Effectiviteit van Social Media als wervingskanaal

Tijdens #TruLondon hoorde ik de opmerking dat in onderzoeken, zoals Sources Of Hire 2010, Social Media nog steeds niet als belangrijk wervingskanaal naar voren komt (circa 1%). Dat is een terechte observatie. Nu valt er het een en ander op- en aan te merken op deze onderzoeken maar dat is een beetje flauw. Er is naar mijn mening een logische verklaring hiervoor.

Om te beginnen zijn Social Media op verschillende manieren te gebruiken voor recruitment:

1)   Direct sourcing

2)   Adverteren

3)   Communicatie

Laten we deze mogelijkheden eens onder de loep nemen en bekijken in hoeverre Social Media als, directe en eerste, bron van nieuwe medewerkers bij bedrijven gezien kan worden.

Direct Sourcing

Het actief benaderen van kandidaten is niet gebruikelijk bij bedrijven. Bedrijven zijn nog altijd terughoudend in het direct benaderen van andermans personeel. In de USA waar bedrijven minder terughoudend zijn in het direct benaderen van kandidaten zie je al wel een duidelijk trend dat LinkedIn hiervoor een belangrijk middel is. Het wordt voornamelijk gedaan door recruitment bureaus en hun processen en personeel zijn beter ingericht op het gericht benaderen van kandidaten. Deze kennis en ervaring is belangrijk om hier succesvol in te zijn. Wat ook niet meehelpt is dat de gemiddelde Corporate Recruiter niet meer dan 2 jaar in zo’n functie werkt voordat hij of zij doorstroomt naar een HR rol.

Adverteren

Adverteren van vacatures doen Corporate Recruiters wel graag maar, helaas, de effectiviteit hiervan is niet groot op sociale platformen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de grote sociale netwerken niet de volledige functionaliteit bieden die jobboards wel aanbieden. Bannering is zelden een goed en effectief alternatief hoewel het interessant kan zijn om hier mee te experimenteren. Social Media bieden wel veel mogelijkheden om gratis banen te adverteren maar het bereik is dan beperkter (wel doelgericht!) en vraagt beduidend meer inspanning en kennis van het sociale medium. Jobboards slagen er nu nog beter in om vraag en aanbod eenvoudig bij elkaar te brengen.

Communicatie

Wat nog al eens word vergeten is dat Sociale Media primair een communicatiemiddel is, waarmee het eenvoudig netwerken is. Een communicatiemiddel, net als email en telefoon, is geen wervingskanaal en dat ga je dus ook niet meten. Ik heb al eens eerder een artikel hierover geschreven (LinkedIn als wervingskanaal meetbaar?). Meten is Weten als je weet wat je meet…

Als je deze drie toepassingen van Social Media voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment beschouwt dan zullen we het effect hiervan beperkt terug zien in onderzoeken over wervingskanalen. Sceptici van Sociale Media zullen er hun ‘gelijk’ in zien maar dat ligt echt een stuk genuanceerder. Als ik mezelf even als voorbeeld neem dan heb ik voor het laatst betaald geadverteerd op een jobboard eind 2007 (NVB en Monsterboard). Sinds die tijd werf ik 100% van alle kandidaten via sociale media, het netwerk van mijn contacten en via mijn eigen vacaturepagina (spontane sollicitaties ondersteund door SEO).

Sociale Media zijn voor mij een uitstekende katalysator gebleken voor werk/opdrachten en personeel te vinden via, bestaande of virtuele, relaties. Ook voor het versterken van het werkgeversmerk of jobmarketing activiteiten zijn sociale media prima te gebruiken. Het is lastig het effect hiervan te meten hoewel een nulijking hier inzicht in kan geven om te bepalen in hoeverre de kwaliteit en kwantiteit van de sollicitanten, of bezoek op de carrièresite, toeneemt als je ermee aan de slag gaat. Als iemand deze informatie heeft en wil delen dan hoor ik het graag.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 617 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Effectiviteit van Social Media als wervingskanaal

  • 03/03/2010 om 00:12
    Permalink

    Social media als wervingskanaal is voor mij nog een onontgonnen terrein. Ik ben info aan het verzamelen en vind je artikel interessant. Blijkbaar heb je veel ervaring opgedaan op dit terrein. Voor het bedrijf waar ik werk, wil ik dit gaan inzetten. Ook wil ik dit kanaal gebruiken om het werkgeversmerk te versterken en voor jobmarketing activiteiten. Waarvoor je social media kunt inzetten is me duidelijk, maar hoe je dit doet is weinig over te vinden. Heb je tips om mij op weg te helpen.

  • 03/03/2010 om 08:16
    Permalink

    Els, ik adviseer te beginnen met LinkedIn te ontdekken. Dit is een professioneel zakelijk netwerk dat zijn nut al heeft bewezen mbt recruitment. Om een idee te krijgen wat de mogelijkheden van LinkedIn zijn verwijs ik je graag naar de whitepaper op dit blog; Gratis whitepaper: LinkedIn recruitment producten.
    Voor verdieping is het praktische boek “Recruitment via LinkedIn” aan te raden van dezelfde auteur. Die auteur ben ikzelf overigens 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.