=qSfATEZiUYo

    Scan het het bedrijf waar je voorstaat en je krijgt onmiddellijk een foto of video over het gebouw geplakt waar je zogezegd door het gebouw kijkt en kan zien wat de medewerkers doen en hoe het er vanbinnen uit ziet. Still work in progress, maar ik denk wel dat er leuke dingen mee te doen zijn 🙂

  • 16/01/2011 om 22:59
    Permalink

    Mee eens hoor. Ik denk dat het voor de retail-branche wel potentieel heeft. Of iemand daar bereid is om (extra) voor te betalen betwijfel ik. De eerste gratis AR Layers zijn er overigens al waarmee dit kan (Companyspot.nl, Tempo-Team). Daarom mijn stelling/voorspelling dat de impact de komende jaren minimaal zal zijn.

    Wat betreft je eerste punt; daar hebben we LinkedIn al voor…

  • 17/01/2011 om 19:31
    Permalink

    Is juist, maar Linkedin toont mij nog niet meteen waar iemand op een bepaald moment is of waar de favoriete ontmoetingsplaats is van bepaalde medewerkers. Tenzij via Twitter gekoppeld en deze gekoppeld aan Foursquare 🙂 But I know what you mean 😉

    Volledig mee eens dat dit hele verhaal de komende jaren wat betreft rekrutering geen grote vaart zal lopen, maar ik blijf erin geloven. Het gaat niet iets zijn waar mensen op zitten te wachten, maar voor campagnes kan het wel een meerwaarde gaan betekenen. Als L-B wat meer gekend is natuurlijk. Eerst afwachten of dit gaat gebeuren.

    Maar toen de eerste Star Wars-film uitkwam, zei men ook niet het nut te zien van automatische deuren en dat dit trouwens onmogelijk was. En enkele jaren later waren mensen verwondert als ze een deur zelf moesten openduwen 🙂 So don’t underestimate the force 😉 We will know where you worked last summer.

    Zelfde discussie is hier btw ook aan de gang http://linkd.in/h43Vnx 🙂

  • 17/01/2011 om 21:47
    Permalink

    Haha, maar je raakt wel de essentie aan. Ik ben als recruiter toch niet geinteresseerd waar iemand is? Ik wil weten waar hij/zij werkt en welke ervaring de persoon heeft. Dat deze persoon af en toe ook op zijn werk komt is mooi meegenomen maar zo… 2010!

  • 17/01/2011 om 21:56
    Permalink

    Ik heb het desbetreffende artikel gelezen en de argumenten voor location based recruitment zijn (te) ver gezocht. Letterlijk en figuurlijk.

    Proximity recruiting is niet nieuw. Weliswaar gaat het nu een ander (soort van sociaal) sausje krijgen maar wie heeft er recent nog een SMS-recruitment campagne of bluetooth wervingsactie gedaan?

  • 17/01/2011 om 23:02
    Permalink

    Sms en Bluetooth zijn zo 2009 😉

  • Pingback:11 mobiele werving en selectie toepassingen (deel 4) « Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.