10 redenen voor een eigen iPhone Recruitment App

“Ik heb geen iPhone App nodig, mijn klanten/kandidaten weten actuele informatie wel te vinden”. “Mijn bedrijf is te klein voor een eigen mobiele applicatie”. “Ik weet niet of mijn doelgroep wel de iPhone/iPad gebruikt”. “Het ontwikkelen van een iPhone App is duur, ingewikkeld en risicovol.”

Dit soort vragen en tegenwerpingen werden in de begintijd van internet gesteld over wel/niet een eigen website inrichten. Gebrek aan kennis en expertise zijn de reden dat dezelfde vragen en opmerkingen worden gemaakt over mobiele (recruitment) applicaties. Duur, inflexibel en ingewikkeld is het al lang niet meer maar bedenk wel eerst wat je met een mobiele applicatie wilt bereiken. Hieronder volgen alvast 10 redenen voor een eigen mobiele applicatie voor werkgevers en bemiddelingsbureaus.

Waarom iedere werkgever of bemiddelingsbureau een eigen iPhone App moet hebben:

  1. Versterk het beeld van een moderne en innovatieve werkgever
  2. De toekomst van arbeidsmarktcommunicatie ligt op mobiel internet
  3. Onderdeel van de wervingsmix
  4. Snel groeiende markt met potentieel groot bereik
  5. Mooi cadeautje aan sollicitanten
  6. Boei en bind (passievere) kandidaten
  7. Eenvoudig aanbieden via de carrièresite
  8. Alternatief voor RSS-feeds, email en nieuwsberichten
  9. Integratie van sociale platformen zoals Twitter en YouTube
  10. Onderdeel van een referral recruitment strategie

Wie heeft er nog meer ideeën of suggesties? De beste inzender help ik, als geregistreerd iPhone Developer, aan een gratis ‘WerkenBij’ iPhone App in eigen huisstijl (White Label).

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

13 gedachten over “10 redenen voor een eigen iPhone Recruitment App

  • 09/08/2010 om 17:02
    Permalink

    Zwak verhaal.

    Versterk het beeld van een moderne en innovatieve werkgever
    -> Of als een hype meeloper

    De toekomst van arbeidsmarktcommunicatie ligt op mobiel internet
    -> Dat is niet bewezen, mobiel internet wordt groot, maar op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? Moet nog maar blijken. Eén ding is ook zeker: mobiel internet en apps gaan niet per sé hand in hand, verre van.

    Onderdeel van de wervingsmix
    -> Dat zijn kranten en TV dan zeker ook?

    Snel groeiende markt met potentieel groot bereik
    -> iphones worden gekocht door specifiek publiek, Android heeft men al veel vaker zonder het te weten. Is de iphone wel het platform waar je mensen op zitten?

    Mooi cadeautje aan sollicitanten
    -> huh? Je bedoeld dat een aparte app installeren in plaats van een goed werkende mobiele site een plus zou zijn?

    Boei en bind (passievere) kandidaten
    -> Moeten ze eerst je app vinden.

    Eenvoudig aanbieden via de carrièresite
    -> begrijp hem totaal niet.

    Alternatief voor RSS-feeds, email en nieuwsberichten
    -> Oh?

    Integratie van sociale platformen zoals Twitter en YouTube
    -> wauw, wil een werkzoeker dat?

    Onderdeel van een referral recruitment strategie
    -> ook weer een loze term.

    Don’t get me wrong, een deel van de toekomst van online ligt mobiel. Of dat apps zijn is maar sterk de vraag, dat kan in een aantal gevallen, maar op het gebied van recruitment zijn daar hele grote vraagtekens bij. Iedereen die naar het gebruik kijkt, naar de menselijke kant van het verhaal, begrijpt waarom. Daarnaast zei Stekel (hoofd digitaal NOS) recent al: die apps kosten bakken met geld, dat blijft niet lang goed gaan, want er zijn teveel platformen. Uiteindelijk zullen mobiele browsers uniformer worden en het winnen.

  • 09/08/2010 om 18:09
    Permalink

    Bas, dank voor je reactie. Blijkbaar hebben deze punten nog meer uitleg nodig dus zal ik mijn commentaar hierop geven.

    Versterk het beeld van een moderne en innovatieve werkgever
    ⇒ Of als een hype meeloper
    ⇒ Nou, met exact 1 NL app van een (corporate) werkgever in de iTunes Store kun je niet echt van een hype spreken.

    De toekomst van arbeidsmarktcommunicatie ligt op mobiel internet
    ⇒ Dat is niet bewezen, mobiel internet wordt groot, maar op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie? Moet nog maar blijken. Eén ding is ook zeker: mobiel internet en apps gaan niet per sé hand in hand, verre van.
    ⇒ Met ruim 100 miljoen iPod/iPhone/iPad apparaten als potentieel bereik ligt daar wel een toekomst. Ander feitje; 50% van het mobiele internetverkeer komt van de iPhone vandaan. Het bereik is potentieel erg groot met nog geen ‘concurrentie’ van andere apps (zie vorige opmerking).

    Onderdeel van de wervingsmix
    ⇒ Dat zijn kranten en TV dan zeker ook?
    ⇒ Ja, hoewel ik het niet vaak zal adviseren omdat deze kosten WEL hoog zijn.

    Snel groeiende markt met potentieel groot bereik
    ⇒ iphones worden gekocht door specifiek publiek, Android heeft men al veel vaker zonder het te weten. Is de iphone wel het platform waar je mensen op zitten?
    ⇒ Stel je die vraag ook als het gaat om RSS feeds aan te bieden aan de sollicitant?

    Mooi cadeautje aan sollicitanten
    ⇒ huh? Je bedoeld dat een aparte app installeren in plaats van een goed werkende mobiele site een plus zou zijn?
    ⇒ Nee, dat bedoel ik niet

    Boei en bind (passievere) kandidaten
    ⇒ Moeten ze eerst je app vinden.
    ⇒ Staat een linkje op de carriersite…

    Eenvoudig aanbieden via de carrièresite
    ⇒ begrijp hem totaal niet.
    ⇒ Zie vorige opmerking. Met 2 klikken heb je een app geinstalleerd.

    Alternatief voor RSS-feeds, email en nieuwsberichten
    ⇒ Oh?
    ⇒ Zeker! Fantastisch als je onderweg bent. Je wilt toch niet beweren dat je mijn iPhone Apps nog niet heb geinstalleerd?? Of heb je geen iPhone?

    Integratie van sociale platformen zoals Twitter en YouTube
    ⇒ wauw, wil een werkzoeker dat?
    ⇒ Wen er maar aan 😉 Alles wordt ‘socialer’ tegenwoordig, ook apps

    Onderdeel van een referral recruitment strategie
    ⇒ ook weer een loze term.
    ⇒ Dat stelt me een beetje teleur deze reactie. Daarom een wedervraag. Wie denk je dat de eerste gebruikers zullen zijn van een eigen app en deze in de broekzak meedragen?

  • 09/08/2010 om 18:22
    Permalink

    Oja, ik weet niet wanneer Dhr. Stekel die uitspraak gedaan heeft maar ik kan je verzekeren dat als ik White Label iPhone Apps weggeef het wel mee zal vallen met die bak met geld.

    Wat betreft het tweede punt dat je maakt (mobiele browsers gaan het winnen) daar heb ik grote vraagtekens bij. Als ik naar mijn eigen gedrag kijk dan lees ik veel liever artikelen via een app op mijn iPad/iPhone dan een (mobiele) browser.

  • 10/08/2010 om 09:13
    Permalink

    Een hoop non argumenten waarmee je je verhaal niet sterker maakt. Een app is niet gebruiksvriendelijk, want je moet hem installeren. Punt. Mocht je een klein beetje historische kennis hebben van het internet weet je dat IE het won van Netscape vanwege dit feit. Weet je dat MSN messenger het won van ICQ vanwege dit feit. Twee klikjes? Ja, als je op je mobiel bent op de mobiele site van een bedrijf. En wat is dan de toegevoegde waarde als je al een goede mobiele site hebt.

    Daarnaast blijft de iphone maar 1 platform. 50% van het internet verkeer? Ligt aan je bron, maar in ieder geval geen heel hoog aantal gebruikers (wel bewuste gebruikers) en in marktaandeel dalende. Dus met enkel een iphone app negeer je ongeveer 90% van je potentieel, dus je kan niet enkel een iphone app maken als je serieus wilt zijn, je zal ook iets voor de android en blackberry moeten maken.

    Het feit dat je dus inderdaad niet weet dat Roeland Stekelenburg van de NOS deze uitspraak heeft gedaan spreekt boekdelen. Die was 2 jaar geleden namelijk ook fan van apps, nu niet meer. Ondersteund mijn uitspraak dat recruiters altijd 2 jaar achter lopen op de markt, maar dat wist ik al lang.

    Natuurlijk winnen browsers. De tour gezien online? Kon net zo makkelijk via de browser, alleen hoefde ze daar maar voor 1 platform iets te bouwen. Uniek mooie content. Ik heb geen iphone, heerlijk, android, nu al meer gebruikers. Leuke is dat je dan niet achter de hype van de iphone aanloopt, maar het wat nuchterder van bekijkt.

    Maar ik zou zeggen: bouw vooral je apps door, ben benieuwd of ze net zo succesvol zijn als die van deloitte (0 sollicitaties):http://www.rectec.nl/2010/05/26/mobiel-solliciteren-nog-even-niet/

  • 10/08/2010 om 13:34
    Permalink

    Ik wist van deze uitspraak maar alleen niet meer wanneer. Het blijkt 31 maart 2010 geweest te zijn; http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3021863. Een uitspraak overigens die je nu volledig uit zijn verband trekt want deze ‘frustratie’ is geboren uit het feit dat de NOS, als voorloper op dit gebied, hoge kosten moet/moest maken, deze tegenwoordig gratis moet aanbieden en dat er zoveel verschillende platformen bestaan. Die hoge prijs betaal je als je als eerste wilt zijn op technologisch gebied.

    In het Emerce artikel geeft hij nog een voordeel van een app; “grafisch en technisch kan je gewoon meer met een applicatie omdat die het optimale uit de apparaten kan halen” (reden #11).

    Voor alle duidelijkheid, de app die ik aanbied is geen Jobboard App. Transacties, ofwel sollicitaties, vinden hierop niet plaats. Het is ‘slechts’ een verlengstuk van je carrieresite, net als RSS-feeds. Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.

  • 10/08/2010 om 13:50
    Permalink

    @Jacco: nu ga je er van uit dat ik de quote enkel uit een artikel haal, dat is niet zo. Ik heb Roeland hier later nog enkele keren over gesproken en ik ruk niets uit het verband. De NOS geeft altijd alles gratis weg, dat is nooit een issue daar. Het voordeel van de App, mocht je de laatste ontwikkelingen hebben gevolgd en de tour site van de NOS op mobiel hebben gezien, geven aan dat inmiddels ook via de browsers veel meer kan.

    Ik blijf erbij: je moet kijken naar menselijk gedrag en de toegevoegde waarde die je aan kandidaten geeft. Daarbij gaat het niet om eigen gedrag, maar om dat van je doelgroep. Ik ben nog geen enkele app tegen gekomen op het gebied van werving die ook maar enige waarde geeft voor een breed publiek die opweegt tegen de kosten van het maken ervan, hoe laag die ook zijn. Daarnaast is het een feit dat de iphone inmiddels minder toestellen heeft dan de Android, dus als je het voor 1 platform ontwikkeld heb je maximaal 10% van de markt… succes, vooral ook met het beledigen van die andere 90% (want dat is wat je doet met enkel een iphone app, je beledigd alle anroid en blackberry gebruikers).

  • 10/08/2010 om 15:51
    Permalink

    Bas, speciaal voor jou zal ik aanstaande vrijdag wat interessante feiten over de iPhone en App Store publiceren op dit blog.

  • 10/08/2010 om 16:18
    Permalink

    @Jacco: Dat hoef je voor mij niet te doen hoor, aangezien ik je blog toch nooit lees gezien de opmaak die ik verschrikkelijk vind, zoals ik je al eerder gemeld heb. Kwam hier toevallig op via Linkedin, zelden zoveel onzin gelezen in één stuk dat ik er even op moest reageren. Maar het is duidelijk dat je toch overtuigd bent van het enorme succes dat verdere discussie zinloos is. Als je iets publiceert, dan graag wel interessante cijfers, dus de euro’s die jij er aan verdiend of anderen of de kandidaten die je er via plaatst.

  • Pingback:Interessante feiten over de iPhone en App Store [infographic] « Recruiting Roundtable Nederland

  • 15/08/2010 om 21:46
    Permalink

    he Bas,
    Reden nummer 1 zou zijn dat je er niet omheen kan. Als je alle info over social media leest en de vaart ziet die er in zit, dan kunnen partijen er niet mer omheen. Ik ben wel van mening dat er nog veel te veel bedrijven de kat uit de boom kijken terwijl je dan heel hard wordt ingehaald door de ontwikkelingen.
    De traditionel manier van werven is niet effectief meer maar klanten doen het nog wel. Tevens is het voor een kandidaat vaak lastig om een passende vacature te vinden terwijl die er wel zijn.
    Wij hebben nu net een community drive board gemaakt, nieuwevacature.nl waarbij kandidaten kunnen solliciteren middels hun Linkedin profiel en de vacatures worden via de grote communities onder de aandacht gebracht bij de doelgroep.
    Ook al is mijn reactie misschien niet de winnaar, ben wel geinteresseerd in een app voor dit initiatief….dus… mijn mailgegevens heb je!

  • Pingback:iPhone App: Je werkgeversmerk in de broekzak van de doelgroep! « Recruiting Roundtable Nederland

  • Pingback:Lanceer je eigen Mobiele Recruitment iPhone App « Recruiting Roundtable Nederland

  • Pingback:White Label Recruitment iPhone App voor bemiddelingbureaus « Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.