Onderzoek: Social Media en het recruitment proces

Drie maanden geleden zijn wij aan de Universiteit Twente een onderzoek gestart naar de mogelijkheden die social media aan werkgevers en sollicitanten kan bieden gedurende het recruitment process. De hoofdvraag die centraal staat in het onderzoek is: Wat is de relevantie van social networking sites voor zowel werkgevers als sollicitanten in het recruitment process?’’
Het onderzoek is een spiegelonderzoek, uitgevoerd door twee derdejaars Bachelorstudenten (technische) Bedrijfskunde, dat tegelijkertijd de kant van de werkgever (als recruiter) als die van de sollicitant onderzoekt.

Social media is een onderwerp waarover veel gepubliceerd wordt. Wij richten ons in het onderzoek op een specifieke vorm van social media, namelijk de social networking sites (SNS’s). De combinatie van SNS’s en sollicitatieprocedures is niet nieuw, vaak kom je voorbeelden tegen van wat je wel of juist niet op je SNS profiel moet plaatsen om aantrekkelijk te zijn voor werkgevers. SNS’s maken het gemakkelijk om een indruk te vormen over een persoon. Uit onderzoek van Cross-Tab (2010) blijkt zelfs dat 70 procent van de Amerikaanse recruiters weleens een kandidaat heeft afgewezen op basis van informatie die men online gevonden had.

Dat SNS’s een rol spelen in het recruitment process is duidelijk, maar wat die rol precies inhoudt is minder duidelijk. Er bestaat nog weinig onderzoek naar welke aspecten van een SNS profiel van belang zijn voor recruiters. Nieuw is ook de vraag in hoeverre informatie gevonden op het Internet in overeenstemming is met de ‘’echte wereld’’ (warranting principe) en hoe recruiters hier mee omgaan. Het onderzoek zal zich ook richten op de rol van SNS’s in de verschillende fasen van het recruitment process, waar is haar bijdrage het grootst en is het misschien voor bepaalde functies meer relevant? Globaal zou je SNS’s in kunnen delen in die met een persoonlijk doel (bijv. Facebook) en die met een professioneel doel (bijv. LinkedIn). Wij zijn benieuwd hoe recruiters hier naar kijken ook met het oog op het ‘warranting principe’. Ook is er in het onderzoek een rol weg gelegd voor de omgeving van de recruiter en welke rol deze speelt in het recruitment process. Op welke manier maken HR-professionals gebruik van elkaars best practises met betrekking tot het gebruik van SNS’s en hoe zit het met ethische principes over het kijken in iemand privéleven?
Om aan al deze en nog vele andere vragen een invulling te geven zijn wij op zoek naar recruiters die willen meewerken aan dit onderzoek. Deelname aan het onderzoek zal bestaan uit een kwalitatief diepte interview van ongeveer een uur waarin de recruiter uitgebreid de kans krijgt zijn of haar visie over de relevantie van social networking sites voor het recruitment process naar voren te brengen.

Als het onderzoek afgerond is, dan worden de resultaten van het werkgevers- en het sollicitanten gedeelte samengevoegd. Voor recruiters is het interessant om te zien hoe hun vakgenoten gebruik maken van SNS’s, daarnaast is het zeker ook interessant om te zien hoe hun doelgroep er mee omgaat.
Mensen die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan het onderzoek kunnen mailen naar aaronterhofte@gmail.com na afronding van het onderzoek ontvangen zij allen een exemplaar van het onderzoek met de resultaten.

Hartelijk dank voor uw interesse en hopelijk tot ziens!

Aäron ter Hofte
Student Bedrijfskunde Universiteit Twente

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.