Arbeidsmarktcampagne -It’s Alive- met Augmented Reality

Het tuinbouwcluster, waarin teeltbedrijven, technische toeleveranciers, handelsbedrijven en zaadbedrijven betrokken zijn, heeft jaarlijks behoefte aan 10.000 arbeidskrachten. Er is echter amper interesse voor een carrière in de sector. Recent onderzoek onder jongeren toont dit aan. Jongeren kennen de tuinbouwsector niet en hebben daardoor geen goed beeld bij het werken in de tuinbouw. Ze denken bij de tuinbouw vooral aan het traditionele tuinbouwbedrijf, een slechte werkgever en zwaar werk. Om het beeld aan te passen aan de werkelijkheid, investeert de tuinbouwsector via het Productschap Tuinbouw in de campagne.

De komende twee jaar verbeeldt het plantachtig wezen de tuinbouwwereld, die springlevend is en overal haar vertakkingen en invloed heeft. It’s Alive is te vinden op de visueel prachtige interactieve website http://nederlandse.tuinbouw.nl. De campagne bevat zelfs een Augmented Reality folder! Via de thema’s duurzaamheid, logistiek, techniek, internationale handel, wetenschap, creatie en voeding leren jongeren de veelzijdigheid van de sector kennen.

Vanaf 7 april is de commercial van It’s Alive te zien op televisie. De commercial, waarin de tuinbouw, in de vorm van het plantachtige wezen de wereld verovert, is de hele maand april te zien op verschillende landelijke zenders, zowel in reclameblokken rond jongerenprogramma’s zoals Take me Out (RTL5) en GTST (RTL4) als rondom familieprogramma’s als Studio Sport en Ik Hou van Holland.

Daarnaast werkt de Nederlandse Tuinbouw samen met MTV-Networks. De hele maand april is Maand van de Tuinbouw op TMF, onder meer door het programma Wat te doen voor je Poen. In dit programma loopt presentator Sascha Visser mee met jonge medewerkers die een leuke functie in de tuinbouw hebben. Op internet is het plantachtige wezen aanwezig op de sites van MSN, TMF en op scholen- en studiesites. TMF herhaalt de Maand van de Tuinbouw in het najaar 2010. MTV-Networks trekt met de zenders TMF, MTV en ComedyCentral veel kijkers onder jongeren, de doelgroep van It’s Alive.

Het plantachtige wezen komt in de commercial letterlijk tot leven. Om duidelijk te maken dat de tuinbouw op heel veel plaatsen is waar je het niet verwacht, zie je het plantachtige wezen voorbij komen in onder meer een internationale boardroom, een technisch laboratorium, een cafetaria, de haven en een financiële dealingroom. De commercial brengt de tuinbouw op een verrassende manier tot leven voor de doelgroep jongeren en hun beïnvloeders (ouders, leraren). Het script is bij de doelgroep getest en op basis hiervan verder ontwikkeld.

De eerste resultaten: MSN-actie It’s Alive groot succes

Met maar liefst 4,3 miljoen kijkers en bijna 271.000 unieke bezoekers aan de nieuwe website nederlandse.tuinbouw.nl is de actie van It’s Alive op jongerensite MSN een groot succes. De teaser, die onderdeel is van de campagne It’s Alive, liet de bezoeker van MSN kennismaken met het plantachtige wezen. Bij het bezoeken van de MSN site kroop het plantachtige wezen van It’s Alive op 6 en 7 april over de pagina van iedere MSN-bezoeker. Deze actie had tot doel om jongeren nieuwsgierig te maken en zoveel mogelijk bezoekers naar de website nederlandse.tuinbouw.nl te krijgen.

De creatieve partijen achter deze prachtig campagne zijn:

N=5 Amsterdam: reclamebureau (creatieve uitwerking logo&slogan, commercial)
KONG Amsterdam: internetbureau (internetplatform nederlandse.tuinbouw.nl, MSN actie, banners en quizen op studie- en scholensites)
De Mediamaatschap: mediabureau.

Bron: persbericht

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 616 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Arbeidsmarktcampagne -It’s Alive- met Augmented Reality

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.